Kom i gang med Tomcat 4.0
Fra : Michael Houmaark

Dato : 18-03-02 11:08

Hej alle.

Jeg er ny i Tomcat og ved ikke helt hvordan jeg få tingene til at virke.
Bruger Windows 2000 pro og køre med en Tomcat version 4.0

Jeg har lavet en Servlet ved navn "SimpleServlet.class".
Har lagt den i biblioteket "C:\Program Files\Apache Tomcat
4.0\webapps\tlf\WEB-INF\classes".

Og her kommer så spørgsmålet hvad skal man skrive i filen "web.xml".
Så man på maskinen kan skrive fx http://localhost:8080/tlf og så det virker
eller "http://localhost:8080/tlf/SimpleServlet".

Hvis der er nogen der har en god ide eller et link til hvor jeg kan læse om
det (Kunne ikke lige finde det i Tomcat Dokumentationen).

MvH
Michael

Fra : Morten

Dato : 18-03-02 11:51

Michael Houmaark wrote:
> Og her kommer så spørgsmålet hvad skal man skrive i filen "web.xml".
> Så man på maskinen kan skrive fx http://localhost:8080/tlf og så det virker
> eller "http://localhost:8080/tlf/SimpleServlet".

web.xml

<web-app>
<servlet>
<servlet-name>testServlet</servlet-name>
<servlet-class>testPackage.Test</servlet-class>
<load-on-startup>5</load-on-startup>
</servlet>

<servlet-mapping>
<servlet-name>testServlet</servlet-name>
<url-pattern>/mapping</url-pattern>
</servlet-mapping>
</web-app>

Og så skal din server.xml indeholde

<Context path="/test" docBase="test"/>

Boot Tomcat og se på
http://localhost:8080/test/mapping
http://localhost:8080/test/servlet/testPackage.Test

Mvh Morten

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 18-03-02 19:47

"Michael Houmaark" <Michael@Houmaark.dk> wrote in message
> [...]
om
> det (Kunne ikke lige finde det i Tomcat Dokumentationen).

Den nemmeste måde er at droppe Tomcat, og finde et bedre alternativ f.eks.
Resin/Jboss osv.

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Svenne Krap

Dato : 18-03-02 20:35

On Mon, 18 Mar 2002 19:46:55 +0100, "Soren 'Disky' Reinke"
<disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

>Den nemmeste måde er at droppe Tomcat, og finde et bedre alternativ f.eks.
>Resin/Jboss osv.

Hej Søren,

orker du forklare ordet bedre ?

Er det bedre i stil med "min far er bedre end din far" ? eller er det
features ? hastighed ? standard compliance ? whatever ?

Jeg er selv java-newbie (med et lille dusin års erfaring i en pæn
vifte af andre sprog) og har set mange fortalere rose apachen (er den
ikke også officiel reference implementation eller something?).

Svenne
--
Job-offerings with more than a googolplex* USD a year are instantly accepted.
* = http://www.fpx.de/fp/Fun/Googolplex/

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 18-03-02 23:38

"Svenne Krap" <usenet@krap.dk> wrote in message

> Hej Søren,
>
> orker du forklare ordet bedre ?
>
> Er det bedre i stil med "min far er bedre end din far" ? eller er det
> features ? hastighed ? standard compliance ? whatever ?

De kan ca. det samme.
Resin er bare MEGET lettere at configurere, den er en del hurtigere, da
tomcat direkte reklamerede med at de IKKE var interesseret i performance,
men kun at følge spec'en.
Tomcat's dokumentation lider også af at det er et gratis produkt, så der er
ingen der gider skrive doc's

> Jeg er selv java-newbie (med et lille dusin års erfaring i en pæn
> vifte af andre sprog) og har set mange fortalere rose apachen (er den
> ikke også officiel reference implementation eller something?).

Apache fejler skam ikke det mindste, det er tomcat som er problemmet.
Jeg har på 3 forskellige produkter været tvunget til at bruge tomcat,

På første produkt fik jeg det ændret til Resin, med det resultat at alle
udviklerne ikke længere havde en stor del af problemmerne længere :)
Andet produkt, var gudskelov hurtigt ovre.
Og nummer 3, brugte jeg udelukkende tomcat i target (forstår ikke CA at de
vil bruge sådanne en sløv engine) men jeg brugte udelukkende Resin til
udvikling. Hvilket gjorde mit liv en del nemmere.

Selvfølgelig er det smag og behag, men min erfaring siger mig at resin er
langt bedre.
Den store forskel er at tomcat er gratis, det er Resin ikke, men Resin
koster kun 500$ hvilket er peanuts i forhold til de andre
udviklingsomkostninger i et prof.. projekt.

Du kan evt. også kigge på JBoss, om skulle performe noget bedre end Tomcat,
og være lettere at have med at gøre.

Fra : Svenne Krap

Dato : 19-03-02 00:13

On Mon, 18 Mar 2002 23:37:52 +0100, "Soren 'Disky' Reinke"
<disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

>De kan ca. det samme.

Det var også min opfattelse.

>Resin er bare MEGET lettere at configurere, den er en del hurtigere, da
>tomcat direkte reklamerede med at de IKKE var interesseret i performance,
>men kun at følge spec'en.

Tomcat ser da rimeligt nem ud at sætte op, hvis man kender den gode
gamle apache og ved, hvordan XML fungerer...
Mht. performance ikke at have performance som mål kan tit resultere i
strålende performance kombineret med en klippestabilitet, "performance
produkter" ikke kan matche, da krumspringene gør koden ustabil / svær
at maintaine.
Desuden skyldes performance tit 90% programmør kunnen, 5% softwarevalg
og 5% hardwarevalg.
Nogle gange kan man jo hugge en ekskveringstid ned til 1 promille ved
at tænke sig "ordentligt" om (inden man køber det store hardware).
I øvrigt er det min opfattelse, at javating (især EJB) kører sygeligt
langsomt i forhold til mere buzz-word-free teknologier (scripting).
Meget tit synes jeg, man venter både 10 og 20 sekunder på en
javabaseret side dukker op ....

>Tomcat's dokumentation lider også af at det er et gratis produkt, så der er
>ingen der gider skrive doc's

Hørt. Det er lidt for meget trial-and-error til det er sjovt. Men med
tiden lærer man det vel.

>Selvfølgelig er det smag og behag, men min erfaring siger mig at resin er
>langt bedre.

Det lyder som en stærkt subjektiv holdning.

>Den store forskel er at tomcat er gratis, det er Resin ikke, men Resin
>koster kun 500$ hvilket er peanuts i forhold til de andre
>udviklingsomkostninger i et prof.. projekt.

Tja. det svarer umiddelbart till 4-5 timers konsulent-tjeneste. Men
der kan også ligge forretningsmæssige grunde til at bruge en
opensource (gratis er ikke selling-point) engine.

>Du kan evt. også kigge på JBoss, om skulle performe noget bedre end Tomcat,
>og være lettere at have med at gøre.

Jeg er som sådan godt tilfreds med hankatten, så jeg bliver nok ved
den et par måneder. Lige nu arbejder jeg også kun med java for
fornøjelsens skyld..... :)

Svenne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-02 00:24

Svenne Krap <usenet@krap.dk> writes:

> I øvrigt er det min opfattelse, at javating (især EJB) kører sygeligt
> langsomt i forhold til mere buzz-word-free teknologier (scripting).

Det er et enormt apparat der er i sving, og det er ogsaa noedvendigt
hvis man laver meget store ting. Scripting har sine fordele ved smaa
ting, men bliver hurtigt for boevlet at vedligeholde naar man begynder
at lave den grundlaeggende kode om, som en del af udviklingen
("refactoring"), eller aendrer hele sit design.

> Meget tit synes jeg, man venter både 10 og 20 sekunder på en
> javabaseret side dukker op ....

Det kan der vaere flere grunde til. Har du detaljer?

> Tja. det svarer umiddelbart till 4-5 timers konsulent-tjeneste. Men
> der kan også ligge forretningsmæssige grunde til at bruge en
> opensource (gratis er ikke selling-point) engine.

Det projekt jeg arbejder paa nu, har det udtrykkelige krav at der skal
vaere kildetekst til alting (dog undtagen Oracle), og jeg startede
derfor med Tomcat, men har skiftet til Resin da jeg har fundet at dens
fejlrapporting for java og jspsider er meget bedre end tomcats, og saa
skal man genstarte meget sjaeldnere da den opdager hvis ting har
aendret sig. Om vi deployer i Resin eller Tomcat er endnu ikke
besluttet. Vores performancekrav ligger primaert hos Oracle, saa det
er formentlig ikke vigtigt.

> Jeg er som sådan godt tilfreds med hankatten, så jeg bliver nok ved
> den et par måneder. Lige nu arbejder jeg også kun med java for
> fornøjelsens skyld..... :)

Der er den fin.

Jeg kan rigtigt godt lide tankegangen med at man kan lave separate
omraader i webserveren som er adskilt fra resten saa det hele ikke er
viklet sammen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Svenne Krap

Dato : 19-03-02 12:32

On 19 Mar 2002 00:23:53 +0100, thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

> [...]
>at lave den grundlaeggende kode om, som en del af udviklingen
>("refactoring"), eller aendrer hele sit design.

Jeg har altså været med til at lave ok store ting i scripting. (på
demoplatformen kørte vi da med 32 CPU'er på databaseserveren og 6
webservere - produktion var der desværre ikke råd til Jun 2001)

Og refactoring er også muligt, hvis du arbejder ordentligt i et
scriptingsprog.

Desuden står der på http://www.caucho.com/articles/benchmark.xtp :
"So is Resin or PHP or Perl faster? It really depends on your
application. As a first cut, it's probably best to assume they have
about the same performance unless you can benchmark your specific
application. A difference of only 30% in a toy benchmark should be
interpreted as having little or no difference. "

>Det kan der vaere flere grunde til. Har du detaljer?

Nej. Men det er alle sammen kommercielle steder, fx. har rejseplanen
tit performance problemer.

> Vores performancekrav ligger primaert hos Oracle, saa det
>er formentlig ikke vigtigt.

Det er netop samme type argument, som jeg ville frem til ...
I øvrigt virker det da ikke særligt performance venligt med automatisk
rekompilering af classes ? Det kan forhåbentlig slås fra, når den skal
køre produktion ?

>Jeg kan rigtigt godt lide tankegangen med at man kan lave separate
>omraader i webserveren som er adskilt fra resten saa det hele ikke er
>viklet sammen.

Enig.

Svenne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-02 12:44

> Jeg har altså været med til at lave ok store ting i scripting. (på
> demoplatformen kørte vi da med 32 CPU'er på databaseserveren og 6
> webservere - produktion var der desværre ikke råd til Jun 2001)

Du forveksler størrelse på data og udsendelseshastighed med størrelse
og kompleksitet af det der skal gøres (hvilket er hvad jeg snakker
om). Man kan sagtens have nogen forholdvis enkle applikationer (10-20
kernescripts) som spyr data ud i spandevis, men til andre ting hvor du
har brug for at modellere fx en hel virksomheds regnskabssystem, kan
det være at man har nogen lidt andre behov.

Jeg ser overhovedet ikke ned på scriptsprog, men jeg har konstateret
at her er et felt hvor Java-løsninger skiller sig ud fra de
traditionelle CGI-løsninger (hvilket PHP, mod_perl osv er variationer
over).

> Og refactoring er også muligt, hvis du arbejder ordentligt i et
> scriptingsprog.

Jamen, det gælder jo alle vegne. Spørgsmålet er hvor meget hjælp du
får. Jeg kan fx hive min applikation op i NetBeans, finde de bønner
det drejer sig om og ændre typen ved at ændre en ting pr bønne. Har du
et værktøj til dit scriptsprog som tillader det, eller skal du finde
alle steder og rette manuelt? Til gengæld er scriptmiljøer ofte
hurtigere at udvikle i, og lettere overskuelige.

> [...]
> application. A difference of only 30% in a toy benchmark should be
> interpreted as having little or no difference. "

Nu er vi jo i Java-gruppen, hvilket betyder at man har et vist ønske
om at lave Java-kode.

> Nej. Men det er alle sammen kommercielle steder, fx. har rejseplanen
> tit performance problemer.

Det behøver skam ikke være Java's skyld. Hvad nu hvis det er
SQL-serveren/Oracle/Whatrever bagved der har åndenød? Eller Windows
NT der logger alting og swappers om en gal?

Saa har du andre eksempler?

> I øvrigt virker det da ikke særligt performance venligt med automatisk
> rekompilering af classes ? Det kan forhåbentlig slås fra, når den skal
> køre produktion ?

Du kan skrue paa alting.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Svenne Krap

Dato : 19-03-02 16:42

On 19 Mar 2002 12:44:13 +0100, thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

> [...]
>alle steder og rette manuelt? Til gengæld er scriptmiljøer ofte
>hurtigere at udvikle i, og lettere overskuelige.

Jeps. Alt er klasset ind. Der er næsten aldrig noget, der skal rettes
mere end 1 sted.

>Nu er vi jo i Java-gruppen, hvilket betyder at man har et vist ønske
>om at lave Java-kode.

Jeps :) Det var heller ikke flamewar, jeg lagde op til.. jeg sætter
bare spørgsmåltegn ved manges "Java er den fuldendte løsning på alt."

>Det behøver skam ikke være Java's skyld. Hvad nu hvis det er
>SQL-serveren/Oracle/Whatrever bagved der har åndenød? Eller Windows
>NT der logger alting og swappers om en gal?

Enig. Men det er sammenfaldende at mange af de sites jeg er stødt på
med store delays oftest afslører noget java-kode bag.
Om det så bare er elendige programmører, det ved jeg jo ikke :)

>Du kan skrue paa alting.

Ok. Det havde jeg også forestillet mig :)

Svenne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-02 16:46

Svenne Krap <usenet@krap.dk> writes:

> Jeps. Alt er klasset ind. Der er næsten aldrig noget, der skal rettes
> mere end 1 sted.

Hvilket scriptsprog bruger du?

> Jeps :) Det var heller ikke flamewar, jeg lagde op til.. jeg sætter
> bare spørgsmåltegn ved manges "Java er den fuldendte løsning på alt."

Øh, det var slet ikke det det gik på, men Resins overlegenhed over
Tomcat.

> Enig. Men det er sammenfaldende at mange af de sites jeg er stødt på
> med store delays oftest afslører noget java-kode bag.

Tal på bordet. Ellers er det påfaldende at mange af de sites jeg er
stødt på med store delays er skrevet i et scriptsprog.

Og med databaser bagved! Databaser SLØVER.

> Om det så bare er elendige programmører, det ved jeg jo ikke :)

Takes one to know one
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Svenne Krap

Dato : 20-03-02 14:24

On 19 Mar 2002 16:45:36 +0100, thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Hvilket scriptsprog bruger du?

PHP.

Svenne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-02 14:34

Svenne Krap <usenet@krap.dk> writes:

> PHP.

Saa gaar jeg ud fra at du roder med Tomcat for at blive klogere paa
JSP. Her er en af forcerne at det er muligt at gemme/hente objekter
fra session-objektet, og at det er muligt at installere taglibs som
giver helt ny funktionalitet uden at skifte til script-mode, og
forblive i XML hvis man vil det.

Taglibs er nok det der endegyldigt goer at JSP er andet og mere end
PHP med venner.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Svenne Krap

Dato : 20-03-02 15:47

On 20 Mar 2002 14:33:32 +0100, thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

> [...]
>forblive i XML hvis man vil det.
>Taglibs er nok det der endegyldigt goer at JSP er andet og mere end

Mest af alt bare for at lære noget nyt :)
Jeg arbejder mest med "almindelige" applications og applets.
Jsp har ingen speciel prioritet.

Jeg er i øvrigt ikke endnu overbevist om, at taglibs er et skridt i
den rigtige retning (nu er jeg mere glad for at skifte mod end at
arbejde i XML :)

Svenne

Fra : Morten Primdahl

Dato : 20-03-02 15:49

Svenne Krap wrote:

> Jeg er i øvrigt ikke endnu overbevist om, at taglibs er et skridt i
> den rigtige retning (nu er jeg mere glad for at skifte mod end at
> arbejde i XML :)

Mmm..

XML == data repræsentation
XML != data præsentation
JSP (m./u. taglibs) kan bruges til at generere XML.

--
Morten Primdahl Caput A/S Phone +45 70 12 24 42
System Integrator Nygade 6 Fax +45 70 11 24 42

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-02 15:56

Svenne Krap <usenet@krap.dk> writes:

> Mest af alt bare for at lære noget nyt :)
> Jeg arbejder mest med "almindelige" applications og applets.
> Jsp har ingen speciel prioritet.

Det forklarer jo hvorfor du ikke er ramlet ind i diverse programmers
finurligeheder endnu.

> Jeg er i øvrigt ikke endnu overbevist om, at taglibs er et skridt i
> den rigtige retning (nu er jeg mere glad for at skifte mod end at
> arbejde i XML :)

Naeh, men det kommer nok naar du begynder at arbejde med JSP. Der er
en generel tendens mod at skille kode og praesentation ad.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 19-03-02 08:04

> Det var også min opfattelse.

> Tomcat ser da rimeligt nem ud at sætte op, hvis man kender den gode
> gamle apache og ved, hvordan XML fungerer...

Har du prøvet Resin ? Nej det lyder ikke sådanne for så ville du vide at
tomcat er besværlig. ps. jeg roder meget med apache og kender til xml så den
holder ikke hel.

> [...]
> strålende performance kombineret med en klippestabilitet, "performance
> produkter" ikke kan matche, da krumspringene gør koden ustabil / svær

Når man direkte siger man IKKE går efter performance og samtidigt IKKE har
et stabilt system så er det ligegyldigt.

> Desuden skyldes performance tit 90% programmør kunnen, 5% softwarevalg
> og 5% hardwarevalg.

Software er noget vigtigere end det du siger her.

> [...]
> langsomt i forhold til mere buzz-word-free teknologier (scripting).
> Meget tit synes jeg, man venter både 10 og 20 sekunder på en

Du kan overhovedet ikke sammenligne scripts og ejb. Scripts er overhovedet
ikke scalerbare osv. i stil med EJB.

> Hørt. Det er lidt for meget trial-and-error til det er sjovt. Men med
> tiden lærer man det vel.

Jeg vil nu kalde det spild af tid,

> Det lyder som en stærkt subjektiv holdning.

Yep, ligesom alle dem du har givet udtryk for.

> Tja. det svarer umiddelbart till 4-5 timers konsulent-tjeneste. Men
> der kan også ligge forretningsmæssige grunde til at bruge en
> opensource (gratis er ikke selling-point) engine.

Den er irelevant i forhold til det udviklingsprojekter koster.
Firmaerne ønsker stabilitet,/performance/sikkerhed/lethed, og ingen af
delene for de med tomcat.

Tomcat,

> Jeg er som sådan godt tilfreds med hankatten, så jeg bliver nok ved
> den et par måneder. Lige nu arbejder jeg også kun med java for
> fornøjelsens skyld..... :)

Jeg lider med dig.

Fra : Morten Primdahl

Dato : 19-03-02 09:37

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Når man direkte siger man IKKE går efter performance og samtidigt IKKE har
> et stabilt system så er det ligegyldigt.

Men gør man nu også det? Der var/er erkendte problemer med 3.* - men de
holder ikke længere. Fra jakarta.apache.org:

Tomcat 4.0.x. Tomcat 4.0.3 is the current production quality release.
Tomcat 4.0 is the next generation of Tomcat. The 4.0 servlet container
(Catalina) has been developed from the ground up for flexibility and
performance.

> Software er noget vigtigere end det du siger her.

Enig - men der er vel også en programmør et eller andet sted der skrev
det software, eller? :)

Morten

Fra : Svenne Krap

Dato : 19-03-02 12:36

On Tue, 19 Mar 2002 08:03:32 +0100, "Soren 'Disky' Reinke"
<disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

>Software er noget vigtigere end det du siger her.

Jaja, overdrivelse fremmer forståelse. Men det er ikke uset, at 5-10
linjers omskrivning kan ændre en applikations hastighed med mere end
25% i en postiv retning.

>Du kan overhovedet ikke sammenligne scripts og ejb. Scripts er overhovedet
>ikke scalerbare osv. i stil med EJB.

Det tør jeg ikke udtale mig om, jeg har ikke arbejdet så meget med
EJB. Men jeg tror du undervurderer scripts kunnen :)

>Den er irelevant i forhold til det udviklingsprojekter koster.
>Firmaerne ønsker stabilitet,/performance/sikkerhed/lethed, og ingen af
>delene for de med tomcat.

Lethed ? Men du, at en direktør selv vil være i stand til at kunne
konfigurere sin java-server ? Det tror jeg faktisk han er rimelig
ligeglad med.

>Jeg lider med dig.

Tak :)

Svenne

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 19-03-02 23:56

> Det tør jeg ikke udtale mig om, jeg har ikke arbejdet så meget med
> EJB. Men jeg tror du undervurderer scripts kunnen :)

Nej, jeg kender bare problemmerne med scripts.

Høj binding imellem design og funktionalitet, bare for at nævne et eksempel.

> Lethed ? Men du, at en direktør selv vil være i stand til at kunne
> konfigurere sin java-server ? Det tror jeg faktisk han er rimelig
> ligeglad med.

Du synes måske det er fint at læse dårlig dokumentation og bruge oceaner af
tid på at finde ud af hvorfor den dårlig dokumentation ikke beskriver de
ting som reelt sker korrekt, er helt okay ?

Jeg foretrækker let opsætning og dokumentation som bare spiller, hvilket man
sjældent ser ved gratis produkter på nettet, kun de absolut største er
dokumenteret ordentligt.

Fra : Henry Vest

Dato : 18-03-02 21:18

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Den nemmeste måde er at droppe Tomcat, og finde et bedre alternativ f.eks.
> Resin/Jboss osv.

Der findes to sikre ting i livet: døden og skatter. Nå nej, der er også en
trejde: Hvis man nævner Tomcat kommer Søren Reinke og siger "Brug Reisin,
brug Reisin!".

/Henry

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 18-03-02 23:34

"Henry Vest" <henry_vest@get2net.dk> wrote in message

> Der findes to sikre ting i livet: døden og skatter. Nå nej, der er også en
> trejde: Hvis man nævner Tomcat kommer Søren Reinke og siger "Brug Reisin,
> brug Reisin!".

Nej det gør jeg ikke, jeg siger brug 'Resin' (se stavemåden),

jeg har haft alt for meget bøvl med Tomcat, og resin var løsningen på dem,
et klart bedre produkt.