Import
Fra : Mia Lee

Dato : 16-03-02 16:02

Er der nogen, der har erfaring med import af katte fra Tyskland via
luftselskabet Lufthansa, og som tilfældigvis ved lidt om kattens forhold
undervejs, priser og alt mulig andet relevant? Der kræves vist en
rabiesvaccination før og efter, men hvilke andre foranstaltninger har
jeg overset?

--> Mia, som stadig har laaaang tid til at bestemme sig for, at sådan
noget pjat er alt for besværligt og omstændigt

Fra : Lars Krag Pedersen

Dato : 16-03-02 17:41

Der er gode råd her:
http://www.russianblue.dk/russerbladet/russerbladet.html

Gå ind under: Artikler med praktiske råd i forbindelse med at have
katte

og derefter: "Ka' katte flyve?" af Allan Kastberg

Held og lykke med det.

Lars

Fra : Camilla Baird

Dato : 16-03-02 18:26

Hvis du vælger at sende katten med fly, uden at du selv er med, er det
både dyrt og besværligt, for så skal du have fat i et shipping firma,
som sørger for at katten kommer på flyet og af flyet igen. Shipping
firmaet skal have katten 3 timer før flyets planmæssige afgang - de
afleverer katten i Kastrup hos grænsedyrlægen, som du skal bestille og
betale en uhyrlige sum pr påbegyndt kvarter, han er der og venter på
katten. Du kan også risikere, at du skal betale told af katten.

Jeg anbefaler klart, at du selv tager ned og henter katten i Tyskland.
Så kan du nemlig have katten med i kabinen (hvis du har en lille blød
taske, som kan skubbes ind under sødet foran dig i kabinen) - eller du
kan have katten med, når du selv checker ind og checke den ind som
"overvægt"(excess eller outsize baggage hedder det vist i fagsprog). Den
bliver placeret i et seperat, tryksikret, opvarmet, belyst lastrum. Den
store fordel ved at rejse sammen med katten er,at man hele tiden ved
hvor den er, og at man kan gå direkte gennem tolden med den i Kastrup
(den bliver afleveret et bestemt sted i Baggageudleveringen på en særlig
vogn) - måske bliver du standset for at vise rabiesattest, men du
slipper for grænsedyrlægen. Der er heller ingen risiko for at du skal
betale told af katten.

I begge tilfælde skal du fortælle flyselskabet, at du har en kat med når
du bestiller din billet - der er nemlig forskel på hvor mange dyr de
forskellige flyselskaber tillader på flyet af gangen. Du skal betale
overvægtsbaggage pris for kattens vægt i begge tilfælde.
Katten skal have en gyldig rabiesvaccine inden afrejse 8med mindre den
er under en vis - 3 eller 4 mdr er grænsen vist) - dvs den skal være
mindst 30 dage og højst et år gammel. Nogle flyselskaber vil også gerne
have, at katten har en sundhedsattest.

mvh Camilla *som har sendt mange katte verden rundt*