Baggrund...
Fra : Jeppe Bech M.

Dato : 17-03-02 22:55

Nu prøver jeg igen, men denne gang lidt simplere:

Hvordan indsætter man et baggrundsbillede som er 100% bredt på siden, uanset
opløsning? Skal man bruge et script, eller?

På forhånd tak, Jeppe Bech M

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 17-03-02 23:11

"Jeppe Bech M." <macfreak1999@hotmail.com> wrote in message
> Nu prøver jeg igen, men denne gang lidt simplere:
>
> Hvordan indsætter man et baggrundsbillede som er 100% bredt på siden,
uanset
> opløsning? Skal man bruge et script, eller?

Jeg tror ikke du kan få et billede til at strække sig når det anvendes som
baggrund. Men du kan få det til at gentage sig, både i højden og i bredden,
eller kun en af vejene hvis det skulle være ønskværdigt?

Læs evt mere om baggrunde på
http://www.w3schools.com/html/html_backgrounds.asp

--

Mvh / Regards

-=< Christian >=-
ICQ: 25308942
http://www.cmnielsen.dk

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 17-03-02 23:30

"Jeppe Bech M." <macfreak1999@hotmail.com> skrev
> Nu prøver jeg igen, men denne gang lidt simplere:
>
> Hvordan indsætter man et baggrundsbillede som er 100% bredt på siden,
uanset
> opløsning? Skal man bruge et script, eller?

Som baggrund for et element er det ikke muligt. Grunden er, browsere ikke
kan finde ud af at scallere billeder. Når browseren scallerer billeder
bliver de faktisk altid mærkeligt kantede eller grumsede. Når browseren
scallerer billedet har den kun det antal px. billedet består af, til at
arbejde med. Hvis du laver billedet mindre end det er oprindeligt lægger den
px oven i hinanden, større end, kompenserer den for de manglende px ved at
kopiere nabofarven direkte ind på den tomme plads.

Du bliver enten nødt til at finde en alternativ løsning eller lave et
z-index på din side, og lægge et billede, hvis størrelse er angivet i % bag
det sted du skal bruge det.

Der findes sikkert en lign. løsning du kan lave via JavaScript.

Jeg ville vælge en anden løsning - altså ikke at scallere mit billede via
browseren - ud fra min udredning omkring browserens evne til at scallere
billeder.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-03-02 00:38

"Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> writes:

> [...]
>
> Du bliver enten nødt til at finde en alternativ løsning eller lave et
> z-index på din side, og lægge et billede, hvis størrelse er angivet i % bag

Det er stadig ikke garanteret at virke. Selvom de vist alle gør det, så er
browsere ikke forpligtet til at strække billeder. Når man angiver width
og height så skal man angive hvor stort billedet er, ikke hvor stort man
gerne vil have det.

> Der findes sikkert en lign. løsning du kan lave via JavaScript.

hvis man kan ændre baggrunden dynamisk, så kunne du bruge javascript
til at finde baggrundens størrelse og så hente baggrundsbilledet fra
et server-side script som får at vide hvor stort et billede det skal
lave.

> Jeg ville vælge en anden løsning - altså ikke at scallere mit billede via
> browseren - ud fra min udredning omkring browserens evne til at scallere
> billeder.

De er ikke gode til det, nok mest fordi god skalering tager tid, og browsere
vil gerne vist billedet hurtigt.

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 18-03-02 11:16

Det her er bare lige for at starte en krig om ord...

> Det er stadig ikke garanteret at virke. Selvom de vist alle gør det, så er
> browsere ikke forpligtet til at strække billeder.

Det virker garanteret, hvis alle browsere strækker billeder, selvom de ikke
er forpligtede til det ;)

Men nej - jeg ville heller ikke satse på den løsning. Strukkede billeder er
både grimme og giver med garanti anledning til mange flere problemer end de
løser.

Her er en lille sjov ting, hvor et billede bliver vist i en forkert
størrelse:
http://x42.com/koolefant/

/Thomas

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 18-03-02 12:47

"Thomas Lindgaard" <thomas@dnspilot.com> wrote in message

> Her er en lille sjov ting, hvor et billede bliver vist i en forkert
> størrelse:
> http://x42.com/koolefant/

Sjov nok, men man skal vidst være fra landet for at tro på den???????
--

Mvh / Regards

-=< Christian >=-
ICQ: 25308942
http://www.cmnielsen.dk

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 18-03-02 13:40

"Christian M. Nielsen" <christian@cmnielsen.dk> skrev

> Sjov nok, men man skal vidst være fra landet for at tro på den???????

Hvorfor det? Nu er jeg ikke specielt velstuderet indenfor serverens verden
og dennes muligheder via scripts, men for mig at se, så tolker NS 4 farver
på en anden måde, end IE, NS 6 og Mozilla gør hvorfor der dannes to
forskellige billeder ud fra originalen.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 18-03-02 13:57

> [...]
> og dennes muligheder via scripts, men for mig at se, så tolker NS 4 farver
> på en anden måde, end IE, NS 6 og Mozilla gør hvorfor der dannes to

Nej - det er simpelthen fordi originalen er dobbelt så bred, som angivet i
width i img-tagget. Dvs. hver anden pixel skal smides væk, og her vælger
nogle browsere at smide alle de "ulige" pixels væk, mens andre smider de
"lige" væk...

Prøv at gemme billedet på disken og kig på det i fuld størrelse.
/Thomas

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 18-03-02 14:57

"Thomas Lindgaard" <thomas@dnspilot.com> skrev

> [...]
> "lige" væk...
>
> Prøv at gemme billedet på disken og kig på det i fuld størrelse.

Nå jeg var da ikke helt ved siden af i mit gæt :)

Jeg har såmænd studeret billedet hvor jeg kunne se billedet var meget gråt -
deraf mit gæt...

Hvilke browsere vil tolke billedet på samme måde som NS 4?

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 18-03-02 16:52

> Hvilke browsere vil tolke billedet på samme måde som NS 4?

Det ved jeg ikke - der er du nok nødt til at ty til
"download-en-røvfuld-forskellige-browsere-og-hent-siden"-metoden :)

/Thomas

Fra : Jeppe Bech M.

Dato : 18-03-02 15:21

Tak for de mange svar.... (Og underlige links...
Jeg har tænkt på JavaScript... Problemet er bare at det jo ikke altid er
slået til i browsere.... Og det går jo ikke at folk ikke kan se siden af den
grund....
Men er der nogen der har et JS eksempel alligevel?

Mvh. Jeppe Bech M.

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 18-03-02 16:17

> [...]
den
> grund....
> Men er der nogen der har et JS eksempel alligevel?

Jeg synes ikke det er noget problem, JavaScript ikke altid er slået til. Det
er meget få der slår det fra. Problemet er, du ikke kan scallere dine
billeder ordentligt i browseren - heller ikke via JavaScript.

Du kan, som en anden nævnte, gøre det på serveren for at få et ordentligt
resultat. Der findes en række komponenter mv. der har en algoritme til at
scallere billeder.

Et eks. på en klientside JavaScript løsning kan du måske få i klientside
gruppen.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk