Dansk 80'er hip-hop, live igen i 2002
Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 16-03-02 23:05

Igår var det tid til at drage til et sted jeg ellers ville havde forsvoret
at skulle sætte mine ben, nemlig Baren, som Luftkastellet er omdøbt til for
tiden. Det der alligevel kunne få mig og et par venner til at dukke op et så
sligt sted var løftet: "Den gamle Skole er i huset". Programmet bød på: MC
Einar, Rocker By Choice, Josefine, DJ Knud, DJ Uggerløse. Stor var
forventningens glæde og til trods for at jeg på forhånd havde frygtet
skuffelse så endte jeg med at blive positivt overrasket.

Aften startede for vores vedkommende ved at vi dukkede op med 21.30 tiden,
hvor DJ Knud og DJ Uggerløse allerede stod på scene og spillede løs på
deres grammofoner. De gamle 80'er/90'er hip-hop vinylplader var fyldt i
recordbag'en så det var helt i tråd med arrangements titel. De virkede dog
som om det var temmelig længe siden at de to DJ's havde ridset rundt med
deres 80 plader og i den første halve time virkede bestemt ikke meget
overlegne. Derefter begyndte det er gå meget bedre og det hele blev mere
svingende i stedet for blot scratch for scratchens skyld.

Omkring kl. 24 var det så tid til at Josefine kom på scenen. Jeg kender
rent faktisk ikke meget til hvad hun har lavet, men hun spillede en
fire/fem numre der svingede ganske godt og publikum virkede bestemt til at
også at synes om det.

Så var det efter det annoncerede program MC Einars tur til at gå på scenen,
men der blev abenbart byttet om således at RBC i stedet for gik på. Og jeg
skal love for at de gamle amar drenge ikke havde glemt hverken deres tekster,
attitude eller deres moves. De fløj rundt på scene mens de fyrede den af og
de så ud til at more sig mindste lige så meget som publikum. Det var ikke
til at se at det er mange år siden de har spillet sammen på regelmæssig
basis. De spillede alle de numre man husker fra dengang og også nogle
stykker der ikke sagde mig noget, så de stammede sikkert fra deres
midthalvfemser comeback-agtige plade som jeg aldrig har fået hørt.

Så var klokken blevet 1.30 og vi fik en omgang breakdance fra nogen der
hed "Freestyle fanatics". Super dygtige...

Klokken 2.00 gik Einar og band så på. MC Einar spillede som den eneste den
aften med fuldt orkester, DJ og korpiger. Hele sættet bestod af 2 gamle
numre nemlig "Arh dér" og "En af den slags dage" samt tre eller fire nye
numre. De nye numre virkede helt fine og lød som kunne de havde været på en
Einar plade fra dengang, men jeg kunne ikke undlade at blive en smule
skuffet over at der ikke blev spillet lidt mere og at det lidt mere havde
været lidt mere af det gamle. Specielt virkede det lidt ynkeligt at "Arh
der" som ekstra nummer når den også var et af de 5/6 numre der var i
sættet. Her kunne jeg godt ha' ønsket at de havde øvet lidt mere op.

Alt i alt en fin oplevelse og jeg kan kun sige jeg glæder mig til at følge
de gamle drenge og se hvad der kommer til at ske fra deres side fremover.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Troels

Dato : 17-03-02 16:08

> [...]

> forventningens glæde og til trods for at jeg på forhånd havde frygtet
> skuffelse så endte jeg med at blive positivt overrasket.

Er det "Baren"-baren vi snakker om? Altså den på TV3.. for så kunne det da
godt være man skulle se det hvis det bliver sendt på et tidspunkt... hvis
det går er det sikkert kun små klip

/Troels

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 17-03-02 21:52

It seems Troels wrote:
> Er det "Baren"-baren vi snakker om? Altså den på TV3.. for så kunne det da
> godt være man skulle se det hvis det bliver sendt på et tidspunkt... hvis
> det går er det sikkert kun små klip

Ja, jeg er ikke meget for at indrømme det, men stedet var den bar og der
rendte da også nogle rundt og optog løs så der dukker nok noget op før
eller siden, men jeg må nu indrømme at det orker jeg nok ikke at se...

--
Kasper Mejlgaard