MS Windows
briani 27239
Windows XP oplevelse
Fra : Bjorn Jensen

Dato : 17-03-02 17:23

Hej

Jeg har lige installeret en dansk Windows XP Home på en af vore computere
og...det gik da meget godt

Men min bedre halvdel har et speciel program til at designe strikkemønstre i
og her kommer oplevelsen frem.

Kort fortalt så opstår problemet når mønstret skal overføres fra PC´en til
strikkemaskinen. Dette foregår gennem et - specielt købt til det brug -
serielkabel.

Altså PC´en forbindes med det specielle serielkabel til strikkemaskinen og
vi beder så om at få downloaded mønstret til strikkemaskinen.

Det har der ikke været nogen ben i på samme maskine med både en Win98 og en
WinME installation. Men nu hvor vi har installeret en WinXP, så kommer der
en grå boks frem, som siger "at der ikke er nogen forbindelse til COM1
porten".
Luk derfor Windows - sluk derfor computeren - sæt kablet rigtigt i - og prøv
igen

Det er måske ikke helt ordret, men det er meningen, der tæller

Det har vi så gjort 5-6 gange, samt byttet comporte og hvad ved jeg - men
med samme resultat.

Efter en god times tid med en masse irritation, så trykkede jeg af bare
ærgelse et par gange yderligere på OK-tasten i ovenfor omtalte grå boks og
det førte til at downloadvinduet dukkede op og vi kunne overføre mønstret og
det virkede så sandelig også efter overførslen.

Det har vi så gjort et par gange og det har virket som det skulle, men....

Det kan vel ikke være rigtigt, at vi skal have en fejlmeddelelse om, at der
ikke er nogen forbindelse til en comport og når vi så ikke tror på det, men
bare siger OK fra 2- 8 gange efterfølgende, så ender det op med, at tingene
arter sig, som de skulle have gjort uden at der overhovedet var kommet nogen
fejlmeddelelse fra starten af.

Lidt lang historie, men det er vanskeligt at give et billede af problemet
uden at tegne baggrunden.

Så hvad er problemet ?

Nogen der har en løsning, således at vi får det, som vi plejer. Altså at vi
undgå den åndsvage fejlmeddelelse og at det bare virker, som det formodes at
skulle.

Med i en evt. vurdering skal lige med:
Com-portene er OK
Kablerne er OK
Softwaren "DesignKnit 7.06.03 Pro UK version" fra Softbyte har altid virket
på Win95, Win98 og WinME. Og den ser også ud til at virke på WinXP - jeg har
dog for en sikkerheds skyld sat compatibiliteten til Win98/WinME under
DK7.EXE filens egenskaber.

Og herudover skal siges, at jeg troede/tror, at hele den del af et OS, som
handler om COM-ports programmering og opsætning var fuldstændigt ens fra det
ene OS til det andet.
Med andre ord, så har jeg bildt mig ind at den del af systemerne mere eller
mindre bare kunne kopieres fra OS til OS. Opsætningsskærmene osv. virker da
ellers, som de gjorde det i Win 3.1x hvad angår hastigheder osv.

Men en ting der muligvis kunne give et problem er, at bundkortet er et ASUS
BX6 og bios´en er fra 21-2-2000. Men det har ellers support for harddiske
over 32MB osv. 384MB RAM er der også. CPU´en er på 400Mhz
Så selvom jeg ikke tro det er problemet, så har I nu fået informationen

Nogen gode løsningsforslag ?

Bjørn

Fra : Arcana

Dato : 17-03-02 18:26

"Bjorn Jensen" <bjornjen@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Så hvad er problemet ?

Windows XP.

> Nogen gode løsningsforslag ?

"Nedgrader" til Win2000 eller 98 SE, og vent på, at Micro$oft får udgivet en
service-pack eller tre.

/arcana

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-03-02 18:37

"Bjorn Jensen" <bjornjen@post1.tele.dk> skrev....

> Så hvad er problemet ?

Måske er det hastigheden på COM porten der er problemet? Det er
ihvertfald værd at eksperimentere lidt med.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Bjorn Jensen

Dato : 17-03-02 19:57

Hej

Arcana og Kent

Tak til jer begge for jeres forslag og råd

De faldt begge indenfor det jeg selv havde tænkt på, men der er nogen gange
flere muligheder end man synes er til at holde styr på.

Kent:
Hvad angår porthastigheden, så er den indstillet nøjagtigt på samme måde i
den nye WinXP som i de tidligere og omtalte Win versioner.

Jeg tænkte bare at det kunne da ikke være rigtigt at man udsendte et OS hvor
kunderne kunne løbe ind i sådan et problem. COM ports programmering er jo
ikke ligefrem af nyeste dato for dem der gør sig på dette område

Så jeg må nok bare vente og se hvad Microsoft DK evt. returnere af svar på
min kritiske mail samt evt. en servicepack.

Men tak for jeres hurtige reaktion - jeg var nemlig blevet totalt irriteret
over et så utænkligt problem

Bjørn

Fra : Arcana

Dato : 18-03-02 00:26

> [...]

hvor
> kunderne kunne løbe ind i sådan et problem. ...(klippelip)...

Det har jo altid været et problem med Micro$oft. De indrømmer aldrig deres
fejl, før alle kendte medier har udbasuneret dem for verdens undrende øjne.

Jeg kan fortælle dig, at f. eks. Windows ME (som idioten her gav 1100 kroner
for dagen efter det var udkommet) er med på en top-ti-liste over "Top
Technical Screw-up's of the Century"... )))

/arcana
Win 2000 Pro-bruger

Fra : Edmund

Dato : 18-03-02 11:37

Har du tændt strikkemaskinen inden du starter Win XP.

Jeg har ingen forstand på den slags udstyr,
men f.eks. nogle modems der er sat til com porten,
skal være tændt ved opstart for at XP kan finde dem.

MVH Edmund

Fra : Bjorn Jensen

Dato : 18-03-02 13:15

"Edmund" <edm@cutme.os.dk> wrote in message
> Har du tændt strikkemaskinen inden du starter Win XP.
>
> Jeg har ingen forstand på den slags udstyr,
> men f.eks. nogle modems der er sat til com porten,
> skal være tændt ved opstart for at XP kan finde dem.

Du siger selvfølgelig noget, men vi har gjort som altid.
Og det betyder, at Anja f.eks. har siddet ved computeren og kreeret et
mønster og når hun så er klar til det, så tager hun kablet og sætter i
strikkemaskinen og enten tænder for maskinen eller også er den tændt, hvis
den har været i brug.

Og det har aldrig betydet noget i de tidligere versioner sammen med
DesignaKnit softwaren og som fortalt i min begynder mail, så¨jeg har dog for
en sikkerheds skyld sat compatibiliteten til Win98/WinME under DK7.EXE
filens egenskaber.
Også selvom jeg ikke kan se at det skulle have nogen indflydelse på sagen

Men vi prøvede også dit forslag og det gik stadigt galt...
Altså at sllukke begge enheder og så isætte kablet for derefter at tænde
strikkemaskinen før PC´en. Og omvendt plus en del gange med forskellige
comport tilslutninger osv. osv. Men vi fik stadigvæk den meddelelse at
comporten ikke var at finde. Og som fortalt så opdagede herefter at hvis vi
blæste på den meddelelse og bare blev ved med at trykke OK i den grå boks,
så endte vi op med at få det som vi ville og dermed fremkom et download
windue som det skulle og vi kunne komme videre.

Så det er nok en af de dersens irrterende og idiotiske fejl vi alle der har
haft med Windows at gøre i mange år til stadighed løber ind i - ja og det er
hele tiden det sker synes jeg

Det hele bliver sat i mere lys når sælgeren (mandens sidste dag i den
forretning ganske vist) sidste mandag i ComputerCity - Odense, på et direkte
spørgsmål om WinXP stabilitet svarede: "Ja det er noget af det mest stabile
MS har lavet indtil nu"

Vi kan jo så alle tage den salgstale til efterretning - hvis vi har overskud
efter 8 dage med hovedet ned og benene op, fordi man skal sikre sig, at det
ikke er ens eget udstyr der lige pludseligt er gået i strejke, inden man
broker sig til MS Danmark

> MVH

I lige måde

Bjørn