VB.net's fordele
Fra : DennisP

Dato : 16-03-02 11:12

Hej

Jeg var lige inde for at se, hvilke fantastiske fordele som jeg ville
få ud af at opgradere.
Jeg er pt. VB5-bruger (Prof-udgaven) og vil høre om de nedenste
fordele (som MS selv fremhæver) gør det værd at opgrade, for det er
sku svært at se, hvor meget der er FANTASTISKE forbedringer og hvor
meget der er marketingsstunts. Især er jeg interesseret i at høre
noget om fordelene 1,5,6,9,10.

Håber nogle af de hardcore herinde gider hjælpe en ren amatørnisse.

Mvh
Dennis

1. Windows Forms Designer
Microsoft Visual Basic® .NET enables you to build rich applications
for Microsoft Windows® with unprecedented power and productivity using
the new Windows Forms Designer.

2. Rapid Application Development
Visual Basic .NET delivers Rapid Application Development (RAD) for the
Web with the drag-and-drop Web Forms Designer, full Visual Basic .NET
code behind forms, and HTML statement completion.

3. XML Web Services
Visual Basic .NET allows developers to build and consume powerful,
integrated XML Web services that reduce development time by enabling
software aggregation from any platform.

4. Object-Oriented Programming Language
Visual Basic .NET provides developers with a first-class
object-oriented programming language with support for implementation
inheritance, free threading, structured exception handling,
attribute-based programming, and much more.

5. .NET Framework Access Visual Basic .NET provides developers with
full access to the Microsoft .NET Framework, a comprehensive library
of classes and functionality for data access, security, XML support,
and more.

6. New Productivity Features
Visual Basic .NET includes new productivity features including control
anchoring and docking and in-place menu editing to minimize time spent
on building and deploying applications.

7. Up-to-Date Assistance
Visual Basic .NET provides continual up-to-date assistance in building
robust applications with the background compiler, Task List, and
Dynamic Help.

8. Visual Basic .NET Upgrade Wizard
The Visual Basic .NET Upgrade Wizard will automatically upgrade your
Visual Basic 6.0 projects to take advantage of all the powerful
features in Visual Basic .NET.

9. Develop for Devices
Visual Basic .NET lets developers build applications that target a
vast array of handheld and wireless devices using the Microsoft Mobile
Internet Toolkit.

10. Unified Development Environment
Visual Basic .NET provides developers with the award-winning Visual
Studio .NET unified development environment, which includes features
like the Server Explorer, Visual Database Tools, Visual Studio Macros,
Crystal Reports, cross-language debugger, component designer,
auto-hide windows and much more!

Fra : Rayman

Dato : 17-03-02 12:11

Jeg har rodet lidt med VB .Net, og jeg synes det er et kæmpe tilbagefald.
For eksempel, kan man ikke redigere koden hvis man pauser programmet. Man
skal simpelthen stoppe programmet helt, ændre, og starte igen. Desuden er de
autocomplete combobox'er blevet til den samme type som i C++, hvilket vil
sige RØV irriterende. Derudover, insistererer den på selv at placere
indrykninger over det hele, hvilket gør at når man udkommenterer en "If ...
Else ... End If", så flytter den rundt på det hele, og man kan ikke se
hvordan det oprindeligt skulle se ud. Og så er der hjælp funktionen, som jeg
overhovedet ikke kan få til at virke, det er for eksempel totalt umuligt at
få at vide hvilke parametere en InetControl.GetChunk function skal bruge. Og
Import funktionen, som skulle gøre det muligt at importere VB 6.0
programmer, ikke virker særlig godt, og de anbefaler at man har begge VB
versioner installeret, når man opgraderer. Desuden kan man nu kun
dimensionerer 2 dimensionelle arrays i moduler og ikke i class, eller form
kode. Når det er sagt, er der selvfølgelig også nogle fordele, såsom class
overlading, og øget fejl kontrol og bedre event håndtering og GUI.

Mvh. Rayman

Fra : Niels Krogh

Dato : 18-03-02 14:37

Hej "Rayman"

Jeg har knyttet lidt kommentarer til dine kommentarer - jeg tror at nogle af
dine 'problemer' er mangel på opsætning.

> Jeg har rodet lidt med VB .Net, og jeg synes det er et kæmpe tilbagefald.
> For eksempel, kan man ikke redigere koden hvis man pauser programmet.

Prøv at checke "Options / Debugging / Edit and Continue " og afkryds "Allow
me to edit VB files while debugging"

> [...]
> indrykninger over det hele, hvilket gør at når man udkommenterer en "If
> Else ... End If", så flytter den rundt på det hele, og man kan ikke se

Prøv at checke "Options / Text Editor / Basic / Indenting " og vælg den den
måde der passer dig bedst.

> Import funktionen, som skulle gøre det muligt at importere VB 6.0
> programmer, ikke virker særlig godt, og de anbefaler at man har begge VB
> versioner installeret, når man opgraderer.

Det har man vel også hvis man vil opgradere fra VB6 til VB.NET eller hur ??,
men ellers ja - det er ikke smertefrit at opgradere.

/Niels K.

Fra : Rayman

Dato : 19-03-02 18:08

Tak for tippet med opsætningen. Men det ændrer stadig ikke ved at man ikke
kan ændre koden i pauset tilstand. Dvs. man kan godt skrive noget nyt, men
man skal alligevel genstarte for at det tager effekt, og det er noget som
virkelig koster tid, i en udviklingsfase, specielt, når man har meget
opstarts kode, og meget indtastning.

Mvh. Rayman

Fra : Niels Krogh

Dato : 20-03-02 08:58

Enig - Det virkede heller ikke som jeg håbede (som i VB23456), men det det
er jo nok prisen når der skal komplieres op ved hver run...

/Niels K.

Fra : Rayman

Dato : 20-03-02 12:02

Enig, det er klart pga. ædring i kompilerings faconen. Før, var der i
development runtime, ikke noget kompileret kode, fordi VB var en
interpreter, og oversatte linie efter linie. Nu sker det ved opstarten,
således at man nu kan se assembly koden mens man kører. Det har jo så den
fordel at man er 100% sikker på at programmet opfører sig ens i designtime
og udenfor (ikke fordi det var et stort problem før), og højst sandsyligt en
massiv hastighedforøgelse, jeg kunne forestille mig (med det assembly kode
jeg har set) at man kan få den til at løbe mindst lige så hurtigt som JAVA
og næsten C++. Jeg synes bare det er lidt ærgeligt, da VB netop stod for
Rapid Application Development og ikke Super Fast Code :). Men sådan er der
så meget.

Fra : Jan V.

Dato : 18-03-02 07:40

"DennisP" <None@none.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget om fordelene 1,5,6,9,10.
>
> Håber nogle af de hardcore herinde gider hjælpe en ren amatørnisse.

Tja, her hos os, er vi blevet enige om at vente med .NET.

Vi har en stor kodebase i VB6, som stadig vedligeholdes. Da mange af
programmerne er af ældre karakter, er DB-delen lavet i DAO. Og det
understøtter .NET slet ikke.

Så hvis vi skulle opgradere, skulle vi først konvertere alle vores
programmer til ADO (hvilket godt kan tage >lidt< tid) og derefter køre det
hele op til .NET. Da jeg ikke tror at jeg kan få nogen kunder til at betale
for den øvelse, skal vi selv afholde den omkostning. De kunder, de er heller
aldrig med på noget sjov

Jan

Fra : Niels G

Dato : 18-03-02 14:00

Hej

Jeg har arbejdet lidt vb.net så her er mine kommentar til din spørgsmål.

> [...]
> Microsoft Visual Basic® .NET enables you to build rich applications
> for Microsoft Windows® with unprecedented power and productivity using

Jeg mener helt klart dette er en forbedring, man har mere kontrol over
brugergrænsefladen. Men det er priært pga punkt 6.

> [...]
> Web with the drag-and-drop Web Forms Designer, full Visual Basic .NET
> code behind forms, and HTML statement completion.

Dette har jeg ikke rigtigt arbejdet med.

> 3. XML Web Services
> Visual Basic .NET allows developers to build and consume powerful,
> integrated XML Web services that reduce development time by enabling
> software aggregation from any platform.

Dette her er nok ikke noget, man anmideligvis vil få brug for. Men jeg
mener det er fremskridt i forhold til de mere arbitrer protokoller vi
kender idag, så som CDDB, freeDB mm. Det vil blive nemmere at
programmere op i mod disse, hvis det var web services.

> [...]
> inheritance, free threading, structured exception handling,
> attribute-based programming, and much more.

Nedarvning er virkeligt noget jeg har ventet på.
Det at man kan tag en treeviewnode, lave en nedarvning
og så putte den ind i treeviewen, det er virklige en stærk ting.

> [...]
> full access to the Microsoft .NET Framework, a comprehensive library
> of classes and functionality for data access, security, XML support,

Nu har vi adgang til et stort klasse bibilotek, som før var forbeholdt
C++ (hvis MS produkter). Man kan få meget funktionalitet ved brug
disse funktioner. Dog mangler jeg noget funktionalitet til Multimedia
(specielt lyd, men det kan være jeg bare ikke har fundet det endnu).

> 6. New Productivity Features
> Visual Basic .NET includes new productivity features including control
> anchoring and docking and in-place menu editing to minimize time spent
> on building and deploying applications.

Det er virklig en fornøjelse at lave en applikation der skal kunne resizes
og har splitter. Dette kan nu laves i designeren uden at skulle skrive en
eneste linie kode, slut med at kode resize events.

> 7. Up-to-Date Assistance
> Visual Basic .NET provides continual up-to-date assistance in building
> robust applications with the background compiler, Task List, and
> Dynamic Help.

Jeg ved ikke rigtigt om det er et fremskridt, på nogler det på andre er det
ikke. På den negative side, er det med at rette i koden mens den er
'pauset'.

> 8. Visual Basic .NET Upgrade Wizard
> The Visual Basic .NET Upgrade Wizard will automatically upgrade your
> Visual Basic 6.0 projects to take advantage of all the powerful
> features in Visual Basic .NET.

Det helt klarer største problem er Upgrade Wizarden. Den kan
ikke opgraderer brugergrænseflade tilfredstillende. Gamle programmer
kræver reprogramering af brugergrænsefladen.

> 9. Develop for Devices
> Visual Basic .NET lets developers build applications that target a
> vast array of handheld and wireless devices using the Microsoft Mobile
> Internet Toolkit.

Har ikke prøvet det.

> [...]
> like the Server Explorer, Visual Database Tools, Visual Studio Macros,
> Crystal Reports, cross-language debugger, component designer,

Der er kommet flere tools til rådighed og det er godt, men som nævnt
i punkt 7 så er ikke alt et fremskridt.

Jeg vil personlige vælge VB.net, frem for VB5 og VB6. Jeg syntes helt klart
VB.net har flere fordele for mig. Men samtidig ved jeg, at nogle af de
projekter
jeg har aldrig vil blive konverteret til .net.
Så overvej om det kan betale sig at konverter gamle projekter, men lav de
nye i VB.net.

- Niels G

Fra : DennisP

Dato : 19-03-02 00:44

Takker, både til dig men også til Rayman og Jan V.

I har ikke ligefrem gjort det lettere, men godt at høre fra nogle som
bruger det, da hands-on-experience nu en gang er det bedste

mvh
Dennis