Opmagnetisering
Fra : Per Tolbøll

Dato : 14-03-02 20:54

Og for at gå til den anden yderlighed, jvfr. tidligere tråd:

Findes der en metode til at opmagnetisere "trætte" magneter - både af stang-
og hesteskotypen ?.

Magneterne det drejer sig om, er almindelige "skolemagneter" fra en
natur/tekniksamling.

På forhånd tak !

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-02 12:32

Per Tolbøll skrev:

>Findes der en metode til at opmagnetisere "trætte" magneter - både af stang-
>og hesteskotypen ?

På min tidligere skole har vi altid bare købt nye når de gamle
var for sløve. Men du kan prøve at lade dem overnatte i en spole
forbundet til jævnstrøm. Jeg ved ikke hvor godt det virker.

--
Bertel

Fra : sune vuorela

Dato : 15-03-02 13:49

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Men du kan prøve at lade dem overnatte i en spole
>forbundet til jævnstrøm. Jeg ved ikke hvor godt det virker.

Det virker vist udemærket... vi morede os i folkeskolen med at vende
kompasnålene... Lige 5 minutter i en spole med jævnstrøm - bare den
forkerte vej... Eller endnu bedre: To spoler der vender hver sin vej
sådan at man får samme pol i begge ender - og den modsatte inde i
midten.

--
Sune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-02 14:20

sune vuorela skrev:

>Det virker vist udemærket... vi morede os i folkeskolen med at vende
>kompasnålene... Lige 5 minutter i en spole med jævnstrøm -

Ok du milde kineser ... to sekunders berøring med en permanent
magnet er nok til dem. Vi snakker om de kraftige, permanente
magneter, og dem polvender man ikke på hverken 5 eller 10
minutter.

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 15-03-02 17:18

In article <f5t39ucc20qb70hsncpid57866s8k5oe8a@sunsite.auc.dk>,
> [...]

> magnet er nok til dem. Vi snakker om de kraftige, permanente
> magneter, og dem polvender man ikke på hverken 5 eller 10

Jeg troede egentlig ikke tiden havde så meget at sige. Er det
ikke mest feltstyrken der er betydende for hvor meget magnetisme
der 'bliver hængende'? Det drejer sig vel om at overvinde den
magnetiske hysterese, og det ta'r jo ikke så lang tid. Tænk på en
båndoptager.

Jeg mener også at ha' hørt om hvordan man magnetisere
ferritmagneter til højttalere, og det foregår med en kraftig
elektromagnet, men i ganske kort tid.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-02 17:39

Ulrik Smed skrev:

>Jeg troede egentlig ikke tiden havde så meget at sige.

Jo, det har den nu. Men det kommer an på hvilket materiale man
vil magnetisere.

>Er det ikke mest feltstyrken der er betydende for hvor meget magnetisme
>der 'bliver hængende'?

Feltstyrken afgør hvor stærk en magnet man kan producere, så i en
vis forstand er det selvfølgelig rigtigt. Men både tiden og
feltstyrken er vigtige.

>Det drejer sig vel om at overvinde den
>magnetiske hysterese, og det ta'r jo ikke så lang tid.

>Tænk på en båndoptager.

Tænk på en klinge af hårdt stål.

Magnetbånd er naturligvis lavet så de er så let magnetiserbare
som overhovedet muligt. Men nu vi er ved bånd, så er der et
fænomen der beviser min påstand: Gamle bånd får ekko. Når de har
ligget opspolet længe, vil magnetismen magnetisere naboviklingen
(og endda nabonaboviklingen) - jo længere de ligger, jo
tydeligere kan det høres.

>Jeg mener også at ha' hørt om hvordan man magnetisere
>ferritmagneter til højttalere, og det foregår med en kraftig
>elektromagnet, men i ganske kort tid.

Påvirkningen er et samspil af tid og feltstyrke. Man kunne også
give dem et svagere magnetfelt i lang tid. Men emnets feltstyrke
kan næppe overstige kildens, for ellers burde alt jern være
ekstremt magnetisk.

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 15-03-02 21:19

In article <ke849u8o9ctrb13gstni7r7nasual884gm@sunsite.auc.dk>,
Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Feltstyrken afgør hvor stærk en magnet man kan producere, så i en
> vis forstand er det selvfølgelig rigtigt. Men både tiden og
> feltstyrken er vigtige.

OK, lyder rimeligt.

> Tænk på en klinge af hårdt stål.

Hmm.. en skruetrækker kan hurtigt magnetiseres ved at stryge den
på en magnet. Og det holder mange dage, men falder dog gradvist.
Jeg tvivler på den bliver ret meget mere magnetisk selvom man
lader den sidder på magneten nogle timer. Har dog ikke prøvet,
heller ikke med en stålklinge.

> [...]
> ligget opspolet længe, vil magnetismen magnetisere naboviklingen
> (og endda nabonaboviklingen) - jo længere de ligger, jo

Ja, det er jo rigtigt. Man kopiere iøvrigt videobånd på denne
måde, ved at klaske magnetbelægningerne direkte op imod hinanden.
Men det er også kun kortvarigt, og kræver en speciel spejlvendt
master. Kommer til at tænke på hvorfor master-lydbånd kun laver
ekko den 'ene vej'. I studier opbevarer man gerne lydbånd med
'tail out' dvs. spolet helt frem, så man skal spole tilbage før
det kan høres. Dette er for at forhindre pre-ekko. Man får til
gengæld et post-ekko i stedet, men det hører man ikke når
'musikken spiller'. Hvorfor smitter magnetismen kun af indefra og
ud?

> [...]
> give dem et svagere magnetfelt i lang tid. Men emnets feltstyrke
> kan næppe overstige kildens, for ellers burde alt jern være

Heh, ja. Der er nok en 'opladetid' som ved et RC-led (hvor
kondesatoren jo heller ikke bliver ladet højere end spændingen),
kombineret med en hysterese der ligesom holder tilbage, og får
magnetismen til at falde igen når feltet er fjernet.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-02 23:02

Ulrik Smed skrev:

>Hmm.. en skruetrækker kan hurtigt magnetiseres ved at stryge den
>på en magnet.

Der er stor forskel på forskellige jern- og ståltyper.

>Jeg tvivler på den bliver ret meget mere magnetisk selvom man
>lader den sidder på magneten nogle timer. Har dog ikke prøvet,
>heller ikke med en stålklinge.

Det har jeg. Jeg gemte engang en magnet fra en diskanthøjtaler i
min værktøjskasse af jern ved at sætte den fast på siden. Det er
nok 15 år siden den blev væk for mig. Mit værktøj er magnetisk
den dag i dag.

>Hvorfor smitter magnetismen kun af indefra og ud?

Det er nok afstanden der spiller ind. Hvis belægningen vender
væk, er der et plasticlag imellem.

>kombineret med en hysterese der ligesom holder tilbage, og får
>magnetismen til at falde igen når feltet er fjernet.

Du er åbenbart ikke opmærksom på at der er materialer der kan
holde længe på magnetismen, mens andre mister den stort set i
samme øjeblik de ikke rører ved magneten mere (blødt jern).

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 16-03-02 14:08

In article <6jr49uojjea6m2i3q9hi0jrgu9067akfj2@sunsite.auc.dk>,
Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Der er stor forskel på forskellige jern- og ståltyper.

Ja.

> [...]
> min værktøjskasse af jern ved at sætte den fast på siden. Det er
> nok 15 år siden den blev væk for mig. Mit værktøj er magnetisk

Altså, fordi det har været udsat for magneten i lang tid, så
holder magnetiseringen i årevis? Det skal jeg prøve med en
skruetrækker.

> Det er nok afstanden der spiller ind. Hvis belægningen vender
> væk, er der et plasticlag imellem.

Jamen plasticlaget er da lige tykt uanset hvilken vej feltet skal
passere. Og belægningen vender altid indad uanset om båndet
ligger med tail out eller ej, den skal jo vende ind mod
tonehovedet.

> Du er åbenbart ikke opmærksom på at der er materialer der kan
> holde længe på magnetismen, mens andre mister den stort set i
> samme øjeblik de ikke rører ved magneten mere (blødt jern).

Jo, netop derfor siger jeg 'opladetid', som jeg så underforstået
sætter lig med afladetid, som hos et RC-led.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk