MS Windows
briani 27239
pagefile.sys
Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 15-03-02 18:00

Hej.
Kan det passe at der skal være en fil kaldet "pagefile.sys" på C drevet i
windows2000?
i mit tilfælde fylder denne fil 192MB !
må man slette denne fil ?
mvh Rasmus

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-03-02 17:58

Fri, 15 Mar 2002 18:00:09 +0100, skrev "Rasmus Ladekjær
Pedersen" <ilmabg@hotmail.com>:

>Kan det passe at der skal være en fil kaldet "pagefile.sys" på C drevet i
>windows2000?

Ja, det er det, der svarer til swapfil i Win 9x.

>må man slette denne fil ?

Kan ikke anbefales, bruges når rammen ikke rækker, så bliver
pagefile brugt som midlertidigt lager.

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-03-02 18:08

Fri, 15 Mar 2002 18:00:09 +0100, "Rasmus Ladekjær Pedersen"
<ilmabg@hotmail.com> wrote:

>Kan det passe at der skal være en fil kaldet "pagefile.sys" på C drevet i
>windows2000?

Ja

>må man slette denne fil ?

Nej. På Win9x hed den swapfil.

hilsen pl

Fra : Madsen

Dato : 15-03-02 18:26

Rasmus Ladekjær Pedersen skrev:

> i mit tilfælde fylder denne fil 192MB !

Det var ikke meget. Som standard er sidefilen 1.5x antallet af
installeret ram, så min kugleramme siger mig at du har 128 MB. ram i
din maskine. Oplever du ikke tit at harddisken står og kværner helt
vildt når du laver et eller andet? Hvis du gør, så er det netop
pagefile.sys på harddisken der bliver brugt som "kunstig" og meget
langsom ram når systemet løber tør for "ægte" ram.

Madsen.

Fra : Anders Lyhne

Dato : 15-03-02 19:19

Hmm i windows 98 hedder den 386.swp´eller tæt på...
Pageing-filen behøver ikke være 1,5*"mb ram", man kan selv indstille
størrelsen i windows 2k - og windows ændrer automatisk størrelsen hvis den
bliver for lille. Dog er der mulighed for at indstille filen til et minimum
således at man ikke pludselig ikke har plads til filen..
/Anders

Fra : Madsen

Dato : 15-03-02 19:31

Anders Lyhne skrev:

> Hmm i windows 98 hedder den 386.swp´eller tæt på...

Ja, i Win9X bliver den også derfor kaldt for swapfilen. I Win2000 og
XP hedder det sidefilen eller pagefilen. Princippet med filen er dog
det samme.

> [...]
> størrelsen hvis den bliver for lille. Dog er der mulighed for at
> indstille filen til et minimum således at man ikke pludselig ikke

Men standardstørrelsen er 1.5x antallet af installeret ram.

Madsen.

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 15-03-02 21:06

Mange tak for svarane, der blev jeg lidt klogere!
Kan det anbefales at "gøre" filen mindre for at spare hd plads ?
mvh Rasmus

Fra : Anders Lyhne

Dato : 15-03-02 21:19

Nej ikke med 128mb ram - men hvis du opgraderer til 512mb ram fx. så vil
page-filen ikke være nødvendig i langt de fleste windows operationer - og
dermed kan den minimeres.

Fra : Madsen

Dato : 16-03-02 00:20

Rasmus Ladekjær Pedersen skrev:

> Kan det anbefales at "gøre" filen mindre for at spare hd plads ?

Som nævnt er det ikke anbefalelsesværdigt at gøre når du ikke har mere
ram end du har, men hvis du havde mere ram så kunne du godt minimere
dens størrelse lidt, men at fjerne den helt kan jeg ikke anbefale.
Der er en rimelig god forklaring på hvordan man kan teste sig frem til
den optimale størrelse på følgende side:
<http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2494>

Madsen.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 16-03-02 14:12

On Fri, 15 Mar 2002 21:05:47 +0100, "Rasmus Ladekjær
Pedersen" <ilmabg@hotmail.com> wrote:

>Mange tak for svarane, der blev jeg lidt klogere!
>Kan det anbefales at "gøre" filen mindre for at spare hd plads ?
>mvh Rasmus

Nej - men hvis du har et andet drev med bedre plads, kan du
placere filen på dette drev. Behold en minimal pagefile på
Crevet (minimum er 2 MB).

--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 16-03-02 16:35

Gert Søgaard Jensen skrev:

>Nej - men hvis du har et andet drev med bedre plads, kan du
>placere filen på dette drev. Behold en minimal pagefile på
>Crevet (minimum er 2 MB).

Sikker på det?

Min er da på E:, det hele.

En dansk gennemgang af Hamsterens opsætning:
http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml

Fra : Madsen

Dato : 16-03-02 17:13

Kaj Svenningsen skrev:

> Sikker på det?

Hvis du kører FAT32 på drevet kan du ikke gå under 2 MB. størrelse på
sidefilen i Win2000 eller WinXP. Hvis du kører NTFS mener jeg man kan
stille den på 0. Dog anbefales der ikke at stille den på 0 da styre-
systemet så ikke kan lave et memorydump hvis det går ned. (Hvis man
ellers har noget at bruge sådan et memorydump til forstås.)

> Min er da på E:, det hele.

Standardindstilligen er også at sidefilen bliver placeret på samme disk
som styresystemet bliver installeret på, men MS anbefaler faktisk selv
at placere den på en anden fysisk disk for optimal ydelse.
http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q314482

Madsen.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 16-03-02 17:47

On 16 Mar 2002 16:12:30 GMT, Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>som styresystemet bliver installeret på, men MS anbefaler faktisk selv
>at placere den på en anden fysisk disk for optimal ydelse.

Den uddybning burde jeg måske selv have leveret. Det er
nemlig præcis de rigtige oplysninger om sagen.
Tak for det, Madsen!

--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Madsen

Dato : 16-03-02 18:11

Gert Søgaard Jensen skrev:

> Den uddybning burde jeg måske selv have leveret. Det er nemlig
> præcis de rigtige oplysninger om sagen.

Jeg er dog ikke 100 % sikker på det med en sidefilstørrelse på 0.
Jeg ved at jeg ikke kan stille den ned på 0, men minimum kan vælge 2 MB
som størrelse og jeg kører FAT32 på mine drev. Tidligere har jeg hørt
at folk med NTFS kan stille den på 0, men det er kun hvad jeg har hørt.

> Tak for det, Madsen!

Selv tak.
Jeg har forresten glemt at fortælle at jeg kører med Win2000 på C og
WinXP på D. C og D er samme drev som er delt op i to partitioner.
Jeg har så valgt at placere sidefilen på E som er en anden fysisk
harddisk. Sidefilen bliver delt imellem Win2000 og XP og der fungerer
fint.

Madsen.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 16-03-02 18:28

Madsen skrev:

>Hvis du kører FAT32 på drevet kan du ikke gå under 2 MB. størrelse på

Jeg udtrykte mig ikke klart nok.
Jeg mente 'Sikker på man skal beholde en minimal pagefile på c:'

Fra : Madsen

Dato : 16-03-02 19:32

Kaj Svenningsen skrev:

> Jeg mente 'Sikker på man skal beholde en minimal pagefile på c:'

Nå ok.

Ifølge MS er det jo så anbefalelsesværdigt at lade en lille sidefil
bliver liggende på systemdisken, da styresystemet så har mulighed for
at lave et memorydump hvis det går ned. Hvor stor det memorydump skal
være, kan du også bestemme i Win2000 og WinXP. Standarden er 64 KB. men
du kan stille den til at lave et memorydump af hele hukommelsen hvis du
lyster. Hvis man stiller den til at lave memorydump af hele hukommelsen
så skal man jo også have en sidefil på systemdisken som er mindste lige
så stor som antallet af ram i maskinen.

Madsen.