Cisco-router-spørgsmål... køb til test-lab~
Fra : ::: Bjørn Quist

Dato : 14-03-02 10:42

Håber nogen kan hjælpe mig.

Jeg er gået igang med at læse til en CCNA.
I den forbindelse vil jeg lave mit eget lille testlab.

Jeg har ikke de store midler.
Havde jeg råd købte jeg en stak større Cisco-routere.
I mine labs foreslås 2501'ere - som er serielt forbúndet!
Men min bankbog er ikke lige til en håndfuld 2501'ere.

Jeg tænker istedet på at købe 2 eller 3 stk. Cisco SOHO 77'ere.
De bliver som regel leveret med IOS 12.1 - vistnok!

Jeg ved godt det ikke er til proff. brug, og at der ikke er serielle stik på
dem.

Men kan de bruges til at udveksle routningstabeller og den slags... som jeg
skal igang med at eksperimentiere med!

Kan routerne kommunikere gennem deres Ethernet-interfaces og nogle
UTP-kabler ?

Selvom de i labs'ene foreslår routere med Serielle stik... er det så lige
meget at det kun bliver med Ethernet-interfaces?

Er grænsefladen principielt ligegyldig, når jeg skal bruge 2-3 routere til
at lære om RIP, IGRP, OSPF osv.? Og om Cisco-protokoller som f.eks. "cdp"

(Håber ikke spørgsmålet er for dumt, men en "netværks-newbie" - skal vel
starte med at spørge dumt!)

Med venlig hilsen
Bjørn Quist

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-03-02 11:31

On Thu, 14 Mar 2002 10:42:01 +0100, "::: Bjørn Quist"
<bjornquist@denne-mail-kan-ikke-bruges.dk> wrote:

> Jeg tænker istedet på at købe 2 eller 3 stk. Cisco SOHO 77'ere.

SOHO77 er ADSL-routere og kan ikke forbindes ryg-mod-ryg. Se fx.
i stedet på SOHO71 eller Cisco 806.

> Men kan de bruges til at udveksle routningstabeller og den slags...

Ja.

> Kan routerne kommunikere gennem deres Ethernet-interfaces og nogle
> UTP-kabler ?

Ja.

> Selvom de i labs'ene foreslår routere med Serielle stik... er det
> så lige meget at det kun bliver med Ethernet-interfaces?

Det er ikke særlig afgørende, om det er serielle interfaces, men
der er lidt forskelle på encapsulation.

> Er grænsefladen principielt ligegyldig, når jeg skal bruge 2-3 routere
> til at lære om RIP, IGRP, OSPF osv.? Og om Cisco-protokoller som f.eks.
> "cdp"

Ja.

-A

Fra : Bjørn Quist

Dato : 14-03-02 13:28

Hej!

Tak for dit svar!

> SOHO77 er ADSL-routere og kan ikke forbindes ryg-mod-ryg. Se fx.
> i stedet på SOHO71 eller Cisco 806.

Hvad er det, der gør at SOHO77 er en såkaldt ADSL-router så de ikke kan
forbindes ryg-mod-ryg.

Er det da ikke et almindeligt ethernet-signal, som kommer både ind og ud af
begge ender ?

Hvad er det i interfaces som gør at den kun kan forbindes til
Ethernet-signalet fra TDC og ikke til Ethernet-signalet fra en anden router!

Bjørn Quist

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 14-03-02 14:49

It seems Bjørn Quist wrote:

> Hvad er det, der gør at SOHO77 er en såkaldt ADSL-router så de ikke kan
> forbindes ryg-mod-ryg.

En mulighed kunne også være SOHO78 eller 828 som er G.SHDSL routers og
derfor kan køre back-to-back.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-03-02 22:05

On Thu, 14 Mar 2002 13:27:35 +0100, "Bjørn Quist"

> Hvad er det, der gør at SOHO77 er en såkaldt ADSL-router så de ikke
> kan forbindes ryg-mod-ryg.

De har et ethernet-interface og et ADSL (som de kører ATM på), og
ADSL kan man altså ikke køre ryg-mod-ryg. (Det er et spørgsmål om
de frekvenser man bruger).

> Er det da ikke et almindeligt ethernet-signal, som kommer både ind
> og ud af begge ender ?

Nej.

> Hvad er det i interfaces som gør at den kun kan forbindes til
> Ethernet-signalet fra TDC og ikke til Ethernet-signalet fra en anden
> router!

En SOHO77 kan heller ikke forbindes med TDCs ADSL-løsning.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Palle Lyckegard

Dato : 14-03-02 15:34

Mit indtryk er, at en CCNA er mere rettet på generel forståelse af
datakommunikation, protokolstakke, IP-netværk etc.
Hvis du ikke har de store midler til rådighed, så synes jeg måske at
dine penge var bedre givet ud ved at købe nogle gode bøger i stedet for,
f.eks. Stevens' IP-bøger
(http://www1.fatbrain.com/asp/bookinfo/bookinfo.asp?theisbn=0201633469&vm=)
og Halsalls kommunikations-bog
(http://www1.fatbrain.com/asp/bookinfo/bookinfo.asp?theisbn=020142293X&vm=)

Hvis du endelig skal se på routings-protokoller (OSPF, ...) så brug
f.eks. Zebra og en *BSD eller Linux-maskine - dejlige billige løsninger...

Palle

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 14-03-02 15:54

Bjørn - som èn der har taget CCNA kurset kan jeg fortælle dig at de
praktiske øvelser måske nok er meget gode men bestemt IKKE nødvendige for at
få noget ud af kurset. Faktisk vil du nok få mere ud af at anskaffe dig en
af de mange Cisco router simulatorer der findes på nettet.

Cisco laver selv én - og et par andre firmaer laver også deres egne - alle
er rettet mod CCNA !

"::: Bjørn Quist" <bjornquist@denne-mail-kan-ikke-bruges.dk> wrote in
message news:Qy_j8.2084$FT.56660@news010.worldonline.dk...

Fra : Bjørn Quist

Dato : 14-03-02 18:05

> praktiske øvelser måske nok er meget gode men bestemt
> IKKE nødvendige for at

Du har sikkert ret... jeg synes nu det er bedre at konfigurere en rigtig
router - fremfor at indtaste dem i en simulator...
De simulatorer jeg har prøve har også nogle svagheder...
f.eks er det rarest at kunne bruge de rigtige forkortelser. Eksempel:
Jeg har en simulator hvor man som minimum SKAL skrive
"config term"
hvor man kan spare lidt tastetryk ved at skrive
conf t

Men ellers er de somånd meget gode! Jeg synes bare det kunne være sjov at
sætte rigtige routere op... specielt fordi jeg snart får ADSL og alligevel
skal ud og købe en router!

Med venlig hilsen
Bjørn Quist

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 14-03-02 23:02

Fandt disse 2 Cisco routere på QXL

http://www.qxl.com/cgi-bin/qxlhome.cgi/DA/QXL/PR/Q1011535987/_26198508

"1 stk. cisco router 1601 m. 4 mb flash card plus diverse kabler 1 stk cisco
router 1601-r m. 4 mb flash card plus diverse kabler Begge routere har været
brugt i større IT virksomhed"

Højeste bud er laterlige 601,- kr !!!