MS Windows
briani 27239
win2k og cd rom "forsvundet"
Fra : Andreas

Dato : 14-03-02 21:24

For en uges tid forsvandt mine cd rom fra windows 2000. Det angives i
device manager (system håndtering?) at der er en fejl i
registreringsdatabasen, og det stemmer med at de omtalte cd rom'er opdages i
bios fint (en scsi og en ide). cd rom'erne virker fint på andet system, og
andre cd rommer virker ikke på omtalte sysytem. Nogle som har en løsning?
geninstaller og reparer windows? Jeg har efterhånden en del skrædder syede
løsninger og programmer liggende, så det synes jeg lyder "farligt"... Jeg
har forsøgt at bede windows starte op med "sidst virkende konfiguration"
eller noget i den stil, ingenting sker mht cd rom'erne.

På forhånd tak
andreas

Fra : Madsen

Dato : 14-03-02 23:04

Andreas skrev:

> [...]
> opdages i bios fint (en scsi og en ide). cd rom'erne virker fint
> på andet system, og andre cd rommer virker ikke på omtalte

Måske det her med Upperfilters i regdatabasen.

Prøv at tjekke dette link:
http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q270008

Madsen.

Fra : Andreas

Dato : 15-03-02 20:24

Tusind tak

Fra : Madsen

Dato : 16-03-02 00:21

Andreas skrev:

> Tusind tak

Og det vil altså sige at det var det der var årsagen?

Madsen.

Fra : Andreas

Dato : 16-03-02 21:32

Det ved jeg ikke. Men det hjalp, og det fungerer nu. Det eneste jeg kan
tænke på, ar en af og gen installation af easy creator 5, som er det program
der nævnes. Ved geninstallationen glemte jeg en vigtig windows 2000
opgradering af easy cd osv. Det er godt nok en måned siden, og den
"forsvundne" cd rom skete bare for en uge siden. Såeh...

Fra : AKN

Dato : 14-03-02 23:05

Har du prøvet med aspi4all kunne være løsningen
mvh Allan

Fra : Andreas

Dato : 15-03-02 15:14

?

Fra : Morten

Dato : 16-03-02 11:07

[om ASPI]
> ?

Læs mere her: http://www.chickensys.com/translator/misc/aspi.html
En god, kort side til at få en idé om, hvad ASPI er og bruges til.
Win2000 er ikke født med aspi, hvilket meget muligt kan være forklaringen
på dit problem.

På samme side beskrives aspichk.exe, der tjekker din aspiversion. Her
kan du hente tjekkeren (som dog vist nok er inkluderet i aspipakken, du får
link til længere nede):
http://www.adaptec.com/worldwide/support/driverdetail.html?filekey=aspichk.exe

Der er kommet en ny aspiversion, 4.70, men 4.60 burde også kunne bruges,
hvis 4.70 giver problemer.
4.70 kan hentes her:
http://www.adaptec.com/worldwide/support/drivers_by_product.html?cat=%2fProduct%2fASPI-4.70&prodkey=ASPI-4.70
4.60 kan hentes her:
http://www.adaptec.com/worldwide/support/driverdetail.html?filekey=aspi32.exe

Mvh.
Morten

Fra : Madsen

Dato : 16-03-02 17:20

Morten skrev:

> 4.60 kan hentes her:
> http://www.adaptec.com/worldwide/support/driverdetail.html?filekey=
> aspi32.exe

Vær opmærksom på at version 4.60 fra Adaptec ikke lader sig installere
sådan uden videre hvis du ikke har et SCSI-kort fra Adaptec i maskinen
eller har f.eks. Easy Cd Creator installeret. Version 4.70 fra Adaptec
er vist ligeglad med dette, men igen så kan jeg ikke anbefale version
4.70. Den kører i hvert tilfælde elendigt her, eller rettere så gør de
programmer der skal bruge den.

Madsen.

Fra : Andreas

Dato : 17-03-02 11:58

Fjernelsen af easy cd creator så ud til at være problemet. Ved
geninstallation af easy cd cr. glemte jeg at opdatere programmet med det
samme som man skal (ved win2k). og det gjorde jeg ikke kunne se cd rom'erne.
(Tror jeg ?) Det blev løst ved først at følge proceduren på linket fra MS
som "Madsen" sendte hertil, altså rode i registreringsdatabasen. Dernæst af
og geninstallation af easy cd cr. denen gang med opdateringen med det
samme. ASPI linkene så ud til at bringe lidt klarhed ind over hvad det er
der sker i de nyere windows (ME, 2000, XP). Det er derimod ikke så klart,
hvem det er der gør det vanskeligere end det bør være - adaptec eller MS,
jeg kender mange der ville være stået af for lang tid siden.

tak for hjælpen.

andreas

Fra : Morten

Dato : 17-03-02 18:23

> Fjernelsen af easy cd creator så ud til at være problemet. Ved
> geninstallation af easy cd cr. glemte jeg at opdatere programmet med det

[snip forklaring]

Dejligt med en tilbagemelding - så blir vi alle lidt klogere

Mvh.
Morten

Fra : Andreas

Dato : 17-03-02 18:53

ja, joehh...jeg ved jo ikke om det var forklaringen, det er bygget på det
information i det link "Madsen" sendte, og et par hurtige konklusioner fra
min side ("det hænger nok sådan og sådan sammen", osv.). Jeg har stadig
ikke forklaret de vel godt 3 uger mellem af/geninstallation af easy cd cr.
og problemt der dukkede op.

Men det virker. :)