hjælp til l'hopital
Fra : Jacob Jensen

Dato : 19-03-02 16:06

hvorfor går jeg altid i stå midt i det hele hmmm

lim, x->0 af følgende:

(1/sin(x))-(1/x)

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 19-03-02 16:19

"Jacob Jensen" <ba1oo@mail.dk> wrote in message
> lim, x->0 af følgende:
>
> (1/sin(x))-(1/x)
Sæt på fælles brøkstreg og brug L'hôpital to gange..

mvh
Martin

Fra : Jacob Jensen

Dato : 19-03-02 19:59

> Sæt på fælles brøkstreg og brug L'hôpital to gange..

hmm.... hvad kommer der til at stå hvis du sætter på fælles brølstreg?

Fra : Jes Hansen

Dato : 19-03-02 20:03

> hmm.... hvad kommer der til at stå hvis du sætter på fælles brølstreg?

Du får (x-sin(x))/(x·sin(x)) som så er et udtryk af formen f(x)/g(x)
hvor både f og g er nul for x=0, så l'Hôspital virker. Så får du

f '(x)/g'(x) som du kan bruge l'Hôspital på igen.

Med venlig hilsen
Jes Hansen

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-03-02 20:16

Scripsit "Jes Hansen" <m6g2j001@sneakemail.com>

> Du får (x-sin(x))/(x·sin(x)) som så er et udtryk af formen f(x)/g(x)
> hvor både f og g er nul for x=0, så l'Hôspital virker. Så får du

> f '(x)/g'(x) som du kan bruge l'Hôspital på igen.

Det giver det rigtige resultat, men det kan ikke rigtig forsvares ved
at "bruge reglen to gange" - ihvertfald er det bevis jeg lærte i sin
tid ikke opbygget så det kan bruges på den måde. Derimod kan man vise
direkte, at i punkter hvor alle de nulte op til (n-1)te afledede af både
f og g er 0, og den n'te afledede af g er forskellig fra 0, vil f/g
have grænseværdi f^(n)(x)/g^(n)(x)

--
Henning Makholm "Det er sympatisk du håner dig selv. Fuldt
berettiget. Men det gør dig ikke til en kristen."

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 19-03-02 22:57

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> Det giver det rigtige resultat, men det kan ikke rigtig forsvares ved
> at "bruge reglen to gange" - ihvertfald er det bevis jeg lærte i sin
> tid ikke opbygget så det kan bruges på den måde.
Hvorfor ikke, det er da et 0/0-udtryk?

> Derimod kan man vise
> direkte, at i punkter hvor alle de nulte op til (n-1)te afledede af både
> f og g er 0, og den n'te afledede af g er forskellig fra 0, vil f/g
> have grænseværdi f^(n)(x)/g^(n)(x)
Ja, men jeg vil da mene at det er rimeligt trivielt?

mvh
Martin

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 20-03-02 15:31

On Tue, 19 Mar 2002 22:56:36 +0100, Martin C. Petersen <mcp@DELTOMAILsteen-petersen.dk> wrote:
> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> Hvorfor ikke, det er da et 0/0-udtryk?

> Ja, men jeg vil da mene at det er rimeligt trivielt?

Ja simpel induktion over n, burde kunne gøre det, under forudsætning at
g^(i) = 0 og f^(i) = 0 for alle 1 <= i < n

Martin
--
Jeg har det med min rumlige frihed som jeg har lagt mærke til at mænd
har det med deres testikler.

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-03-02 17:18

Scripsit "Martin C. Petersen" <mcp@DELTOMAILsteen-petersen.dk>

> Hvorfor ikke, det er da et 0/0-udtryk?

Reglen gælder ikke for isolerede 0/0-udtryk, men for *funktioner* der
i nærheden af x0 kan defineres som f(x) = g(x)/h(x) med både nævner
og tæller gående mod 0.

Reglens konklusion siger "grænseværdien for f er lig
differentialkvotienten for g i x0 delt med differentialkvotienten
for h i x0"

Den siger ikke "grænseværdien for f er den samme som grænseværdien af
de to afledte funktioners kvotient". Ihvertfald ikke i den formulering
jeg lærte. Hvis nogen har et bevis for den formulering, vil jeg gerne
se det.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : Jes Hansen

Dato : 20-03-02 17:28

> [...]
> de to afledte funktioners kvotient". Ihvertfald ikke i den formulering
> jeg lærte. Hvis nogen har et bevis for den formulering, vil jeg gerne

Den version Jacob Jensen har set er højst sandsynlig den der er
defineret i Ebbe Thue Poulsens noter. Her finder man

Sætning 7.19:
Antag f og g er definerede i nærheden af et punkt a, og at der både
gælder f(x) -> 0 for x -> a og g(x) -> 0 for x -> a. Hvis brøken f
'(x)/g'(x) har en grænseværdi c\in R for x gående mod a: f '(x)/g'(x) ->
c for x-> a, så gælder der f(x)/g(x) -> c for x-> a.

Med venlig hilsen
Jes Hansen

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-03-02 17:34

> [...]

> '(x)/g'(x) har en grænseværdi c\in R for x gående mod a: f '(x)/g'(x) ->
> c for x-> a, så gælder der f(x)/g(x) -> c for x-> a.

Ok, den er der selvfølgelig ikke noget i vejen for at bruge induktion
til at nå højere afledede.

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-03-02 18:49

Henning Makholm wrote:

> Scripsit "Jes Hansen" <m6g2j001@sneakemail.com>

> Ok, den er der selvfølgelig ikke noget i vejen for at bruge induktion
> til at nå højere afledede.

Nemlig.
Men med en sætning som siger

Hvis f'(a) og g'(a) eksisterer, så gælder f(x)/g(x) -> f'(a)/g'(a)

ville det være noget andet.

Desuden er det i den version af ETP's noter som jeg har, udtrykkeligt
angivet at l'Hospitals regl er navnet for flere forskellige udgaver
af sætningen. I denne version af hans noter hedder resultaterne
VII.§1 Sætning 3 og VII.§1 Bemærkning 2.

NB! Det er vist under alle omstændigheder påkrævet at f og g er
differentiable ikke bare i a, men i en omegn af a.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-03-02 18:56

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> NB! Det er vist under alle omstændigheder påkrævet at f og g er
> differentiable ikke bare i a, men i en omegn af a.

Så vidt jeg dunkelt erindrer, viste Tage Gutmann Madsen på 1MA
(matematik på KU dengang mænd var mænd og forelæsningsnoter var
håndskrevne) reglen ved lille-o-notation, som ikke krævede andet end
punktvis differentiabilitet. Vil prøve at huske at kigge efter når jeg
kommer hjem til min notemappe.

--
Henning Makholm "Hi! I'm an Ellen Jamesian. Do
you know what an Ellen Jamesian is?"

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-03-02 18:59

Hedder manden l'Hospital, L'Hospital, l'Hôpital eller L'Hôpital?
Kilderne er uenige.

Nå, men på http://mathworld.wolfram.com/LHospitalsRule.html finder
man en ganske generel formulering af hans regl.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jes Hansen

Dato : 21-03-02 07:24

> Nå, men på http://mathworld.wolfram.com/LHospitalsRule.html finder
> man en ganske generel formulering af hans regl.

Hvordan finder man grænseværdien af den funktion der bliver vist på
siden, hvor l'Hospital ikke virker?

Med venlig hilsen

Jes Hansen

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-03-02 15:12

Scripsit "Jes Hansen" <m6g2j001@sneakemail.com>

> Hvordan finder man grænseværdien af den funktion der bliver vist på
> siden, hvor l'Hospital ikke virker?

Først tegner man en graf. Så gætter man på grænseværdien, og til sidst
viser man direkte udfra definitionen af grænseværdi at gættet var rigtigt.

--
Henning Makholm "Gå ud i solen eller regnen, smil, køb en ny trøje,
slå en sludder af med købmanden, puds dine støvler. Lev!"

Fra : Jacob Jensen

Dato : 22-03-02 21:43

hehe jes... er der nogle du skal hjælpe?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-03-02 13:09

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
> af sætningen. I denne version af hans noter hedder resultaterne
> VII.§1 Sætning 3 og VII.§1 Bemærkning 2.

Sludder! Jeg snakker om Tage Gutmann Madsens noter! Det var dem som
Ebbe Thue Poulsen underviste efter i 1993-1994. Alle andre end mig
snakker om nogle noter som Ebbe Thue Poulsen selv har skrevet.

Sorry.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jacob Jensen

Dato : 21-03-02 00:23

> Den version Jacob Jensen har set er højst sandsynlig den der er
> defineret i Ebbe Thue Poulsens noter.

yep!