Vedr. Switch i bilka (netværk mellem 3 Pc'~
Fra : M. Myers

Dato : 19-03-02 10:27

Hejsa Gruppe, Jeg har 3 Pc'er med netkort, jeg skal have koblet sammen i
netværk jeg skal have bredbånd (TDC) jeg har en 1Ghz pc'er med Win ME og en
233 Amd pc'er med 98SE, dem skal jeg have koblet sammen og på bredbånd ville
jeg kunne bruge en sådan switch?
jeg har også en 233P2'er Pc'er som endnu ikke køre da jeg mangler HD, men
den vil jeg lave til en Linux Server, og koble på nettet, er der nogle der
ser de store problemer??
hvilke kabler skal jeg bruge? kender ikke forskellen, men ved der er noget
der hedder kryds kabler....
http://www.bilka.dk/internet/bilka/05254avis.nsf/doc/250390V15473100020

MVH.

Morten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-03-02 11:11

"M. Myers" <mm27@hotmail.com> wrote in message

> [...]
en
> 233 Amd pc'er med 98SE, dem skal jeg have koblet sammen og på bredbånd

Ja, du kan sagtens bruge en sådan switch. Jeg ved bare ikke hvad det er for
en. Måske den kan fås bedre på nettet..

> jeg har også en 233P2'er Pc'er som endnu ikke køre da jeg mangler HD, men
> den vil jeg lave til en Linux Server, og koble på nettet, er der nogle der
> ser de store problemer??

Hvis det er TDC|bredbånd, så skal du have 4 dynamiske IP adresser, til de 3
pc´ere.

> hvilke kabler skal jeg bruge? kender ikke forskellen, men ved der er noget
> der hedder kryds kabler....

Fra modemet, krydset. Eller i Uplink port, hvis der er en sådan. Pc´erne alm
kabel

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-03-02 13:33

"M. Myers" <mm27@hotmail.com> skrev:
> [...]
> (TDC) jeg har en 1Ghz pc'er med Win ME og en
> 233 Amd pc'er med 98SE, dem skal jeg have koblet
> sammen og på bredbånd ville jeg kunne bruge en sådan

Ja, med dynamiske IP'er til alle PCerne.

> jeg har også en 233P2'er Pc'er som endnu ikke køre da
> jeg mangler HD, men den vil jeg lave til en Linux
> Server, og koble på nettet, er der nogle der ser de store
> problemer?

Hvis du bruger denne som Proxy, router og firewall, så
behøver du kun enkelt IP (koster ekstra):
<http://www.teledanmark.dk/html/privat/internet/bredbaand/ip.html#5>

> hvilke kabler skal jeg bruge? kender ikke forskellen,
> men ved der er noget der hedder kryds kabler....

Krydsede kabler bruges direkte imellem 2 computere,
altså uden switch/hub imellem maskinerne, de lige bruges
til at koble computerne op til en switch/hub.

I opstilling med switch, skal der bruges krydset hvis kablet
fra modemet sættes i Uplink i switchen - sættes kablet i en
alm. port i switchen skal der bruges et alm. kabel (lige
kabel).

Kablerne der bruges hedder TP kabler (Twisted pair ~
Parsnoede kabler) og der sidder RJ45 stik på, du skal
bare de almindelige UTP kabler (Unshielded ~
Uskærmet).

<http://www.bilka.dk/internet/bilka/05254avis.nsf/doc/250390V15473100020>

Der findes mange andre switches i samme prisklasse:
<http://www.edbpriser.dk/netvaerk/net-switch.asp>

Personligt, vil jeg fremhæve denne:
<http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1684747894>

Jeg ved godt den er dyre og har flere porte, men det er nu
den jeg selv har 2 stk. af og 2 andre kammerater har -
ingen af os har haft problemer med den.

Mvh.
Mikael

Fra : M. Myers

Dato : 19-03-02 13:37

jeg får en fast ip adresse med mit bredbånd
Morten

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-03-02 13:50

"M. Myers" <mm27@hotmail.com> skrev:
> jeg får en fast ip adresse med mit bredbånd

Så vil det smarte være, at få lavet den der Linux server og
bruge den som Router, så du får routet den globale (faste)
IP ud til maskinerne på lokalnettet, de får så en lokal IP,
men udtil det store net, har de alle samme IP.

Alternativet er x antal dynamiske og kun en switch, hvor
x er lig antallet af maskiner på switchen.

Læs evt. www.net-faq.dk og www.dsl-faq.dk

Mvh.
Mikael

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-03-02 14:07

> jeg får en fast ip adresse med mit bredbånd
> Morten

Så skal du route trafikken til pc´erne...

Enten via software og en server.

Eller en rigtig router. Som ikke koster meget idag..

Prøv at se på:

http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-r/

fx:

ZyXEL Prestige 304 Bredbåndsrouter, 4 ports Switch

Der er enddag indbygget switch, som beskrevet...

Så skal du kun have den, plus nogle kabler

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-03-02 14:25

"Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev:

> Så skal du route trafikken til pc´erne...

Nemlig ;)

> Enten via software og en server.

Som jeg beskrev.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-03-02 14:53

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> wrote in message

> Som jeg beskrev.

Ja bla. jeg så godt dit svar, rolig nu :-.)

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-03-02 15:42

"Bjarke Hansen"

> Ja bla. jeg så godt dit svar, rolig nu :-.)

Det var nu heller ikke sådan ment, jeg vill bare gøre det
mere klart for Morten

Mvh.
Mikael

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-03-02 15:10

> ZyXEL Prestige 304 Bredbåndsrouter, 4 ports Switch

Eller
3Com OfficeConnect Cable/DSL Gateway

Den har også indbygget 4 ports switch...

og ser mere advanceret ud..

En sådan satan ville jeg da vælge... Kun 1200 kroner...