/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Grupperettigheder (Linux)
Fra : Jakob Møbjerg Nielse~


Dato : 14-03-02 15:57

Hej

Er det muligt at gøre sådan at alle filer der oprettes i et
bibliotek/underbiblioteker får bestemte grupperettigheder der *ikke* kan
ændres af gruppens medlemmer?

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk
"Hey! He reminds me of someone who looks just like him. - Me"



 
 
Flummer (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Flummer


Dato : 14-03-02 16:03

Ja da
chmod 750 <subdir>

giver rettigheder for gruppen at læse og eksekvere (se indhold af
biblioteket) under biblioteket.

svarer til chmod g+rx-w <subdir> dog ændre denne ikke public rettighederne.

//Flemming



Jakob Møbjerg Nielse~ (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Møbjerg Nielse~


Dato : 14-03-02 16:13

> chmod 750 <subdir>
>
> giver rettigheder for gruppen at læse og eksekvere (se indhold af
> biblioteket) under biblioteket.
>
> svarer til chmod g+rx-w <subdir> dog ændre denne ikke public
> rettighederne.

Det var ikke helt det jeg havde tænkt mig.

Det skal laves sådan at alle filer der oprettes i biblioteket skal
tilhøre en bestemt gruppe. Gruppen medlemmer skal kunne læse, skrive til
og eksekvere filerne, men de må *ikke* kunne ændre den gruppe filen
tilhører (heller ikke selv om de selv er medlem af gruppen).

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk
"Hey! He reminds me of someone who looks just like him. - Me"



Thorbjørn Ravn Ander~ (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 14-03-02 16:16

"Jakob Møbjerg Nielsen" <vitz@cs.auc.dk> writes:

> Det skal laves sådan at alle filer der oprettes i biblioteket skal
> tilhøre en bestemt gruppe. Gruppen medlemmer skal kunne læse, skrive til
> og eksekvere filerne, men de må *ikke* kunne ændre den gruppe filen
> tilhører (heller ikke selv om de selv er medlem af gruppen).

Paa visse systemer vil "chmod g+x dir" give denne opfoersel.

Dokumentationen til GNU chmod er ret ringe - jeg kan godt forstaa du
ikke kunne hitte informationen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Thorbjørn Ravn Ander~ (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 14-03-02 16:17

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Paa visse systemer vil "chmod g+x dir" give denne opfoersel.

Slaafejl. "chmod g+s dir".
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Jakob Møbjerg Nielse~ (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Møbjerg Nielse~


Dato : 14-03-02 18:38

> Slaafejl. "chmod g+s dir".

Ja, nu begynder det at ligne noget

Der er bare stadig problemet at gruppen uden videre kan ændres. Kan det
virkelig ikke lade sig gøre at låse en fil til en bestemt gruppe? Jeg
kan overhovedet ikke finde noget om det.

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk
"Hey! He reminds me of someone who looks just like him. - Me"



Kent Friis (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 14-03-02 19:06

Den Thu, 14 Mar 2002 18:38:01 +0100 skrev Jakob Møbjerg Nielsen:
>> Slaafejl. "chmod g+s dir".
>
>Ja, nu begynder det at ligne noget
>
>Der er bare stadig problemet at gruppen uden videre kan ændres. Kan det
>virkelig ikke lade sig gøre at låse en fil til en bestemt gruppe? Jeg
>kan overhovedet ikke finde noget om det.

Hvis du lader filerne været eget af root, og laver en chmod u+s dir,
så mener jeg ikke det skulle være muligt for andre at skifte gruppen.
(Jeg er ikke sikker).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - Ny tegning uploadet.

Jakob Møbjerg Nielse~ (15-03-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Møbjerg Nielse~


Dato : 15-03-02 11:14

> Hvis du lader filerne været eget af root, og laver en chmod u+s dir,
> så mener jeg ikke det skulle være muligt for andre at skifte gruppen.
> (Jeg er ikke sikker).

Det kan jeg ikke, da jeg ikke selv er root.

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk
"Hey! He reminds me of someone who looks just like him. - Me"



Thorbjørn Ravn Ander~ (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 14-03-02 20:44

"Jakob Møbjerg Nielsen" <vitz@cs.auc.dk> writes:

> > Slaafejl. "chmod g+s dir".
>
> Ja, nu begynder det at ligne noget
>
> Der er bare stadig problemet at gruppen uden videre kan ændres. Kan det
> virkelig ikke lade sig gøre at låse en fil til en bestemt gruppe? Jeg
> kan overhovedet ikke finde noget om det.

Hvad er det for en situation du gerne vil undgaa?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Jakob Møbjerg Nielse~ (15-03-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Møbjerg Nielse~


Dato : 15-03-02 11:19

> Hvad er det for en situation du gerne vil undgaa?

En gruppe, der alle arbejder på filer i det samme bibliotek. Diverse
editorer har en grim vane med at ændre rettighederne på filerne man
skriver til, og jeg (samt en del andre) glemmer ofte at ændre
rettighederne tilbage igen.

Det skal bruges til en lille hjemmeside, og det er lidt overkill at
bruge CVS der. Anyways, det er snart slut. Jeg spurgte mere fordi jeg
ofte oplever den situation, og det vil være rart at vide hvad der kan
gøres.

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk
"Hey! He reminds me of someone who looks just like him. - Me"



Troels Arvin (15-03-2002)
Kommentar
Fra : Troels Arvin


Dato : 15-03-02 22:15

On Fri, 15 Mar 2002 11:19:02 +0100, Jakob Møbjerg Nielsen wrote:

> Diverse
> editorer har en grim vane med at ændre rettighederne på filerne man
> skriver til

Hvis du kombinerer chmod g+ws på kataloget med en umask på 002 så er man
normalt godt hjulpet. Det kræver administratoradgang, hvis du skal ind og
ændre på ftp-serverens default umask.

--
Greetings from Troels Arvin, Copenhagen, Denmark


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste