nye iBooks ?
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-03-02 21:28

Kan det passe at der er nye iBooks på vej ? ..f.eks. fredgaard kan ikke
skaffe flere af de nuværende modeller hjem ?

Samtid med det er der flere i USA der heller ikke kan skaffe 12.1''
iBooks mere ...

/thomas

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 16-03-02 21:35

On 16/03/02 21:28, in article 1f95qaj.4370ft143xet6N%t@garbage.dk, "Thomas
von Hassel" <t@garbage.dk> wrote:

> [...]
> skaffe flere af de nuværende modeller hjem ?
>
> Samtid med det er der flere i USA der heller ikke kan skaffe 12.1''

Hmmm... Der er jo godt nok snart MacWorld i Tokyo, men Apple har (så vidt
jeg ved) sagt at de _ikke_ vil lancere nyt hardware. Men det kan jo være at
de varmer op til en speciel event?! ...

--
mojn, Jesper

<icq:150160998>

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-03-02 22:52

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Hmmm... Der er jo godt nok snart MacWorld i Tokyo, men Apple har (så vidt
> jeg ved) sagt at de _ikke_ vil lancere nyt hardware. Men det kan jo være at
> de varmer op til en speciel event?! ...

tja, jeg håber ikke det bliver alt for store fornyelser, for jeg har
lige bestilt en 600/combo :)

/thomas

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 16-03-02 23:25

On 16/03/02 22:51, in article 1f95u3j.52j83t1hp3qqiN%t@garbage.dk, "Thomas
von Hassel" <t@garbage.dk> wrote:

> tja, jeg håber ikke det bliver alt for store fornyelser, for jeg har
> lige bestilt en 600/combo :)

Det er også en herlig maskine!

Jeg fik min d. 1. november sidste år. Jeg troede jeg havde bestilt en iBook
500/Combo, men fik en iBook 600/combo i stedet. Nogle fordele er der altså
ved at handle via postordre...

Selvom det er den bedste mac der findes kan den dog godt trænge til et par
forbedringer - f.eks. et kraftigere videokort.

--
mojn, Jesper

<icq:150160998>

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-03-02 23:46

> [...]

> Selvom det er den bedste mac der findes kan den dog godt trænge til et par
> forbedringer - f.eks. et kraftigere videokort.

er videokort ikke kun en problem hvis man skal spille (3d) spil ?

(hvilket jeg ikke regner med at skulle gøre ret meget i)

/thomas

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 17-03-02 11:04

On 16/03/02 23:46, in article 1f95wni.7wtb091ikvosgN%t@garbage.dk, "Thomas
von Hassel" <t@garbage.dk> wrote:

> er videokort ikke kun en problem hvis man skal spille (3d) spil ?

Jo! (og 3d-prog., men det plejer man ikke at bruge prof. på en iBook...)

> (hvilket jeg ikke regner med at skulle gøre ret meget i)

Den kan også fint klare de spil jeg har (Tony Hawk, Quake 3, CroMag Rally og
Otto Matic). Det vil dog nok komme til at knibe lidt med mange af de nye
spil, men så kan den til gengæld så mange andre fede ting!

--
mojn, Jesper

<icq:150160998>

Fra : Brian Poulsen

Dato : 18-03-02 22:28

d. 16/03/02 23:24 skrev Jesper Møller-Fink på jmfink@mac.com i artiklen
B8B984C5.2D46%jmfink@mac.com:

> Selvom det er den bedste mac der findes kan den dog godt trænge til et par
> forbedringer - f.eks. et kraftigere videokort.

Det med video kortet, må jeg tilstå at jeg synes det er ærgeligt at grafik
kortet stadig kun trækker 1024x768 på ekstern skærm.

Jeg har selv lige købt en Titinium Powerbook. Den trækker 1600x1200 på
ektern skærm :)

Brian Poulsen
-------------
http://fuz.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-02 23:18

Brian Poulsen <fuzzie@mac.com> writes:

> Jeg har selv lige købt en Titinium Powerbook. Den trækker 1600x1200 på
> ektern skærm :)

Jeg har opdaget at VGA traekker 1600x1200 i 85 Hz men hvis jeg lader
den finde skaermen, saa er der kun til 75 Hz. Skaermen kan dog godt
koere de 85 Hz. Du kan ogsaa godt koere LCD+ekstern samtidig - det
goer jeg, det giver ekstra plads.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 18-03-02 19:44

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> tja, jeg håber ikke det bliver alt for store fornyelser, for jeg har
> lige bestilt en 600/combo :)
Go fornøjelse med den.
Jeg regner heller ikke med noget nyt. Lidt ram/harddisk/videoram hist og
her og måske en iPod med større hd eller ny iPod software.
Jeg tror mere på at Apple på hardwaresiden har travlt med at streamline
produktionen, for at udgår de lange leveringstider, især ved iMac 2. Men
hvem f... skal egentlig købe en PowerMac, når den sådan set ikke kan
andet end at rumme PCI kort ?

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-03-02 23:14

Sebastian Loeck <sebalo@worldonline.dk> wrote:

> Jeg regner heller ikke med noget nyt. Lidt ram/harddisk/videoram hist og
> her og måske en iPod med større hd eller ny iPod software.

iBook G4

> [...]
> produktionen, for at udgår de lange leveringstider, især ved iMac 2. Men
> hvem f... skal egentlig købe en PowerMac, når den sådan set ikke kan

Den _er_ hurtigere pga. systembussen og cachen. Så har den et bedre
grafikkort, og det kan opgraderes. Udover PCI-kort er der også plads til
flere drev i kabinettet. Så kan man frit vælge skærm. Til professionelt
brug er skærmen på en iMac vist ikke god nok. Så der er forskel på de to
computere. Synes du stadig, forskellen er lille, så husk, at en Mercedes
til kr. 1,2 mill. ikke kører væsentligt hurtigere end en Peugeot 406 til
kr. 300.000,-. Hastighed er ikke alt.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 19-03-02 11:05

> ....Til professionelt brug er skærmen på en iMac vist ikke god nok.

Er den dårligere end de "løse" fladskærme - eller mener Du bare "..ikke
stor nok"?

Overvejer nemlig at købe en iMac.

Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 19-03-02 12:06

Henrik Rasmussen <henrik.r@mail.dk> wrote:

> Er den dårligere end de "løse" fladskærme - eller mener Du bare "..ikke
> stor nok"?

Han mener selvfølgelig "stor" nok. 1024*768 rækker ikke langt. Enkelte
vil sikkert også finde at TFT'en diskvalificerer den mht. farvestyring.

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-02 14:33

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Han mener selvfølgelig "stor" nok. 1024*768 rækker ikke langt. Enkelte
> vil sikkert også finde at TFT'en diskvalificerer den mht. farvestyring.

Ja netop. Jeg har ikke nærmere forstand på det. Jeg ved bare, at
grafikere kræver meget af deres skærme. De skal være store, og de skal
kunne kalibreres præcist. Skærmen på en iMac er mig bekendt glimrende.
Den er bare ikke egnet til professionelt brug, men det er der vist
heller ikke andre skærme i den prisklasse der er.
Til privat brug er skærmen på en iMac glimrende. Den er meget
skarp, så vidt jeg har kunnet se hos Fredgaard, og om opløsningen er
stor nok til en, kan man jo nemt selv vurdere. Jeg ved ikke, om den kan
kalibreres godt nok til en grafiker, men til almindeligt brug er det jo
helt ligegyldigt, om farverne rammer præcis den rigtige tone.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorfinn

Dato : 19-03-02 14:51

henrik@muenster.dk (=?ISO-8859-1?Q?Henrik_M=FCnster?=) wrote

> iBook G4

ok ok det var groft at forenkle det så meget.

> Den _er_ hurtigere pga. systembussen og cachen.
Er det afgørende når man arbejder med office programmer og lidt
internet?

> Så har den et bedre
> grafikkort, og det kan opgraderes. Udover PCI-kort er der også plads til
> flere drev i kabinettet.
Mere HD plads burde jo stå i RAID og være tilknyttet serveren. En
Client-server struktur er dog efterhånden normal for professionelle.
Jo PCI kortplads, men hvad skal de dødelige bruge den til? Jeg ville
bruge den til et Logic platium kort selvfølgelig.

> Så kan man frit vælge skærm.
Nemlig, den skal man købe oveni. Derfor synes jeg at en PowerMac er
ret dyrt.
I 1997 var der rygter om en Mac NC (nc = network client)- især Larry
Ellisons køkken. En "billig" buisiness maskine og hvis den havde
Gigawire så kunne den måske oven i købet undvære dyre HD mangler IMHO
i produktprotefeullie.

> Til professionelt
> brug er skærmen på en iMac vist ikke god nok.
I DDC arbejder dødelige kontorfolk med gamle iMacs. 15'' er ikke ret
meget men selv denne skærm er IMHO fint nok for folk der ikke arbejder
med grafikapplikationer.

> [...]
> computere. Synes du stadig, forskellen er lille, så husk, at en Mercedes
> til kr. 1,2 mill. ikke kører væsentligt hurtigere end en Peugeot 406 til
Nemlig der er bare meget mere blære over en Daimler. Formålet (at
transportere personer og deres baggage komfortable på individuel
fastsatte tidspunkter fra A til B) opfylder begge.

hilsen
Sebastian

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-02 21:05

Thorfinn <thorfinn@forum.dk> wrote:

> henrik@muenster.dk (=?ISO-8859-1?Q?Henrik_M=FCnster?=) wrote

> Er det afgørende når man arbejder med office programmer og lidt
> internet?

Nej, ikke nu og her. Men styresystemer og programmer bliver mere og mere
krævende for hver ny version. Det gør Internettet også, hvis man vil se
avancerede hjemmesider og måske forfilm til Monsters Inc. Nu og her går
det fint, men med tiden vil computeren føles langsommere og langsommere.
Jo hurtigere en computer man køber nu, des længere tid går der, før man
synes, den er for langsom. Men det er selvfølgelig tvivlsomt, om der er
f.eks. kr. 10.000,- værd, at den holder et år længere.
Jeg har kortet dit indlæg lidt ned. Computervalget afhænger af
behovet. En iMac er selvfølgelig rigeligt til kontorarbejde. Det er vel
det, den er skabt til. Jeg tænkte nok mere på den grafiske branche og
folk med behov for tunge beregninger. De vil nok have fordel af en
"rigtig" G4.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark