Chaintech 7AJA-2
Fra : Søren

Dato : 14-03-02 21:48

Hej
jeg har ovennævnte bundkort og et spørgsmål.
når mine ram køre 133Mhz, fryser skidtet hele tiden.
1 stang 256 mb og en 128 mb(samme mærke og pc 133) har jeg i. Hvis jeg kun
har den ene i (ligegyldig hvilken) er der ikke noget i vejen, men så snart
jeg sætter 2 i fryser den.
kan nr 2 ramslot være defekt?
hvis jeg kører 100Mhz på rammene er der ikke noget i vejen.
har kørt memtest86 på dem enkeltvis uden fejl hvis de sidder i slot 1.

duron 1000
Veritech ram
tnt2
300 w psu

Søren

Fra : Thomas W.

Dato : 15-03-02 20:34

"Søren" <s.i@pc.dk> wrote in message
> [...]
> hvis jeg kører 100Mhz på rammene er der ikke noget i vejen.
> har kørt memtest86 på dem enkeltvis uden fejl hvis de sidder i slot 1.

Hejsa,
Jeg sidder (måske) med et tilsvarende problem.
Jeg har idag fået installeret et chaintech 7aja2, duron 1000, apacer 256 mb
pc133, Asus V7100 MX Geforce 2 og med 300 w. I løbet af de sidste 5-6 timer
har jeg også oplevet at maskinen fryser hele 3 gange.
Rammen sidder i slot 1, men jeg har endnu ikke kørt test på rammen, men det
vil jeg da gøre.

/Thomas W.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-03-02 23:01

On Thu, 14 Mar 2002 21:47:54 +0100, "Søren" <s.i@pc.dk> wrote:

> [...]
>hvis jeg kører 100Mhz på rammene er der ikke noget i vejen.
>har kørt memtest86 på dem enkeltvis uden fejl hvis de sidder i slot 1.

Jeg har selv haft enorme problemer med dette - på et 7AJA/100. Der var
der dog tale om 3 moduler - et til hvert slot. Jeg overvejede at
skifte til 7AJA2, men kan forstå at de heller ikke på dette board har
magtet at implementere tingene ordentligt.

Det udviste akkurat samme tegn som dit - ved 100 MHz FSB kørte det
fint. Ved 133 frøs maskinen.

Det viste sig at bundkortet bare ikke kunne håndtere at der var et
modul i slot 1 og 3 samtidig. Havde jeg 2 moduler i virkede det fint i
kombninationerne slot 1 + slot 2 eller slot 2 + slot 3.

Jeg endte med at sælge det tredje modul og klare mig med 512 Mb.

Den hjælp jeg kunne få fra Chaintech var lige til at lukke op og skide
i. Jeg havde hele vejen igennem forløbet brugt 3dMark til at køre test
med. De prøvede at pådutte mig følgende forklaring:

******
"The board, if the option is in the bios, will run memory at that
speed, but there are applications, (like 3D mark 2000) that will crash
if memory clock is set to host clock + 33, my advice is that memory
should be same frequency as FSB for stability as third party programs
do not always like memory being run faster than FSB.

The board will be FSB (or host clock) or 100Mhz, only memory can be
set to +33 for 133Mhz memory. Memory must be 133mhz in order to do
this."

******

Jeg vidste ikke om jeg skulle grine eller græde. Her er et board der
ifølge specs skal kunne køre RAM ved 133 MHz - altså asymmetrisk
hastighed i forhold til FSB.

Og så fortæller Chaintechs support mig effektivt at jeg skal køre min
133 MHz RAM ved 100 MHz. Selvom jeg har påvist at det er
slot-afhængigt og virker fint - når bare der ikke er noget i slot 1 og
3 samtidigt.

Da jeg efterfølgende spurgte dem om Windows XP installation også var
at betragte som en af de applikationer der ikke brød sig om 133 MHz
RAM-clock - da en sådan installation også fejlede ved 133 MHz men
kørte ved 100 MHz - holdt de op med at svare.

Jeg har købt mit sidste Chaintech bundkort.

Mvh.

Thomas
--
Thomas Jensen

"Any technology distinguishable from magic is not sufficiently advanced."

Fra : Søren

Dato : 17-03-02 00:15

jeg prøvede lige at flytte rammene fra slot 1/2 til 2/3 og det lader til at
det hjalp??
nu kan jeg ihvertilfælde køre memtest uden den hænger (pc'en) ved 133Mhz.

Søren

Fra : Thomas Jensen

Dato : 17-03-02 20:35

On Sun, 17 Mar 2002 00:15:24 +0100, "Søren" <s.i@pc.dk> wrote:

>jeg prøvede lige at flytte rammene fra slot 1/2 til 2/3 og det lader til at
>det hjalp??
>nu kan jeg ihvertilfælde køre memtest uden den hænger (pc'en) ved 133Mhz.

Ja, det er ikke lige noget der borger for kvaliteten af boardet, hva'
?

Håber du får det til at virke med 2/3 kombinationen.

Mvh.

Thomas

Fra : Madsen

Dato : 20-03-02 01:58

Thomas Jensen skrev:

> [...]
> board har magtet at implementere tingene ordentligt.
>
> Det udviste akkurat samme tegn som dit - ved 100 MHz FSB kørte det

Hmm, jeg har en bekendt som har kæmpe problemer med netop sådan et
bundkort (7AJA/100). Computeren fryser ret ofte og kører mildest talt
ikke særlig stabil. Jeg tror da lige jeg skal fortælle ham om denne
tråd. Så vidt jeg husker har han 3 ram-moduler i. Jeg har dog engang
testet ram'en hos ham og de fejlede ikke noget ifølge Memtest86 2.8.

Madsen.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 21-03-02 01:03

On 20 Mar 2002 00:57:35 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>tråd. Så vidt jeg husker har han 3 ram-moduler i. Jeg har dog engang
>testet ram'en hos ham og de fejlede ikke noget ifølge Memtest86 2.8.

Det er heller ikke RAM'en der er problemet - men bundkortet. Mine
moduler, inkl. det jeg solgte fra fordi jeg gav op, virkede fint.

Mvh.

Thomas

Fra : Madsen

Dato : 21-03-02 03:16

Thomas Jensen skrev:

> Det er heller ikke RAM'en der er problemet - men bundkortet. Mine
> moduler, inkl. det jeg solgte fra fordi jeg gav op, virkede fint.

Jo, men jeg tjekkede kammeratens ram fordi det lignede ram-fejl den
måde styresystemet gik ned på, men det var det så åbenbart ikke.
Det "sjove" er at jeg ikke har kunnet finde noget der er galt med den.
Den kører bare elendigt. Jeg havde egentlig en mistanke til hans
grafikkort, men noget tyder så måske på at det ikke er jordens bedste
bundkort han sidder med.

Madsen.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 07-04-02 14:59

On 21 Mar 2002 02:15:34 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Den kører bare elendigt. Jeg havde egentlig en mistanke til hans
>grafikkort, men noget tyder så måske på at det ikke er jordens bedste

Trust me, det tog også lang tid for mig at skyde mig ind på problemet.

Og det er et møg-mobo.

Mvh.

Thomas

Fra : Madsen