kasterasion af hankat?
Fra : Britta Larsen

Dato : 18-03-02 19:07

Hej NG :)

Hvornår kan en hankat blive kasteret?

Er godt klar over det kan svinge fra sted til sted, men bare sådan konkert?

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-03-02 19:23

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev...

Hej Britta

> Hvornår kan en hankat blive kasteret?
> Er godt klar over det kan svinge fra sted til sted, men bare sådan
konkert?

Det kan den rent faktisk lige præcis når du ønsker det!
De _fleste_ dyrlæger har en *regel* om, at katten helst skal veje mindst 2
kilo - og det er jo meget forskelligt i hvilken alder katten opnår den
vægt - da det så er lettest at dosere narkosen.
Andre dyrlæger påstår, at katten skal være kønsmoden, være mindst 6 måneder
eller 1 år gammel - alt sammen komplet ligegyldigt, da der er lavet
undersøgelser som viser, at katten på ingen måde tager skade eller udvikles
anderledes, hvis den kastreres tidligere end man ellers har gjort.
Og endelig er der de dyrlæger, som lader det være helt op til dig, hvornår
du vil have kastreret din kat.

Jeg har fået kastreret både voksne katte og killinger, og jeg må indrømme,
at jeg foretrækker at få dem kastreret så unge som muligt - fordi unge
katte/killinger kommer sig MEGET hurtigere over narkosen, og slet ikke
"ligger brak" i timevis som voksne katte typisk gør. Jeg siger ikke, at du
skal få kastreret din 3-4 måneder gamle hankilling, men blot at der ingen
grund er til at vente på, at han er blevet kønsmoden - med mindre det er
det, du selv ønsker.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Rikke

Dato : 19-03-02 11:08

Hej Britta.

En hankat kan blive kasteret fra den er ½ - 1 år.
Hilsen Rikke

Fra : Camilla Baird

Dato : 19-03-02 13:52

Både han- og hunkatte kan kastreres fra de er 7 uger iflg diverse
undersøgelser. Ikke at jeg vil anbefale at en så ung killing opereres...
men jeg har kastreret mange killinger - både han og hun - evd ca 4-5 mdr
uden bivirkninger.
mvh Camilla