Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blænde og Eksponeringstid.
Fra : Sebastian Hoffmann

Dato : 14-03-02 19:21

Hej

Jeg er igang med et projekt i gymnasiet hvor jeg skal lave en fotoserie. Jeg
havde tænkt mig at tage nogle billeder med lang eksponeringstid af nogle
biler om natten så man får den flotte lysstråle efter bilen. Men hvad skal
eksponeringstiden være og hvad skal blænden stå på?

Billederne bliver selvfølgelig taget med et spejlrefleks kamera.

Håber I kan hjælpe, og på forhånd tak!

Mvh

Sebastian E. Hoffmann

Fra : KNL DtP

Dato : 14-03-02 19:32

"Sebastian Hoffmann" <hoffmann@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

>Men hvad skal
> eksponeringstiden være og hvad skal blænden stå på?

Jeg vil nok vækge en lukketid på omkring de 4-5 sekunder, for at få "nok"
biler. Herefter sætter du bare blænden på den værdi, som lysmåleren foreslår
(sikket ikke ret meget...).

Husk for alt i verden stativ - ellers bliver det bare en gang ryst, men
va' - det kan du jo også udnytte kreativt!

Hvis du er frisk på lidt kreativitet, så kan du også bruge en flash -
laaaang lukketid + bevægelse + flash giver virkelig fede billeder:

http://www.24h-le-mans.dk/foto.asp?billede=132&billedtype=3&typen=1&sprog=dk

og

http://www.24h-le-mans.dk/foto.asp?billede=131&billedtype=3&typen=1&sprog=dk

Held og lykke med det!!

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 14-03-02 23:22

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis du er frisk på lidt kreativitet, så kan du også bruge en flash -
> laaaang lukketid + bevægelse + flash giver virkelig fede billeder:

Eller lang lukkertid + zoom :

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=1507

Mvh Mads

Fra : thl

Dato : 15-03-02 00:50

> Sebastian E. Hoffmann
>
> biler om natten så man får den flotte lysstråle efter bilen. Men hvad skal
eksponeringstiden være og hvad skal blænden stå på?

Du stiller selv spørgsmålet!!

Hvor lang skal halen være?

Hvilken film bruger du / har du tænkt dig at bruge?

Lys er ligesom vand, - er der ikke meget,- så tager det længere tid
førend der er nok.

Færdigpakker i foto er ikke set i nyere tid.

mvh
Thorbjørn