opdater softwaren i en 3210
Fra : dvs

Dato : 28-01-01 19:51

Kan man selv opdater softwaren i en 3210 med et datakabel

Fra : N/A

Dato : 28-01-01 23:35

Fra : [SFS]Razzia

Dato : 28-01-01 23:35

Hvorfor skal det koste 200 - 250 kr at opdateret softwaren i en telefon??

Jeg var inde ved Bluetel og fik at vide af deres tekniker at udstyret der
skal bruges til det, koster 100.000 kr. Det er da løgn, de bruger da bare et
datakabel ligesom jeg ville gøre hvis jeg havde softwaren.

Er der evt. ikke nogen der kender en "warez" server hvor softwaren ligger?

Fra : Erik Einum

Dato : 29-01-01 09:12

"[SFS]Razzia" <razzia@funz.dk> wrote
> "Michael Krog" <krog@talent.dk> skrev

> Hvorfor skal det koste 200 - 250 kr at opdateret softwaren i en telefon??

Vanlig takst for faglært arbeidskraft.

> [...]
et
> datakabel ligesom jeg ville gøre hvis jeg havde softwaren.

Tror du virkelig han lyver til deg? Du kan teoretisk gjøre det selv med
datakabel og riktig program, men slike program kan være "farlige" å bruke
for personer som ikke kan å bruke dem. Man kan risikere å låse telefonen til
SIMkort eller operatør, eller det som verre er! Det utstyret verkstedene er
spesiallaget for sikker flashing av SW. Vil du virkelig ta sjansen på å
flashe din telefons BIOS via PCens tregeste port (COM-porten)? Du vet vel
hvor sårbar en PCs BIOS er under Flashing av ny SW.

> Er der evt. ikke nogen der kender en "warez" server hvor softwaren ligger?

Du kan klare å finne SW-filene på nettet, men det er som regel gamle
versjoner.

///Mvh. EE

Fra : Fischer

Dato : 29-01-01 16:45

> Tror du virkelig han lyver til deg?

Det skulle i så fald hverken være første eller sidste gang.
Min erfaring med mange af sådanne telebutikker / udbydere er at de ikke går
af vejen for at fyre en historie ud af ærmet for at slippe for flere "dumme"
spørgsmål.

> [...]
> flashe din telefons BIOS via PCens tregeste port (COM-porten)? Du vet vel
> hvor sårbar en PCs BIOS er under Flashing av ny SW.

Du kan ikke rigtigt sammenligne en PC's BIOS med flash i en mobiltelefon.
Hvis du smadrer BIOS kan du ikke starte PC'en og dermed får du ikke en ny
chance.

I en mobiltelefon ødelægger du ikke flash-loaderen fordi en upload går galt.
Godt nok dør telefonen sikkert, men du kan bare prøve igen - evt. med en
anden software. Men helt enkelt og ufarligt er det selvfølgelig ikke.

> Du kan klare å finne SW-filene på nettet, men det er som regel gamle
> versjoner.

Det har du nok ret i.

(F)

Fra : [SFS]Razzia

Dato : 29-01-01 16:54

Når det er muligt at opdatere softwaren i en telefon, så må det da også være
muligt at hente SW ud af telefonen igen, så man kan ligge den op på nettet.

Er der ikke nogen der har nogle links til hvor jeg kan downloade ny
software? Jeg har SW version 4.41, så der er kommet mange nye versioner
siden. BAre jeg kan få en der er nyere så er jeg tilfreds.

Fra : Erik Einum

Dato : 29-01-01 23:39

"Fischer" <express@get2net.dk> wrote
> Du kan ikke rigtigt sammenligne en PC's BIOS med flash i en mobiltelefon.
> Hvis du smadrer BIOS kan du ikke starte PC'en og dermed får du ikke en ny
> chance.

Mobiltelefoner har noe som heter CMOS, jeg vet ikke helt hva det er, men en
kamerat ødela denne på 7110 med datakabel og Telefonbucheditor (han hadde
ikke lest instruksene om frakobling (eller var det ikke frakobling?) hvis
programmet låste seg og PCen måtte rebootes.) Telefonen var ihvertfall død
etterpå! Kunne riktignok slå den på, men den virket ikke!

///Mvh. EE