Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udskrifts-spøgelser?
Fra : Jasper Norman

Dato : 16-03-02 00:53

Hej.

Min far har et underligt probem. Han har et Rollei 3.3 mio pixel kamera. Når
han udskriver (HP690C) overtager den røde farve og alt hvad der er rød,
bliver MEGET rødt. Problemet ligger efter min bedste overbevisning ikke i
printeren, da han har testet med et par billeder taget af mit eget kamera
(KodakDC215) hvor problemet ikke opstår. Men på hans eget er der som sagt en
overflod af rødt samt striber på papiret.

Kan det være pga. den meget højere opløsning på hans billeder i forhold til
mine på 1 mio. pixel?

Han udskriver igennem QuarkXpress, og ifølge ham selv, er der ikke valgt
nogen farveprofil.

Jeg håber nogen har et bud da det var mig der gav ham idéen til det, vil
dette problem, hvis det ikke bliver løst, i alvorlig grad påvirke min arv.

Mvh

Jasper

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-03-02 01:34

Jasper Norman wrote:

> Han udskriver igennem QuarkXpress, og ifølge ham selv, er der ikke
> valgt nogen farveprofil.

QuarkXPress bruger PostScript som sidebeskrivelsessprog, og det er der
ikke ret mange blækprintere som unstøtter særligt godt, QXP kræver også
at der er en printerbeskrivelsesfil i PDF-mappen.

Men som du selv er inde på, så kan den højere opløsning også ha' en
betydning, for det der sker, er nok at QXP udskriver det placerings-
billede som I ser på skærmen, og undlader at bruge originalfilen, da
printeren ikke understøtter PostScript.

Prøv at scalere et billede op til 2 - 400% i OXP, så det kun er et
forstørret udsnit der printes, så vil I hurtigt kunne se om det er
opløsningen der gir' problemer.

PS: Hvis det skal være seriøst, så er det bedst at de billeder som man
placerer i et QXP-dokument er 4-farve billeder CMYK, og i TIF eller EPS
filformatet.