Betydning af ordet Vulgo
Fra : Niels G. Nielsen

Dato : 18-03-02 17:23

Er der en venlig sjæl, der kan oplyse om betydningen af ordet vulgo. Det står i kirkebogen som følger: døbt i Westerbølle kirke Niels Mogensen Svingelbjergs (vulgo Niels Jepsen) søn Mogens.
Mvh Niels G Nielsen

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 18-03-02 17:38

On Mon, 18 Mar 2002 17:22:46 +0100, "Niels G. Nielsen"
<nielsn@esenet.dk> wrote:

>Er der en venlig sjæl, der kan oplyse om betydningen af ordet vulgo. Det står i kirkebogen som følger: døbt i Westerbølle kirke Niels Mogensen Svingelbjergs (vulgo Niels Jepsen) søn Mogens.
> [...]

Det betyder "i daglig tale".

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry.

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 18-03-02 17:39

Kan det være på en tid, hvor patronymerne er ved at blive til rigtige efternavne? vulgo = almindeligvis. Niels Jepsen og Niels Mogensen er sikkert samme person. Det ene efternavn er et rigtigt
patronym, det andet farens efternavn/patronym.

mvh tb

Fra : Niels G. Nielsen

Dato : 18-03-02 18:35

Teksten er fra 1695. Mange tak for den hurtige hjælp.
Mvh Niels

Fra : Claus Harkjær

Dato : 18-03-02 22:36

I henhold til Ludvig Meyers fremmedordbvog betyder det en horeunge.

Venlig hilsen

Claus Harkjær

Fra : john@tdcspace.dk

Dato : 19-03-02 14:14

Niels G. Nielsen <nielsn@esenet.dk> skrev:
> [...]
>
>I min fremmedordbog er vulgo oversat til sædvanligvis. I vor tids konversationsleksikon står der : latin, i almindelighed, ifølge almindelig sprogbrug.
også dette står der:
vulgus, lat: Menigmand; den store hob ; pøbelen

Hilsen
John Dhiin

Fra : Jan Tuxen

Dato : 19-03-02 21:49

On 19 Mar 2002 13:14:27 GMT, john@tdcspace.dk wrote:

>også dette står der:
>vulgus, lat: Menigmand; den store hob ; pøbelen

Præsterne havde (og har?) det jo med at svinge pisken over synderne.
Mon ikke man kunne tolke det sådan, at Niels i almindelighed var kendt
som Jeppes søn? Jeg ville i hvert fald kigge efter en lokal Jeppe.
--
Jan Tuxen
mailto:jan.tuxen@get2net.dk