MS Windows
briani 27239
"Børnesikring" mod lukning af computer
Fra : Thomas Krog

Dato : 19-03-02 04:51

Kan windows xp indstilles så man ikke kan lukke computeren på den normale
måde:
start->Turn off computer->Turn off
Enten så det er helt umuligt eller også noget med password eller at knappen
befinder sig et andet sted.
Håber det kan gøres uden at hærge windows alt for meget med omfattende
hjælpeværktøjer.

Fra : Bjarne_H

Dato : 19-03-02 11:34

"Thomas Krog" skrev d. 19-03-02 04:51 dette indlæg :
> [...]
knappen
> befinder sig et andet sted.
> Håber det kan gøres uden at hærge windows alt for meget med omfattende

Det nemmeste må vel være, at bruge en af de indbyggede pauseskæme i
windows med PASSWORD beskyttelse.

Mvh
Bjarne H

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Krog

Dato : 19-03-02 16:10

> Det nemmeste må vel være, at bruge en af de indbyggede pauseskæme i
> windows med PASSWORD beskyttelse.

Det er dog ikke helt optimalt da alle gerne må kunne bruge min computer de
må bare ikke kunne slukke den. Jeg kunne også selv komme til at slukke den
ved et uheld hvis jeg var meget træt :)

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-03-02 16:52

Du skal også være meget træt hvis du ved et uheld skal komme til at
klikke på Start | Luk Computer | Afslut.
Afhængigt af kassen vil det være væsentligt nemmere at "komme" til at
slukke for strømmen.

Fra : Thomas Krog

Dato : 20-03-02 17:00

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> wrote in message
> Du skal også være meget træt hvis du ved et uheld skal komme til at
> klikke på Start | Luk Computer | Afslut.
> Afhængigt af kassen vil det være væsentligt nemmere at "komme" til at
> slukke for strømmen.

Det er et spørgsmål om hvad man har vænnet sig til. De sidste 10 år har jeg
udelukkende slukket med "Start | Luk Computer | Afslut" så uanset hvor træt
jeg er kapper jeg ikke strømmen ved et uheld.

Fra : Rex

Dato : 20-03-02 23:05

Du logger dig selv på som administrator bruger og når de så skal bruge
computeren.
Skifter du til anden bruger, med lavere bruger standard.
Så når du lukker computeren får du et nej, da andet bruger er logget på.

-Rex

Fra : Thomas Krog

Dato : 21-03-02 03:08

"Rex" <rex03@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Skifter du til anden bruger, med lavere bruger standard.
> Så når du lukker computeren får du et nej, da andet bruger er logget på.

God ide - brugeren får dog kun en advarsel om at der er en bruger logget på
og kan godt vælge at slukke alligevel.

Det kunne også have været smart hvis windows skrev:
User "SLUK IKKE COMPUTEREN!" is logged on. Shutting down windows might cause
the user to lose data.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 19-03-02 15:33

Måske nok. Men jeg kan ikke rigtig se fidusen med at foretrække at
afslutte ved at slukke for strømmen. Eller vil du også gøre det
umuligt at slukke for strømmen?
Så længe man har den udvej er det andet bare en øvelse i futilitet og
potentielt skadeligt i forhold til at lukke normalt ned.
Hvis du skrev hvad dit problem var kunne vi måske komme med et bedre
forslag.

Fra : Thomas Krog

Dato : 19-03-02 16:08

> [...]
> Så længe man har den udvej er det andet bare en øvelse i futilitet og
> potentielt skadeligt i forhold til at lukke normalt ned.

jep - den slags tager jeg meget seriøst og er derfor ofte villig til at
bruge et helt kvarter på at vente på timeouts for at få lukket computeren
korrekt.

> Hvis du skrev hvad dit problem var kunne vi måske komme med et bedre
> forslag.

Problemet består i at min computer ikke kan tåle at stå slukket i mere end
en halv times tid. Det er voldsomt svært at få liv i den igen(*). Computeren
har kørt klippe-stabilt i 2 måneder nu.
Jeg er derfor lidt nervøs for at andre kommer til at slukke den.

(*)
Sidst lykkedes det ved først at tænde hvorpå der kommer sort skærm. Derpå
trak jeg strømstikket ud i 2 min satte det i igen og tændte computeren
herefter trykkede jeg ca. 10 gange på reset knappen hvorpå det lykkedes at
starte op.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-03-02 16:44

Sæt en seddel på: "Må ikke slukkes"
På et tidspunkt går det helt galt så jeg vil foreslå dig at få den
repareret snarest muligt.

Fra : Thomas Krog

Dato : 20-03-02 17:04

> Sæt en seddel på: "Må ikke slukkes"

Ja det har jeg gjort på den fysiske powerknap. Dog kan folk nemt
overse/glemme en seddel der sidder ved siden af skærmen når man først er
gået igang med at bruge den og efter et par timer hurtigt skal have slukket.

> På et tidspunkt går det helt galt så jeg vil foreslå dig at få den
> repareret snarest muligt.

Jeg har købt den over internettet så det bliver nok lidt for bøvlet selvom
jeg stadig har garanti på den. Min plan er derimod at hvis den bare kan
holde et år mere er jeg fint tilfreds og køber derpå en ny (de sidste 3 år
har der ikke været nogle strømafbrydelser)

Fra : scn

Dato : 20-03-02 17:19

"Thomas Krog" <rick@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse news:a7abt6$1m1$1@eising.k-net.dk...
<snip>
> Jeg har købt den over internettet så det bliver nok lidt for bøvlet selvom
> jeg stadig har garanti på den.
Hvorfor det??
Du har da de samme retigheder som hvis du havde købt
den i en fysisk butik.

Jeg havde ingen problemer med at få byttet en harddisk
som var "gået kold"

Man skal selvfølgelig vælge sine butikker med omhu.

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : Thomas Krog

Dato : 20-03-02 19:50

"scn" <scn@invalid.xx> wrote in message news:a7acph$6l5$1@sunsite.dk...

> [...]
> <snip>
> Hvorfor det??
> Du har da de samme retigheder som hvis du havde købt

nja - jeg har købt den i enkeltdele og kan derfor næppe forvente at firmaet
vil lave en fejlfinding som formodentlig er lidt svær at gennemføre i mit
tilfælde. Det er også noget bøvlet at sende en hel computer frem og tilbage
især hvis fejlen ikke bliver rettet.

> Jeg havde ingen problemer med at få byttet en harddisk
> som var "gået kold"

ja - jeg tror også det er væsenligt lettere at få byttet enkeltdele hvor der
ikke skal fejlfindes (har også selv fået byttet en ramklods)

> Man skal selvfølgelig vælge sine butikker med omhu.

ja, jeg har altid købt hos shg og er da også fint tilfreds med dem.