Kampfisk
Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 19-03-02 01:49

Hej Gruppe.
Lige for at gå tilbage til det, det hele egentlig handler om, så er der her
et lille bitte spørgsmål....
Er der nogen som har nogle gode tips til hvordan jeg kan klare at
kønsskældne mine nu 2½ måned gamle kampfiskunger ????
Hilsen Ditte
(som blev "bidt" af en blå kampfisk )

Fra : Thomas Kristensen

Dato : 19-03-02 22:29

Hej Ditte,

Som du sikkert ved er det ret vanskeligt at se forskel på disse småfisk. De
unger der konstant slås og smånipper til hinanden er sandsynligvis hanner
men det kan du nok ikke bruge til så meget. Opdrættere af kampfisk
plejer (i det omfang man kan sige noget sådant) at adskille alle ungerne ret
tidligt evt. i hvert sit syltetøjsglas og så lade naturen gå sin gang.

Mvh.
Thomas

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 20-03-02 18:42

"Thomas Kristensen" <ThomasK@psu.dk> wrote in message

> [...]
ret
> tidligt evt. i hvert sit syltetøjsglas og så lade naturen gå sin gang.

Hej Thomas.
Tak for din respons - den bliver sat pris på :)
Jeg har fundet på den smarte løsning at jeg har givet ungerne (de store er
56 i tallet) et 120 liters akvarie med en masse planter. Dette for at jeg
skulle spare mig selv for en lille smule vandbytte arbejde (vand er sku
tungt at hente op og ned til en kælder uden indlagt vand
Det eneste minus så langt, er at ungerne nu har så meget plads, og så mange
skjulesteder at de ikke engang er kommet til stadiet "at tænke på at slos"
Tvært imod, så opfører de sig som en flok med gubbyunger, som lever i bedste
sameksistens (ihvert fald endnu).
Det er også lidt pga pladsmangel at jeg har valgt ikke at adskilde ungerne
endnu, for jeg har et andet akvarie stående med småyngel, plus tre akvarier
med par, som jeg håber snart har lyst til at komme til sagen.... Ha, ha -
nogle af dem synes det er lidt for hyggeligt at have en akvariefælle, så de
gidder ikke lige at sætte igang med at bygge rede, og yngle. De tossede
fisk, har lært at lige så snart at de har lagt æggene, så bliver hannen
alene igen. (hvis jeg da lige ser bort fra at han så må igang med at passe
en hulens masse æg)
Ind til nu (med mange timers observation) har jeg fundet i hvert fald 6
stykker som jeg er sådan nogen lunde sikker på er hanner - den ene af dem
skal være en han, for dens farver vil passe perfekt til avl (den er ren
cambodia, og jeg kan se at den har arvet farens rene symetriske træk) Og med
tanke på at ihvertfald 2 at de unger som stadig er noget skravl (i forhold
til nogen af de andre), næsten med garanti er hunner (ren cambodia her
også), så kunne det jo ikke være bedre :) (meget stort smil)
Hilsen Ditte