akkorder til Saybia - The Second You Sleep
Fra : lovend

Dato : 18-03-02 22:43

Hej med jer er der en af jeg der ligger inde med akkorderne til Saybia - The
Second You Sleep og vil dele med mig så ville jeg blive glad.

mvh lovend

Fra : Poul Erik Dyreborg

Dato : 18-03-02 23:11

http://www.fonager.dk/forum/forum.asp?mode=showthreads&master_id=3138&forum_
id=7375

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-03-02 23:17

lovend skrev:

> Hej med jer er der en af jeg der ligger inde med akkorderne til Saybia
> - The Second You Sleep og vil dele med mig så ville jeg blive glad.

Verset:

E - Am - E - Am - C#m - H - Asus2

Omkvædet:
C#m - A - E - H - G#7 - C#m - A - E - H - G#7 - Asus2

....sådan cirka. Jeg har ikke hørt sangen særligt mange gange.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Poul Erik Dyreborg

Dato : 19-03-02 23:45

Beklager at den første var forkert
her kommer den igen

http://www.fonager.dk/forum/forum.asp?mode=showthreads&master_id=3138&forum_
id=7375

Linket fører til en debat om tabs / tekster på internettet. Det går stort
set ud på følgende

1) Det er forbudt
2) Det er forbudt
3) Det er forbudt
find evt. selv på flere regler...

Mvh
Poul Dyreborg

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 20-03-02 09:08

Poul Erik Dyreborg skrev:

> Beklager at den første var forkert
> her kommer den igen

http://www.fonager.dk/forum/forum.asp?mode=showthreads&master_id=3138&forum_
> id=7375

Og den var forkert igen. Husk at omkranse adressen med mindre end og
større end:

<http://www.fonager.dk/forum/forum.asp?mode=showthreads&master_id=3138&forum_id=7375>

> 1) Det er forbudt

Ja, at komme med et komplet tablatur over sangen - men der er vist
ingen, der kan forbyde mig at skrive en rækkefølge over akkorder, sådan
som jeg gjorde i mit andet indlæg.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : nikolaj borg

Dato : 20-03-02 10:16

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote in message

> Ja, at komme med et komplet tablatur over sangen - men der er vist
> ingen, der kan forbyde mig at skrive en rækkefølge over akkorder, sådan
> som jeg gjorde i mit andet indlæg.

Jeg er bange for, at det aldrig er blevet afklaret ved en domstol, eftersom
der endnu ikke har været nogen, som har turdet stå op imod pladeselskaberne.
Som praksis er nu risikerer du at modtage en trussel fra et selskab ved bare
at oplyse et par akkorder på en hjemmeside. Det er en sørgelig tendens, og
vi (vi=alle musikinteresserede) har tabt mange gode databaser på den konto,
både over dansk og international musik. Det ender jo med, at man ikke tør
svare på indlægget fra ham der vil komponere en Rammstein-ringetone af frygt
for sagsanlæg...

/Nikolaj

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 20-03-02 13:50

"nikolaj borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er bange for, at det aldrig er blevet afklaret ved en domstol,
eftersom
> der endnu ikke har været nogen, som har turdet stå op imod
pladeselskaberne.

Pladeselskaberne har ikke noget med det at gøre...det er kun
CDpiratkopiering de kan gribe ind overfor.
Ophavsrettighederne til tekster, klodser og noder ligger hos den enkelte
komponist/tekstforfatter eller hos musikforlag ( som der er mange af)
Tabs+tekst-sider bliver lukket fordi de sider fratager musikerne de
indtægter der er på salget og biblioteksudlån af nodebøger. Det er vel fair
nok at man betaler en smule for den musik man holder af og dermed giver
musikeren en lidt større chance for at beholde sit job. De dage hvor der var
store penge at hente på at få et hit eller to, er forlængst overstået, med
mindre man kan nå udover lille Danmarks grænser.
Hvis pirateriet fortsætter er der snart ikke flere danske musikere der kan
arbejde fuldtid med musik..og hvor skal den nye musik så komme fra.?

Støt op om dansk musik- så kommer der mere af den.
--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik

Fra : nikolaj borg

Dato : 20-03-02 14:54

"Flying Hotdogs" <info@[nospam]flyinghotdogs.dk> wrote in message

> [...]
> Ophavsrettighederne til tekster, klodser og noder ligger hos den enkelte
> komponist/tekstforfatter eller hos musikforlag ( som der er mange af)

Jeg har primært kendskab til den internationale situation, og her er det
sådan, at selskaberne ofte køber retten til at udgive nodebøger sammen med
retten til at udgive musikken.

> Tabs+tekst-sider bliver lukket fordi de sider fratager musikerne de
> indtægter der er på salget og biblioteksudlån af nodebøger.

Når jeg har benyttet databaser på nettet har det ofte været fordi det ikke
har været muligt at finde at finde akkorder/noder andetsteds. Hvor store er
indtægterne iøvrigt på den slags? Jeg vil vove at påstå, at det reelt drejer
sig om bagateller for de fleste (danske) musikeres vedkommende.

> [...]
> store penge at hente på at få et hit eller to, er forlængst overstået, med
> mindre man kan nå udover lille Danmarks grænser.

Igen: Så er indtægterne på at sælge nodebøger nok så meget mindre.

> Hvis pirateriet fortsætter er der snart ikke flere danske musikere der kan
> arbejde fuldtid med musik..og hvor skal den nye musik så komme fra.?

Jeg vil vende argumentet om: Når akkorder og noder er lettere at komme i
nærheden af er der flere, som kommer i gang med at spille musik. Dette må
igen medføre, at der bliver en større talentmasse at tage af og dermed flere
nye musikere. Hvis pirateriet fortsætter er der jo det andet alternativ, at
musikere i højere grad ernærer sig ved at spille live. Jeg er klar over, at
der ikke er de store formuer i den slags (p.t.), men der er helt klart flere
penge i at spille live end at udgive nodebøger. Og livekoncerter er fordømt
svære at piratkopiere, selvom visse coverbands gør det ok.

> Støt op om dansk musik- så kommer der mere af den.

Det gør jeg så sandelig også

/Nikolaj

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 20-03-02 16:31

> Jeg har primært kendskab til den internationale situation, og her er det
> sådan, at selskaberne ofte køber retten til at udgive nodebøger sammen med
> retten til at udgive musikken.

Sådan hænger det ikke sammen her hjemme. Her er det enten
komponisten/tekstforfatteren selv eller et musikforlag der har retten til
udgivelse af noder/nodebøger...og som modtager den årlige
biblioteksafgift.( som er en væsenlig del af deres økonomiske grundlag)

> Hvor store er indtægterne iøvrigt på den slags? Jeg vil vove at påstå, at
det reelt drejer
> sig om bagateller for de fleste (danske) musikeres vedkommende.

Indtægten på salg af nodebøger er til at overskue, men netop
biblioteksafgiften er for mange komponisters vedkommende en pæn del af den
årlige indkomst.

> [...]
> nærheden af er der flere, som kommer i gang med at spille musik. Dette må
> igen medføre, at der bliver en større talentmasse at tage af og dermed

Hvad hjælper det hvis der ikke er nogen der kan leve af deres musik? Ingen
steder der vil udgive dansk musik, fordi det er ødelagt at pirateri.? Hvad
hjælper det at helt unge musikere kan leve på en sten og nøjes med en hyre
der svarer dertil? Hvad så når de unge bliver lidt ældre, tror du de vil
leve i cølibat i et lille koldt lofthummer hele deres liv, fordi "kaldet til
at være musiker" er så stort og fordi pirater sjæler enhver form for
indtægt....no way.

Skal alle danske musikere til at køre taxa eller andet fuldtidsjob og tage
ud og spille i weekenden, for at holde skindet på næsen...ene og alene fordi
der er nogen der mener at musik ikke er så meget værd at man gider give et
par kroner for at støtte den musiker/komponist/tekstforfatter man holder
af.?
Er det rimeligt at netsider bare skal nasse på andres arbejde på den måde?
Er det rimeligt at flere og flere kendte navne må opgive erhvervet bare
fordi nettets anarki ødelægger deres levevej?

> [...]
flere
> penge i at spille live end at udgive nodebøger.

Livekoncerter hvor solister hyrer et band, der får hver musiker som regel
kun tariffen, dvs lidt over 1000 kr pr koncert. Der skal spilles mange
koncerter før der kan tales om almindelig årsløn. Andre koncerter hvor hele
bandet deler indtægten lige kan give en nogenlunde ok hyre til
hver...men..Hvis samtlige danske musikere skal leve udelukkende af at spille
koncerter, skal de spille over 100 koncerter pr år....tror du så der kommer
folk til de sidste koncerter? Tror du så ikke at folk bliver noget trætte af
at skulle betale for at se dem igen igen igen. Kun hardcore Kandisfans gider
høre det samme band mere end 2- 3 gange om året.
Hvor mange musikere tror du gider have bøvlet med at indspille musik, hvis
de ikke kan tjene en krone på det? Hvor mange nodebøger og sangbøger tror du
der bliver udgivet hvis det hele bare kan stjæles fra nettet? Vil der være
grobund for en online-shop med salg at noder/tabs/tekster , så længe
piraterne stjæler sig til kundegrundlaget?

Derfor...støt den musik du kan lide....betal for noderne, CD'erne og let
måsen og tag ud og hør koncerterne. Så er der en chance for at der også
bliver plads og penge til andet end mainstreampop i dansk kulturliv. ( og er
du musiker, så husk at anmelde dit forbrug af andres musik til KODA efter
hver offentlig optræden)

mvh/ Søren og Anette