Multiplier indstilling på Matsonic MS8137C~
Fra : SuperflyJob

Dato : 18-03-02 14:40

Er der nogen der ved om det overhovedet er muligt at indstille
multiplieren på sådan et bundkort??? Enten vha. jumpers/dip switches,
eller vha. software i enten bios eller Windows...

Jeg vil gerne frabede mig svar hvor der står "har du læst manualen?"
eller "Kig på deres hjemmeside"...

Den slags kan jeg ikke bruge til en dyt for at sige det mildt...

http://www.kandu.dk/

Fra : orbital

Dato : 18-03-02 14:49

On Mon, 18 Mar 2002 13:39:58 GMT, "SuperflyJob"
<SuperflyJob.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>eller "Kig på deres hjemmeside"...
>
>Den slags kan jeg ikke bruge til en dyt for at sige det mildt...

Skrap herre hva !
og til hvad nytte. Så må vi andre jo læse manualen:

http://www.matsonic.com.tw/eng/productsdata/ms8137c.htm

http://www.matsonic.com.tw/eng/update.htm#ms8137c

På side 61 i den manual på webben står at cpu clock frekvens kan
stilles i bios. Dvs. du kan stille frontbus.

Du jumper på bundkort med JP4 om du skal køre fsb 100 eller 133, og
kan så tune opad fra 100 MHz eller 133 MHz i bios.

Det står ikke i manualen at man kan stille cpu spænding og multiplier.

Så det må man gå ud fra, at man ikke kan. Matsonic er også i
virkeligheden et pcchips/ecs bundkort, og de kan aldrig overclockes
ret meget mere end med frontbus clock.

Den eneste mulighed du har er at male på cpu'en. Det er jo sådan at et
automatisk bundkort, som dette, læser cpu-spænding og multiplier på
broerne på cpu'en.

Nu har du ikke skrevet, om du bruger en XP cpu. De er meget vanskelige
at tegne broerne på. Men for tidligere cpu'er var det meget nemt.

For en ældre (ikke XP cpu):

cpu-spænding L7:
http://www6.tomshardware.com/cpu/00q3/000711/amd-03.html

multiplier L6:
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1440&p=6

L1 som sætter om den er låst eller ej, skal være låst, ved denne
metode.

Jeg har da hørt om een som anvendte det på et automatisk GigaByte
bundkort med stor fornøjelse.

:-/

John