Installation af ADSL i hus med 3 tlf. stik
Fra : R a x u m

Dato : 15-03-02 18:18

Goddag alle.

Jeg er meget tæt på at bestille TeleDK's Bredbånds pakke (256/128), men jeg
er blevt itvivl om jeg kan spare de 500kr ved selv at installere hele
skidet. Problemet ligger dog i at vi har 3 tlf. stik installeret i huset.
Det ene af de 3 tilhører vores fax og har derfor egen linje. De to andre
derimod er dem jeg vil have ADSL på... og nu til mit problem.

Jeg har læst at installere man ikke adsl-filtret på det rigtige telefonstik
vil det kun være det ene stik som filtret sidder på som vil virke fremover.
Kan man på en måde checkke hvilket stik som det er man skal installere dette
filter på?

Fra : KsNa

Dato : 15-03-02 19:47

"R a x u m" <raxum@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
fremover.
> Kan man på en måde checkke hvilket stik som det er man skal installere

Det er lige meget hvilket stik du vælger, men du har KUN telefon der hvor
filteret er monteret.

Mvh.
Kim

Fra : Heidi & Robert Lanth~

Dato : 15-03-02 20:49

> [...]
fremover.
> Kan man på en måde checkke hvilket stik som det er man skal installere

Det kan sagtens lave sådan at de andre stik også virker men det er nok bedst
at få en TDC tekniker til at gøre det

Fra : henrik

Dato : 15-03-02 23:08

> Kan man på en måde checkke hvilket stik som det er man skal installere
dette
> filter på?

Find det stik der er det første og klip den ledning der kommer udefra. Opret
en nyt stikpanel ved siden af hvor i du montere ledningen udefra. Sæt
skillefilteret i det ny stik.
Tag et stump telefon ledning og monter han/hun stik i begge ender.
Sæt der efter den ene ende skillefilter stikket og den anden ende i det
gamle stik og vupti! alt er som det plejer undtagen din internet
forbindelse!

Fra : Anders S....

Dato : 16-03-02 08:42

"
> [...]
> Sæt der efter den ene ende skillefilter stikket og den anden ende i det
> gamle stik og vupti! alt er som det plejer undtagen din internet

Du skal lige gøres opmærksom på at det sikkert er ulovligt selv at foretage
ændringer...

Anders

--
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet..
sikkerhed?? se på www.sikker-surf.dk

Fra : henrik

Dato : 16-03-02 10:10

> Du skal lige gøres opmærksom på at det sikkert er ulovligt selv at
foretage
> ændringer...

Hvorfor? Hvad mener du?
Er det ulovligt at foretage en gør det selv installation?

mvh
henrik

Fra : Cubus

Dato : 16-03-02 21:30

> foretage
>
> Hvorfor? Hvad mener du?
> Er det ulovligt at foretage en gør det selv installation?

En gør-det-selv installation foregår uden indgreb i telefondåserne. Istedet
sættes et såkaldt hermofroditstik i et selvvalgt telefonstik. Fra dette stik
føres en ledning til skillefilter og i ryggen af samme stik kan telefon tilsluttes.
Øvrige stik i bolig virker ikke længere ved denne installationsform.

--
Cubus

Fra : henrik

Dato : 16-03-02 23:52

Jeg har jo sådan set selv trukket alle telefonkabler og monteret alle
stikpaneler, da jeg renoverede huset!

Så derfor kan det da umuligt være ulovligt selv at oprette ny paneler efter
behov. Det er jo sådan set det samme som at tage en forlænger ledning og
føre rundt i huset!
Jeg har bare gjort det så de ikke ligger og flyder!

Det indgreb der er beskrevet i mit første indlæg berøre iøvrigt ikke nogen
af de ting som er TDCs ejendom!

mvh
henrik

Fra : Cubus

Dato : 17-03-02 09:59

> [...]
> Jeg har bare gjort det så de ikke ligger og flyder!
>
> Det indgreb der er beskrevet i mit første indlæg berøre iøvrigt ikke nogen

Jeg mener at TDC's ejendom går til og med det indkommende trådpar i første
dåse. Det sted der tidligere blev kaldt monopolskillepunktet. I ældre
installationer er dette indkommende trådpar ofte umiddelbart utilgængeligt eller
lettere plomberet. Installation videre herfra er liberalt og bruger kan selv
montere alle de stikdåser i huset han vil. I dit først beskrevne indlæg gik du
netop ind og monterede på det indkommende trådpar.

I øvrigt er der også den finesse ved den korrekte montering af et såkaldt
KAP-stik, som en montør laver, at hvis man senere stopper med adsl, så kan
man umiddelbart nedtage skillefilter og modem og tage ledningen ud af KAP-
stikket, så virker hele installationen som den gjorde før indgrebet uden at der
skal laves noget om inde i telefondåsen. (KAP-stikket har tilsluttet 4 ledninger -
frem og tilbage - og er specielt derved at når der sidder et modularstik deri
(som er forbundet til skillefiltret), så er det 4 seperate elektriske punkter, men
hvis modularstikket til skillefiltret tages ud, så kortslutter ledningerne 2 og 2
således at det indkommende par umiddelbart er forbundet til installationen i
huset). Faktisk foretages der også en mere eller mindre symbolsk plombering
på det indkommende trådpar i dette KAP-stik med en lille stift, så jeg gætter
på at det stadig gælder at bruger ikke selv må røre ved det indkommende trådpar.

--
Cubus

Fra : Morten Fix

Dato : 16-03-02 14:20

"Anders S...." <webmaster@REMOVE.sikker-surf.dk> wrote in message

> "
> >
> Du skal lige gøres opmærksom på at det sikkert er ulovligt selv at
foretage
> ændringer...
>
> Anders

Nej vel ?
Stærkstrøm og vvs "gørdetselv" arbejde er ulovligt, men svagstrøm må man vel
gerne arbejde med ?!
Jeg vil da mene at telefoner går ind under svagstrøm.

-Morten Fix

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-03-02 14:26

"Morten Fix" <fix@telepost.dk> writes:

>Stærkstrøm og vvs "gørdetselv" arbejde er ulovligt, men svagstrøm må man vel
>gerne arbejde med ?!
>Jeg vil da mene at telefoner går ind under svagstrøm.

Man skal så også lige checke de betingelser, der gælder for produktet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-03-02 14:37

"Morten Fix" <fix@telepost.dk> wrote in message

> [...]
vel
> gerne arbejde med ?!
> Jeg vil da mene at telefoner går ind under svagstrøm.

Nu må godt selv rode med svagstrøm..

Men jeg ved faktisk ikke 100% ISDN er faktisk ikke svagstrøm,, nemlig 98
Volt,, Men strømmen er minimal. Men du kan vist godt få et knald over
fingrene alligevel...

Men det er jo ikke så meget det... Men det er jo TDC´s telefonlinie... Men
man må vist godt rode i sin egen installation.. Hvis tdc altså ikke har
lavet den. Men tilgangsdåsen, må man ikke rode i.. Selvom man da sagtens kan
gøre det.

Men angående arbejde med svagstrøm,,, Så skal man ski stadig vide noget om
det... Fx kom det inslag jo om at huse brændte ned,,, da folkt har
installeret 12 volt spot... Og ikke har tænkt på stræmstyrken.. Du skal jo
op i voldsomme kvadrater for at bære strømmen...

100 Watt 230 volt pære:

100/230 = 0,44 A

100 Wat 12 Volt pære:

100/12 = 8,33 A

Kan du se forskellen? MEn okay, det var stærkt OT

Fra : Morten Fix

Dato : 17-03-02 00:06

> [...]
> installeret 12 volt spot... Og ikke har tænkt på stræmstyrken.. Du skal jo
> op i voldsomme kvadrater for at bære strømmen...

-SNIP god og enkel teknisk forklaring-

Heh, jeg tænkte selv på at nævne det samme eksempel. Men jeg tænkte at der
var ingen der ville sammenligne halogenspots og telefon....
for som du siger det er OT

For at svare både dig og Klaus
Jeg mener at man som hovedregel kan sige at man må rode lige så tosset man
vil indenfor husets vægge, dog ikke ved selve tilslutningerne.
Men ingen hovedregel uden undtagelser, så der er lovgivet for at beskytte os
selv, så vi ikke drukner huset eller skolder os selv i varm radiatorvarm,
eller rister os selv på en stikkontakt vi selv er ved at flytte osv.....

Det jeg ville sige var: Det er ikke TDC, vandværket, elselskabet der siger
vi ikke må. Det er lovgivningen.
Det er derfor jeg pointerer at telefon er svagstrøm, og SVJV må man stadig
gerne rode med det iflg. lovgivningen.

og så må jeg hellere stoppe inden vi kommer alt for langt væk fra det
oprindelige spørgsmål.

-Morten Fix