MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Installation af Windows XP på ny HD ?
Fra : Mogens

Dato : 19-03-02 09:51

Hej

Jeg købte Windows XP for et par måneder siden og opgradere
min gamle Windows 98 uden problemer.

Nu har jeg så fået en ny harddisk ( 80GB IBM 120GXP ) og
vil gerne starte helt forfra for at få ryddet op i alt det junk
der havde samlet sig på den gamle HD. Den nye disk skal
så være mit C: drev.

Men hvor meget skal gøres før installationen af XP ?
Skal den nye disk Fdiskes og skal den deles op i partitions,
eller kan XP gøre de ting under installationen. Jeg regner
med at den nye HD skal deles op i 4 stk 20 GB drev.

Er det bedst at starte op med en boot disk eller boote fra
Windows XP CD'en ?

Er der ellers noget jeg bør vide inden jeg kaster mig ud i det ?

Alle gode råd og ideer motages med stor tak

Mvh Mogens

Fra : Klitgaard

Dato : 19-03-02 10:32

"Mogens" <momo@portportalen.no> skrev i en meddelelse

> Skal den nye disk Fdiskes og skal den deles op i partitions,

Ja. Men der plejer at følge noget software med harddisken der kan gøre det
for dig.
Der gjorde der hvert fald med min 80 GB Seagate.

--
....Klitgaard

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-03-02 13:42

"Mogens" <momo@portportalen.no> skrev:
> Men hvor meget skal gøres før installationen af XP?

Intet, XP installationen kan formatere, repartitionere osv.
for dig.

> Skal den nye disk Fdiskes og skal den deles op i
> partitions, eller kan XP gøre de ting under installationen.

Er besvaret ;)

> Jeg regner med at den nye HD skal deles op i 4 stk 20
> GB drev.

Intet problem.

> Er det bedst at starte op med en boot disk eller boote
> fra Windows XP CD'en ?

En bootdisk gør det samme som XPs bootfunktion og så
vil det naturligvis gå meget hurtigere at botte fra CD, så
du booter bare fra CDen.

> Er der ellers noget jeg bør vide inden jeg kaster mig ud i
> det ?

Der findes en masse tweaks og små tips til en bedre XP
installation, jeg har remset en del af dem op i denne post:

> Alle gode råd og ideer motages med stor tak

Det var så lidt.

> Mvh Mogens

Mvh.
Mikael

Fra : Mogens

Dato : 19-03-02 14:28

On Tue, 19 Mar 2002 13:42:26 +0100, "Mikael Nørrelund Andersen"
<noerrelund@pc.dk> wrote:

>Intet, XP installationen kan formatere, repartitionere osv.
>for dig.

Tusind tak for hjælpen. Det lyder jo virkeligt nemt.
Så ved jeg hvad min aften skal bruges til.

Mvh Mogens

Fra : Madsen

Dato : 19-03-02 17:41

Mogens skrev:

> Så ved jeg hvad min aften skal bruges til.

Og god fornøjelse med det. :)
Må man komme med en råd angående dine nuværende indstillinger med
Internetforbindelse(r), browserindstillinger osv? WinXP har en smart
funktion indbygget så du ikke skal til at indtaste alle disse ting
igen.

Se evt: <http://makeashorterlink.com/?R29642F5>

Madsen.

Fra : Mogens

Dato : 19-03-02 18:10

On 19 Mar 2002 16:40:37 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Og god fornøjelse med det. :)

Jo tak

> [...]
>Internetforbindelse(r), browserindstillinger osv? WinXP har en smart
>funktion indbygget så du ikke skal til at indtaste alle disse ting

Ser meget spændende ud. Det skal sgu prøves. Tak for tippet.

Mvh Mogens

Fra : Madsen

Dato : 19-03-02 18:32

Mogens skrev:

> Ser meget spændende ud. Det skal sgu prøves. Tak for tippet.

Velbekom.
Det er også en rigtig smart funktion. Jeg har prøvet den og den
virkede fint. Det eneste jeg gjorde forkert var at tage backup af
filer også. Jeg skulle have nøjes med indstillingerne, men man lærer
jo af sine fejl. :)

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-03-02 19:15

19 Mar 2002 17:32:03 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Det eneste jeg gjorde forkert var at tage backup af
>filer også. Jeg skulle have nøjes med indstillingerne,

Hvad kunnde det skade?

pl

Fra : Madsen

Dato : 19-03-02 20:53

Peter Loumann skrev:

> Hvad kunnde det skade?

Funktionen gør at du også får kopieret en masse indstillinger fra de
forskellige programmer du har installeret. Der bliver f.eks. taget
backup af mange af mapperne i C:\Programmer og det betyder at man
får disse mapper tilbage igen når man genindslæser. Desværre er det
ikke sådan at programmerne bare virker igen. Tværtimod er det blot
selve program-mapperne og programmernes hovedindstillinger du får
tilbage, så programmerne skal geninstalleres på den nye installation
under alle omstændigheder.

Jeg havde f.eks. installeret office-pakken og en del Adobe-programmer
før jeg kørte guiden. Da jeg genindlæste mit backup på den nye instal-
lation, fik jeg Adobe-mappen med samtlige undermapper + Office-mapperne
osv. tilbage i C:\Programmer, selvom jeg endnu ikke havde installeret
disse programmer på den nye installation, så det kan nemt gå hen at
blive noget rod på den måde. Fordelen er at du så heller ikke behøver
at indstille Adobe-programmerne og Office-programmerne igen når
programmerne først er geninstalleret, for deres indstillingsfiler er
bevaret fra den tidligere installation, men du skal huske at installere
dem i den samme mappe som sidst, for ellers går der meget nemt kaos i
program-mappen. Desuden tager det en evighed at lave og genindslæse
filer og indstillinger hvis man vælger at gemme det hele, og det var
det jeg gjorde i første omgang.

Madsen.