Gode råd til båd
Fra : Frederik Rugaard

Dato : 18-03-02 22:30

Hej.
Måske er jeg lidt udenfor gruppen, men jeg forsøger alligevel.
En kammerat og jeg kunne godt tænke os at have en båd at komme langt i.
Vores budget er yderst begrænset, men da vores ønske er meget stort, og
vi har tid nok, har i tænkt på at købe enten et skrog eller en ældre båd
der skal sættes i stand.

Hvis nogen har nogle forslag, vil vi være meget glade for at høre fra
jer.

På forhånd tak.

/Frederik Rugaard

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-03-02 00:24

"Langt" er jo et meget elastisk begreb. Cirka hvor langt havde I tænkt jer ?

Har I set Claus' spidsgatter på http://hop.to/spidsgatter ? Den er da stor
nok til at to friske "drenge" kan bo i den nogle måneder og sejle langt væk.

Husk nu at I skal lære at sejle først. Vand er farligt i hænderne på
ukyndige. - men en fornøjelse for alle andre ...

Bjarke

Fra : Frederik Rugaard

Dato : 19-03-02 10:01

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> wrote in message

> "Langt" er jo et meget elastisk begreb. Cirka hvor langt havde I tænkt jer ?
Vi havde sådan set tæmkt os miinimum at sejle til de kanariske øer. Vi
har begge
planer om at arbejde som dykkerinstruktører, og så

> Har I set Claus' spidsgatter på http://hop.to/spidsgatter ? Den er da stor
> nok til at to friske "drenge" kan bo i den nogle måneder og sejle langt væk.

Ja, vi haer set på den, men er lidt bange for at gå i gang med den...
Men overvejer
at se på den i påskeferien.

> Husk nu at I skal lære at sejle først. Vand er farligt i hænderne på
> ukyndige. - men en fornøjelse for alle andre ...

Selvfølgelig mangler vi en masse erfaring til i at sejle. Min kammerat
er nærmest
født på en båd, og har haft med hav og sejlads at gøre hele livet.
Jeg jeg har sejlet en del, især om sommeren, men også forår og efterår.
Men også
i hårdt vejr i en lille båd. (junker 22)

Vi har begge gået et år på søfartsskole. Enviderer har vi begge
duelighedsbevis og ROC-
vhf-certifikat. Vi har også dykkercertifikat.

Ville en Bianca 27 være et helt dårligt valg?

/Frederik Rugaard

Fra : Peter

Dato : 19-03-02 13:46

> Ville en Bianca 27 være et helt dårligt valg?
>

> /Frederik Rugaard

- - - - -

Jeg har ingen personlige erfaringer med Bianca 27, men den vejer over 3 ton,
så det kunne indikere, at den i hvert fald er solidt bygget.

De fleste velkonstruerede både kan godt "sejle langt". Eksempelvis har
Spækhuggeren været i Caribien - og klaret sig fint, selv om den vel næppe er
tænkt som langtursbåd.

Mere generelt er det min oplevelse , at man får mest båd for pengene,
hvis man kan finde en type der er "mindre kendt" (i Danmark).

Hvis I oplyser en ca.- prisramme, er det muligt, at flere her i gruppen har
et bud.

Held og lykke med foretagenet, det er da bare med at komme af sted.

Peter

Fra : PKJ

Dato : 19-03-02 14:51

Hej Frederik

I et tidligere Træfpunkt (FTLF) har jeg læst om en der bolterede sig i
Middelhavet i en Bianca 27.
Svjh. tog han hjem et par mdr. hvert år for at tjene lidt til opholdet ca kr
27000,- som han levede for resten af året + lidt gaste indtægt.
Kontakt evt. www.ftlf.dk for medlemsskab og et godt klubblad.
Der er iøvrigt en del langturssejlbåde og udstyr tilsalg for relativt små
penge.

--
_/)____/)____/)

Hilsen Per

Fra : Mogens Skov

Dato : 19-03-02 16:54

En Bianca 27 ville være et fremragende valg til jeres formål. Kig også på
Great Dane 28, som ligner den meget. Den har været adskillige gange rundt om
jorden.
En anden mulighed kunne være en Nordisk Snekke. De er stort set alle
selvapterede og prisen på de dårligt udførte er smittet af på de gode. Det
skal være den kortkølede version, gerne fra omkring 1974. Det er et rigtig
godt havskiv til billige penge.
God fornøjelse
Med venlig hilsen
Mogens Skov

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-03-02 19:17

Er det ikke mere hensigtsmæssigt med et langkølet skib, hvis man skal sejle
i ugevis på vindfanen i alskens vejr ?

/Bjarke

Fra : Mogens Skov

Dato : 21-03-02 16:00

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke mere hensigtsmæssigt med et langkølet skib, hvis man skal
sejle
> i ugevis på vindfanen i alskens vejr ?
>
> /Bjarke

Nej! En moderat finnekøl som den på Nordiske Snekke er lige så
retningsstabil, og spaderoret styrer bedre også med vindror eller autopilot.
Men når jeg foreslår de nyere Snekker, er det også fordi, nogle af de første
havde problemer med røstjernene. det er rettet i den finnkølede model.

Mogens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-03-02 02:18

> Ville en Bianca 27 være et helt dårligt valg?

Nøø, men hvor ser du en bianca 27 til ca. 50.000??

Det er altså _meget_ billigt, hvis den ikke er ved at falde fra
hinanden.....

Hvis I har mod på, så kig i udlandet, der ligge bl.a. en Prinses 28 - vist
nok i Grækenland. Den sidste annonce, jeg så var til 90.000 med udstyr til
langtur.

Det er en pragtfuld, velsejlende båd. Grim som en polsk floddamper, men er
meget velbygget, med ganske ufatteligt meget plads. Tegnet af Rembert
Andersen, som også tegnede Great Dane 28.. (utzon signerede kun
tegningerne)

Claus

Fra : 00

Dato : 20-03-02 12:33

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget velbygget, med ganske ufatteligt meget plads. Tegnet af Rembert
> Andersen, som også tegnede Great Dane 28.. (utzon signerede kun

vh ketil

Fra : Mogens Skov

Dato : 21-03-02 16:03

"00" <ketil@skovgaardpetersen.dk> skrev i en meddelelse

> "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> vh ketil
>
> Jeg er enig med kommentarerne om udseendet af Princes 28, og mine
erfaringer, fra de få ture jeg har sejlet med den er, at den sejler lige
nøjagtig så fantastisk som den ser ud. Det eneste valg, jeg kunne forestille
mig var værre er Buckler.
Mogens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-03-02 02:53

> erfaringer, fra de få ture jeg har sejlet med den er, at den sejler lige
> nøjagtig så fantastisk som den ser ud. Det eneste valg, jeg kunne
> [...]

Men det er ikke rigtig, jeg har selv haft een. Den sejler absolut
fremragende. En vidunderlig hurtig letvejrs sejler, og den er også utrolig
fin at sejle i hård vind.

Der er ikke så mange til salg, netop fordi, folk er meget glade for den.

Den er ikke helt køn, men sejlegenskaberne er i top...

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-02 14:51

> Hvis I har mod på, så kig i udlandet, der ligge bl.a. en Prinses 28 - vist
> nok i Grækenland. Den sidste annonce, jeg så var til 90.000 med udstyr til
> langtur.

Eller led efter en SHE 31 (også kaldet IW 31)... De kan af og til findes til
under 100.000,-
I god stand er de dog oppe på 150+

Mvh
Allan

Fra : Anders Lassen

Dato : 19-03-02 21:36

Ha!

Det har jeg lige været igennem - det er lidt af et cirkus...

For at en båd kan belånes skal pantet tinglyses.

1: Er båden under 5 BRT? (deplacement - ikke det samme som vægten...) Hvis
den er, skal den indskrives i Personbogen i Århus. Det er relativt enkelt.

2: Er båden over 5 BRT skal den i Skibsregisteret. Det er noget mere
indviklet - og i pricippet samme papirgang som hvis du har et rederi og
køber en færge! Du skal have et såkaldt bilbrev, der ikke har noget med
biler at gøre men er bådens "dåbsattest". Dernæst skal båden måles af en
autoriseret måler og endelig skal der udstedes et skibsskøde, der beviser,
at den der sælger båden til dig har ejendomsretten til båden.

Data som bådens serienummer, motorens stelnummer og andet vil indgå - men du
skal have de andre opslyninger også. Prøv at tale med Søfartsstyrelsen - de
kan hjælpe!

Der er gebyrer på det hele - og det kan let løbe op i 15-30.000 kroner incl.
tinglysningsafgifter og andre omkostninger.

MVh

Anders

Hellebæk

Fra : Frederik Rugaard

Dato : 19-03-02 21:57

"Anders Lassen" <anders.lassen@adr.dk> wrote in message

> [...]
> den er, skal den indskrives i Personbogen i Århus. Det er relativt enkelt.

Vi vil helst undgå at skulle stille båden som sikkerhed. Så kan vi nmlig
også slippe
for at få båden kaskoforsikret.

Grunden til vi har snakke om en Bianca 27, er at vi har fundet en meget
billigt.
Her snakker vi omkring 50.000 kr. --> 25000 til hver. Det ville vi kunne
rejse, uden der skulle stilles
sikkerhed, og dermed ingen målerbrev eller noget.

Om båden er langkølet. Der har vi egentlig også et ønske om. Men hvis
man ser rundt om, er der adskillige
både der er langt mere spinkel end Bianca. Det kan så være held. Håber
det ikk. Men uanset hvad, ville
langkølet være bedst.

/Frederik

Fra : Peter

Dato : 20-03-02 00:57

> [...]
> man ser rundt om, er der adskillige
> både der er langt mere spinkel end Bianca. Det kan så være held. Håber

- - - - -

50.000 lyder da meget fornuftigt. Den har utvivlsomt nogle år på bagen, men
hvis den er i god stand, har det ikke megen betydning for skroget. Det er
dog nok en god ide at checke rig, ror og motor, hvis de har samme alder som
båden. Ikke mindst hvis I gør alvor af langturen.

Om båden er langkølet, er ikke afgørende for hvor godt den sejler for
vindror. Det er mere et spørgsmål om, hvorvidt båden kan bringes i balance.
Men en langkølet båd har som oftest en del ekstra stuveplads under dørken,
og det er jo ikke så tosset til langtur.

Jeg støtter varmt rådet om at melde jer ind hos FTLF (langturssejlerne), der
er mange gode råd at hente.

Fortsat held og lykke med projektet,

Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-03-02 02:09

"Frederik Rugaard" skrev i en meddelelse

> [...]
> rejse, uden der skulle stilles
> sikkerhed, og dermed ingen målerbrev eller noget.

Uden at tage modet fra dig, vil jeg indskyde, at du til langfart skal
beregne mellem 60-100.000 oveni til langtursudstyr...

Hertil skal lægges udvidet ansvarsforsikring mm. Skal I til nogen af
middelhavets "banditstater" (Grækenland, Tyrkiet, Tunesien osv) skal I have
en god ansvarsforsikring.......

Hvor skulle Jeres tur gå til?

Claus

Fra : Frederik Rugaard

Dato : 20-03-02 11:30

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message

> Uden at tage modet fra dig, vil jeg indskyde, at du til langfart skal
> beregne mellem 60-100.000 oveni til langtursudstyr...

Problemet med langturssejlerudstyr er ikke så stort, for bare vi har en
båd at stoppe
det hele i, er det meget lettere. Det der er problemet er at rejse en
stor
slat penge på en gang. Resten skal nok komme. Min kammerats far ejer en
forretning
der sælger og monterer udstyr i både. Det er ham der har bygget de
fleste Engholm både.

> Hertil skal lægges udvidet ansvarsforsikring mm. Skal I til nogen af
> middelhavets "banditstater" (Grækenland, Tyrkiet, Tunesien osv) skal I have
> en god ansvarsforsikring.......

> Hvor skulle Jeres tur gå til?

Det var nok nogle af de destinationer vi havde snakket om. Men også et
vildt ønske
om en tur meget længere væk. Måske en tur over "dammen." Vi vil arbejde
som
dykker-ledere ude i verden. Der skulle så også være mulighed for at
tjene ret mange
penge.(dvs. nok til at komme videre, når vi ikke gider mere)

/Frederik Rugaard

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-03-02 21:59

Ad 2: Korrektion: Hvis den er over 5 GT kan den komme i skibsregisteret hvis
ejeren ønsker det. Det er kun et *krav* hvis den er over 20 GT.

Bjarke