Arve Torbergsen Warberg (1584-1651)?
Fra : Hermod Moursund

Dato : 18-03-02 19:45

Og jeg fortsetter min "jakt" på danske embetsmenn som kom til Norge.
Arve Torbergsen Warberg var visstnok født i Halland (?). I Norge hører
vi første gang om han da han førte en skute i Trondheimsområdet.
2. sept. 1639 ble han utnevnt til rådmann i Trondheim - en tittel han
beholdt til sin død i 1651.

Han var gift med ? Mathiasdtr. Schøller.

Dette er langt tilbake i tid og derfor like vanskelig som mange av mine
andre "etterlyste" på denne siden.
Vet noen om hvem som var hans foreldre?

Hermod Moursund

Fra : Hans Lund

Dato : 19-03-02 17:17

Hej
Prøv at se på http://home.online.no/~leonhard

Hilsen
Hans Lund

Fra : Hermod Moursund

Dato : 19-03-02 18:30

"Hermod Moursund" <moursun@online.no> wrote in message

> [...]
>
> Han var gift med ? Mathiasdtr. Schøller.
>
> Dette er langt tilbake i tid og derfor like vanskelig som mange av mine

Takk for svaret!
Jeg har nok vært inne på den nevnte siden, og der står ikke noe om Arve
Torbergsen Warbergs foreldre. Det er de jeg er ute etter....

Hermod Moursund

Fra : Hans Lund

Dato : 19-03-02 22:13

Hej
Hvis du går ind på siden og derefter ned under slægt og klikker dig ind ,
får du en aneliste . Se nr 1804, 1805 derefter 1810 og 1811

Fra : Hermod Moursund

Dato : 20-03-02 15:55

> [...]

> Han var gift med ? Mathiasdtr. Schøller.
>
> Dette er langt tilbake i tid og derfor like vanskelig som mange av mine

Jeg savner fortsatt foreldrene til Arve Torbergsen Warberg.
Er det noen der ute i den store verden som vet svaret?

Hermod Moursund

Fra : Per Nermo

Dato : 20-03-02 16:02

On Mon, 18 Mar 2002 18:44:35 +0000 (UTC), "Hermod Moursund"
<moursun@online.no> wrote:

> [...]
>beholdt til sin død i 1651.
>Han var gift med ? Mathiasdtr. Schøller.

Hvis det riktig (som jeg har sett tidligere) at Arve Warberg var gift
med en datterdatter av Chr. I Schøller, så må vel Arve's kone være
Karen Mathiasdatter (død 1674), datter av Anna Christophersdatter
Schøller (1579-1637) og Mathias Nielsen. Disse hadde såvidt jeg
vet kun barna Niels og Karen. Anna fikk også 3 barn med sin neste
mann, Mads Bergen, av hvem bare Mathias Bergen vokste opp.
Jeg kjenner ingen øvrige døtre av Christopher Schøller som fikk
barn enn Anna.

Mitt lille (?) problem med dette er at jeg har Karen Mathiasdatter
Scøller (død 1674) gift (pånytt ?) med Hans Jacobsen Wolf (1602-45)
toldskriver i Nakskov, med hvem hun fikk 7 barn fra ca.1635 (1628 ?)
og utover.

Ble Karen skilt fra Warberg, eller hadde Karen en søster, eller
er det noe annet feil her ?

Per Nermo
nermo@online.no

Fra : Hermod Moursund

Dato : 21-03-02 20:12

> [...]

> Han var gift med ? Mathiasdtr. Schøller.
>
> Dette er langt tilbake i tid og derfor like vanskelig som mange av mine

Den er god, Per!
Fornavnet Karen hadde jeg ikke, og heller ikke at hun døde i 1674.
Takk for det!
Men hvem er Arves foreldre?

Hermod

Fra : Per Nermo

Dato : 21-03-02 22:11

On Thu, 21 Mar 2002 19:11:46 +0000 (UTC), "Hermod Moursund"
<moursun@online.no> wrote:

> Den er god, Per!
>Fornavnet Karen hadde jeg ikke, og heller ikke at hun døde i 1674.
>Takk for det!
>Men hvem er Arves foreldre?

Jeg kjenner ikke foferdrene til rådmann i Trondheim,
Arve/Arvid Torbergsen Warberg fra Halland. De skal
ha fått sønnen Rasmus i 1630.

Hva med dette at Arve's kone, Karen Mathiasdatter (Schøller) skal
ha blitt gift med Hans Jacobsen Wolf (1602-1659) fra Odense rundt
1630-35, og fått 7 barn med ham, har noen en forklaring på det ?

Per Nermo
nermo@online.no

Fra : Simon Ellefsen

Dato : 22-03-02 00:05

"Per Nermo" <nermo@online.no> wrote in message

> [...]
> ha blitt gift med Hans Jacobsen Wolf (1602-1659) fra Odense rundt
> 1630-35, og fått 7 barn med ham, har noen en forklaring på det ?

Jeg bliver nødt til at sprøge til hvorfra stammer oplysningen om at Karen
Mathiasdatter var gift med Arve Torbergsen ?

Ifølge S.T.Dahl vides kun at Arve i et gjeldsbrev av 1631 skriver at Eilert
Schøller var hans hustrus mors bror.

Simon Ellefsen

Fra : Per Nermo

Dato : 22-03-02 12:39

On Fri, 22 Mar 2002 00:05:06 +0100, "Simon Ellefsen"
<stoffer@proinf.dk> wrote:

> [...]

>Mathiasdatter var gift med Arve Torbergsen ?
>
>Ifølge S.T.Dahl vides kun at Arve i et gjeldsbrev av 1631 skriver at Eilert

Jeg vet skam å melde ikke hvorfra denne opplysningen stammer,
men jeg antar det er en "slutning" trukket ut fra dels
kjensgjerninger, dels oppfatninger om at

1) Arve Warberg var gift med en datterdatter av Chr. I Schøller
(det forutsettes da at det er fogd Eilert C. S. (1584-1628) som
er omtalt av Arve i gjeldsbrevet)
2) Anna Christophersdatter Schøller (1579-1637) var det eneste
av CIS's døtre som ble gift / fikk barn (er dette korrekt ?)
3) Anna og Mathias Nielsen hadde kun barna Niels og Karen
(er dette korrekt ?)

Stemmer det forøvrig at Karen Mathiasdatter var
gm. Hans Jacobsen Wolf (1602-1659) ?

Takknemlig for kommentar.

Per Nermo