ny eheim 2028 pumpe utæt ??
Fra : Elo Rasmussen

Dato : 29-01-01 11:35

Hej!

Dette er min første udvendige pumpe.
Den nye eheim proff. II 2028, en stor satan med 3 skuffer til filter
mat.
Jeg har kørt med den i 1 måned.

Denne model giver mulgihed for styring af vand gennemstrømningen samt
visual visningen af flow, en optisk kugle der viser hvis skidtet skal
renses osv.

Problemet er at den af og til laver lækage...på mit gulvtæppe. :((((

Jeg kan ikke rigtig finde årsagen dertil.

Den har dog først lavet lækage efter jeg rensede den. Og hvorfor rense
den efter 1 måned?
Fordi den ved "full throttle" ikke gav den samme gennemstrømning som da
den var ny.
(I et 180 liters akv. ser det sjovt ud at køre med så stor en pumpe med
fuld hastighed. Jeg kører normalt kun med 50%.)

Nu synes jeg den er nede på 80 % selvom jeg giver den fuld øre, altså et
tab på 20% et sted, også selvom jeg har renset alt.

Jeg kører med 2 x eheim ehfisubstart + 1 x leca sten (billige
materialer).
Eheim anbefaler jo ikke andre materialer end deres egne...wonder why ?
$$$$

Jeg har renset selve rotoren/pumpen..men den trængte ikke rigtig til
det.
Hele pumpen var faktisk ikke synderlig snavset, men ydelsen er stadig
lidt for lav for sådan en stor pumpe, det er dog nok til 180 ltr, men
hvis skidtet fejler noget, så skal det jo byttes ikke? Den er forresten
købt hos AVIfauna.-

Nå, men efter første gang jeg fik samlet pumpen, gik der ikke lang tid
før den smed vand..stille over roligt over 4-7 timer, ca. 3-4 liter, så
det er jo ikke sådan det foser ud.

Jeg adskiller pumpen og kan ikke konstatere noget særligt. Samler den
igen og lader den køre, nu efter 2 uger smider den vand igen, dog uden
at jeg har pillet ved den, helt uprovokeret altså.

Der er vand i selve den øverste del af hovedet, som kan skilles ad med
en skruetrækker, og jeg kan ikke se hvordan det sku komme derind, andet
end ved slange påmonteringens delen.

Hjælp, hvad skal jeg gøre?

Har den dårlige performance + lækagen noget med hinanden at gøre...Selve
hovedet kan frit låses fast med de 4 beslag, så selve kurvene sidder
fint fast. Kurvene sidder også fint fast i hinanden med de tilhørende
gummi studser.

En dag kommer jeg hjem til et tomt akvarie + 7 døde discus + 1
vandskade, min underbo bliver nok sur, he he-

mvh Elo Rasmussen.

Fra : Madsen

Dato : 29-01-01 13:47

"Elo Rasmussen" <gibman@worldonline.dk> skrev:

> Jeg kører med 2 x eheim ehfisubstart + 1 x leca sten (billige
> materialer).
> Eheim anbefaler jo ikke andre materialer end deres egne...wonder why ?
> $$$$

Ja og sådan er der så meget. Samtlige printerfirmaer f.eks anbefaler
deres eget papir, da det efter deres udsagn giver langt det bedste
resultat, men derfor er det jo ikke forbudt at spare flere hundrede
kroner på noget billigere papir.
Det almindelige øje kan garanteret ikke se forskel på kvaliteten, men
hvis nu lige printerfirmaet kunne lokke folk til at købe deres produkter,
sååå... ;)

Jeg bruger selv filtervat og lidt kermikrør i min Eheim Proff. og det
fungerer nu ganske udmærket.

> Der er vand i selve den øverste del af hovedet, som kan skilles ad med
> en skruetrækker, og jeg kan ikke se hvordan det sku komme derind, andet
> end ved slange påmonteringens delen.

Kan også komme ind når du skyller pumpehovedet ved rensning, eller
når du piller slangerne af, men noget tyder på en utæthed et sted.

> Hjælp, hvad skal jeg gøre?

Er der stadig garanti så gå til forhandler med den.
Har du tjekket den gummiring der ligger i falsen på undersiden af
pumpehovedet? Man kunne vel godt forestille sig at den var synderen.
Personligt synes jeg den virker en smule simpel ifht. de gummiringe
der ligger i de almindelige Eheim.

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Elo Rasmussen

Dato : 31-01-01 10:12

Hej igen!

Nu er den utæt igen...Her onsdag morgen idag.

Sidst den var utæt fra søndag aften sent. altså en 3 dages mellemrum

Jeg var heldig at opdage det i tide, dvs. opvaskebaljen som pumpen står i var
fyldt helt op, men ingenting på gulvtæppet.. puha.

Damn, no more mr. niceguy, nu ringer jeg til Avifauna og brokker mig. Så er
spørgsmålet om de ubetinget vil sende mig nyt hoved, da jeg ikke er sikker på
min discus vil være glade for at undvære pumpe i de dage det må tage avifauna
at sende mig en ny, såfremt de vil have mig til at sende min først. DOH!

Selve gummiringen er tæt og fint, fejler intet...jeg har ikke kunnet se nogle
fejl nogen steder.
afstanden fra top vandstand til pumpe bund er 115 cm, manual siger 180
max...ergo fint.

mvh Elo Lækagesen

Fra : Elo Rasmussen

Dato : 31-01-01 11:26

Jeg svarer lige på min egen mail..he he.

Nej, jeg har lige ringet til AviF. og de mener jeg skal indsende lortet til dem,
bare pumpehovedet.
(De kommer egentlig ikke bag på mig)

Ok ok, men hvad med mine fisk, de kan da ikke undvære pumpe i 7-14 dage, som
sådan noget tar.
Det er discus fisk...og så vidt jeg ved bitcher de lidt, dvs dør, hvis pumpen er
fraværende så lang tid af gangen.

Det er ikke engang sikkert de kan finde fejl på pumpen..det sku ikke undre mig.

Skal jeg nu ud og købe en reserve pumpe...det kan heller ikke være rigtig.
De havde ikke engang et hoved jeg ku låne i mellemtiden.

Basically I'm f*cked.

PS; Jeg vil ud og tøre mine øjne nu ..hulk hulk.

/Elo

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 31-01-01 11:28

"Elo Rasmussen" <gibman@worldonline.dk> wrote in message
> Jeg svarer lige på min egen mail..he he.

Du skal være velkommen

> Nej, jeg har lige ringet til AviF. og de mener jeg skal indsende lortet
til dem,
> bare pumpehovedet.
> (De kommer egentlig ikke bag på mig)

Heller ikke bag på mig.

> [...]
som
> sådan noget tar.
> Det er discus fisk...og så vidt jeg ved bitcher de lidt, dvs dør, hvis

Der er nok ikke andet at gøre, end du må ud og låne en pumpe eller købe en
til :(((

Det er problemmet ved postordre.

> Det er ikke engang sikkert de kan finde fejl på pumpen..det sku ikke undre
mig.

Heller ikke mig.

> Skal jeg nu ud og købe en reserve pumpe...det kan heller ikke være rigtig.
> De havde ikke engang et hoved jeg ku låne i mellemtiden.
>
> Basically I'm f*cked.

Yep og dine diskus også :(

Men hvis du laver 10% vandskift hver dag tror jeg ikke det skaber de store
problemmer.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Brian Christensen

Dato : 29-01-01 18:15

"Elo Rasmussen" <gibman@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gummi studser.
>
> En dag kommer jeg hjem til et tomt akvarie + 7 døde discus + 1
> vandskade, min underbo bliver nok sur, he he-

Hej

et lille fif til ikke at få hele akvariet tømt på gulvtæppet og ned i
underboens B&O er at bore et ganske lille hul i din indsugningslange, sådan
1-2 cm under normal vandstand i akvariet. så vil du kun få det der svare til
1-2 cm vand ud på gulvet, da pumpen vil stoppe når der kommer luft ind i
sytemet... Og det er da bedre end hele akvariet....

Brian