CSS/hjælp til nybegynder
Fra : Julie Thomsen

Dato : 18-03-02 16:13

Hej jeg er i gang med at lære CSS og har i denne forbindelse
nogle spørgsmål som jeg håber at du kan hjælpe mig med.

1) Border- Jeg har brugt følgende tag:
h1{border-width:thick;
border-style:groove;
border-color:gold;}

Ingen problemer med ovenstående, men når jeg skrifter border-
style ud med henholdsvis dotted og dashed fungerer det ikke?

2) Hvad menes der med fonte med fødder/uden fødder?

3) Padding - Hvordan ændrer man på fyldfarven i højre side af en
boks? Fyldfarven bliver uanset px værdi ved med at fylde helt ud
til siden af kanten.

På forhånd tak for hjælpen.
Julie

--
KONKURRENCE PÅ HTML.dk:
fortæl hvordan din drømmeeditor ser ud

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 18-03-02 16:27

"Julie Thomsen" <julle.thomsen@mail.dk> skrev

> [...]
>
> Ingen problemer med ovenstående, men når jeg skrifter border-
> style ud med henholdsvis dotted og dashed fungerer det ikke?

Hvilken browser tester du i?

> 2) Hvad menes der med fonte med fødder/uden fødder?

Det *er*, om fonten har fødder eller ej. Arial har ingen fødder på
bogstaverne, mens Times New Roman har. Det er det rent visuelle udseenede.

Et T i Times New Roman har en lille fod i bunden af bogstavet, og to spidser
der går vertikalt ned at toppen af T'et.

Jeg må indrømme jeg har svært ved at forklare det nærmere end dette, uden at
kunne pege på bogstaverne og vise, hvori forskellen lægger.

> 3) Padding - Hvordan ændrer man på fyldfarven i højre side af en
> boks? Fyldfarven bliver uanset px værdi ved med at fylde helt ud
> til siden af kanten.

Lav en boks i boksen med margin på.

F.eks.:

<h1 style="margin: 0px 20px 0px 0px; background: blue;">Min overskrift</h1>

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Julie Thomsen

Dato : 18-03-02 17:01

Hvilken browser tester du i?

Jeg bruger Microsoft Explorer.

3) Padding - Hvordan ændrer man på fyldfarven i højre side af en

> Lav en boks i boksen med margin på.
>
> F.eks.:

> <h1 style="margin: 0px 20px 0px 0px; background: blue;">Min overskrift</h1>

Ovenstående blev jeg desværre ikke klogere af. Kan følgende tag ikke
bruges i stedet (et eksempel fra min lærebog):

h1{background:yellow;
padding: 20px 20px 20px 80px;}

MVH Julie

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-03-02 00:54

> Jeg bruger Microsoft Explorer.

Hvilken version?

Jeg har oplevet at solid fungerer i IE5.0, men her fungerer dotted og dashed
ikke - det virker først i senere versioner.

--
Allan

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 19-03-02 01:27

> [...]
>
> Ovenstående blev jeg desværre ikke klogere af. Kan følgende tag ikke
> bruges i stedet (et eksempel fra min lærebog):

Du får det til at lyde som om, du ikke har testet det?

Background følger ikke padding på boksen. Padding bestemmer kun placering af
indhold.

Prøv at test det eksempel jeg lavede til dig. Det gør det, du ønsker. En
h1'er er en boks; det samme er div'et. Når du lægger h1'eren i i div'et får
du dit ønskede resultat. Jeg har lavet stylen inline, men du kan blot flytte
attributterne ind i dit stylesheet.

I din lærebog står der antageligvis mere om forskellen på bokse og inline
elementer, og placeringen af de to, i forhold til hinanden.

Hvis der stadig er noget du er i tvivl om, må du spørge lidt mere ind til de
præcise problemer.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk