Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Fejl på CCD skiven ? Lysende prik på bille~
Fra : Bo Andersen

Dato : 18-03-02 17:19

Har lige købt et spritnyt digi.cam. fra til 6000,-
Nu har jeg til min skræk set en lysende prik på alle billederne,
den er lille, men den er der. Er det nogen man skal "regne" med
eller skal jeg sende kameraet tilbage som.....defekt ?
Hvis nogen vil kigge på billederne, kan jeg uppe dem til min HP.

Med ærbødig hilsen, Bo.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 18-03-02 20:51

"Bo Andersen" <boing@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller skal jeg sende kameraet tilbage som.....defekt ?
> Hvis nogen vil kigge på billederne, kan jeg uppe dem til min HP.

***********

Pixelfejl sker på skærme og på ccd sensorne i camera'er.
Jeg ved ikke om de bytter, når een ud af flere millioner er defekt.

MVH

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-03-02 21:39

Karsten Olesen wrote:

> Pixelfejl sker på skærme og på ccd sensorne i camera'er.
> Jeg ved ikke om de bytter, når een ud af flere millioner er defekt.

Hvis det kun er en enkelt pixel, som er deffekt, så vil den nok kun
kunne ses, hvis den er i et område af billedet der er mørkt. Og så vidt
jeg ved, så resulterer en deffekt pixel i en sort pixel.

Det er lidt ærgeligt, at Bo ikke har oplyset om det er blitz billeder,
der har tidligere været en tråd om hvide prikker på billeder optaget med
den indbyggede blitz. Disse hvide prikker skyldes reflekser i støv tæt
på blitz og objektiv.

Men Bo kan jo prøve at lave et billede med frontdækslet på, det skal gi'
et helt sort billede, hvis der også optræder en hvid plet i det, så skal
han straks henvende sig til forhandleren.

Fra : Bo Andersen

Dato : 19-03-02 09:28

Jeg har straks prøvet at skyde nogle billeder i "total" mørke, samt skyde
nogle med stor blænde,
der tyder prikken meget tydeligt frem. Har dog til min skræk opdaget endnu
en defekt (CCD) pixel, desværre
tættere på centrum på billedet.
Hvis jeg bruger digital zoom, forsvindet den yderste prik, hvilket jo giver
mening.
Altså, prikken er der stadig i "total" mørke og uden flash.

-Bo-

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-03-02 11:32

Bo Andersen wrote:

> Altså, prikken er der stadig i "total" mørke og uden flash.

Så er det en "bytter" - du skal ikke acceptere en garanti reparation, da
kameraet er leveret med en deffekt, der som burde være opdaget af en
seriøs kvalitetskontrol.

Og hvis forhandleren siger at det skal repareres, så kan du sige at
kameraet er indkøbt til en given opgave, derfor kan du ikke vente på at
det bliver repareret, og så kan du tilføje, at man slet ikke kan
reparere en CCD-chip.

Der er også specielle regler, som stiller dig bedre, hvis kameraet er
under 8 / 14 dage gammelt, som du selv kan læse i købeloven.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 19-03-02 19:55

> [...]
> kameraet er indkøbt til en given opgave, derfor kan du ikke vente på at
> det bliver repareret, og så kan du tilføje, at man slet ikke kan
****************

Iflg. købeloven kan man vel ikke KRÆVE at få en ny
når forhandleren vil prøve at udbedre den først ?

Og skal den bruges til en given opgave, jamen
så er der vel noget der hedder låne kameraer.

Var jeg forhandler, ville jeg helst undgå
at få en sådan camera tilbage i montren..og
benytte alle lovlige muligheder for udbedring af fejlen,
hvilket kunden naturligvis ville forstå.

MVH

Fra : Hans Henrik Appel

Dato : 19-03-02 09:50

On Mon, 18 Mar 2002 17:19:17 +0100, "Bo Andersen" <boing@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>eller skal jeg sende kameraet tilbage som.....defekt ?
>Hvis nogen vil kigge på billederne, kan jeg uppe dem til min HP.

Hvis der er fejl på kameraet når du køber det - uanset hvor stor eller
lille fejlen måtte være - skal du selvfølgelig returnere det og få det
ombyttet eller repareret under garantien...

Du skal naturligvis "regne" med, at dit kamera virker - og ikke
godtage at der er døde punkter på kameraet.

Jeg kan heller ikke forestille mig, at forhandleren vil stille nogen
som helst spørgsmål, men blot sørge for at udbedre fejlen.

Med venlig hilsen

Hans Henrik Appel
Fotomagasin.dk - Danmarks eneste online fotoblad!
http://www.fotomagasin.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 19-03-02 20:45

Jeg har selv prøvet at få et nyt digitalkamera med en fejl i ccd-chippen.
Det blev bytte til et nyt uden diskussion.

/Per O.

Fra : Bo Andersen

Dato : 19-03-02 17:02

Har idag kontaktet forhandleren og der skulle ikke være
nogen probs. med at ombytte kameraet.
Så jeg får et byt-til-nyt.
Tak for hjælpen.
Venligst, Bo.