Opdatering af BIOS
Fra : Jannik Mariager

Dato : 18-03-02 19:04

Hej gruppe

Jeg har tænkt på at opdatere min BIOS på mit Epox 8k7a+ da der erfterhånde
er kommet en del nye versioner, så jeg tænkte på at opdatere den for ikke at
gå glip af bedre funktioner/kompabilitet osv. Hvordan gør jeg og hvad sker
der hvis jeg fucker op i det?

Jannik

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-03-02 19:15

"Jannik Mariager" <jannikm@get2net.dk> skrev....

> Hvordan gør jeg og hvad sker
> der hvis jeg fucker op i det?

Tjek fabrikantens hjemmeside og hent det nyeste flash program til dit
motherboard og den bios version du vil have.

Lav en ren DOS systemdiskette uden opstartsfiler(config.sys og
autoexec.bat). Den skal være ren fordi opstartsfilerne er unødvendige
og du ikke ønsker at en CD-ROM driver el.lign laver ged i din flash
proces. Det handler om at minimere risici.

Smid flash program og bios opdatering på disketten. Husk evt. at
pakke filerne ud først. Smid kone, børn, husdyr og andet der evt.
kunne falde over netkablet til computeren, ud Det handler om at
minimere risici.

Følg vejledningen til flash programmet nøje.

Hvis du booter din maskine uden at ha' flashet rigtigt, så er dit
bundkort dødt og kan kun genoplives for ussel mammon af folk der ved
hvad de gør.

Så er du i tvivl, så undlad at slukke/reboote din maskine. Så er det
ofte meget nemmere at redde den.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Jannik Mariager

Dato : 18-03-02 19:46

Hej Kent

Hvad skal der præcist være på den disk jeg laver? Har det nogen indflydelse
at jeg har WinXP på min computer?

Jannik

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-03-02 22:59

"Jannik Mariager" <jannikm@get2net.dk> skrev....

> Hvad skal der præcist være på den disk jeg laver?

Smid en tom diskette i dit drev. Højreklik på diskettedrevets ikon,
vælg formater og sæt et flueben i 'Opret en MS-DOS startdiskette'.

Du sletter nu alle filer fra disketten undtagen COMMAND.COM. Vær især
opmærksom på at du får slettet CONFIG.SYS og AUTOEXEC.BAT.

På den diskette smider du dit flashprogram og den bios fil du ønsker
at opdatere til.

> Har det nogen
> indflydelse at jeg har WinXP på min computer?

Nej. Hvis du er usikker på noget i ovenstående, så sig til. Så laver
jeg en mere udførlig vejledning.