andet gui widgetsæt end swing
Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 14-03-02 10:37

Hep

Findes der widgetsæt til java udover swing der frit tilgængelige? Dvs.
f.ex. QT, GTK eller lignende? Eller skal man så pinedød over i C++?

--

Søren Boll Overgaard

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 14-03-02 15:56

On Thu, 14 Mar 2002 10:36:33 +0100, Søren Boll Overgaard <harvest@wheel.dk> wrote:
> Hep
>
> Findes der widgetsæt til java udover swing der frit tilgængelige? Dvs.
> f.ex. QT, GTK eller lignende? Eller skal man så pinedød over i C++?

Så vidt jeg ved er QT udviklet i C++ og kan vel derfor kun bruges i C++,
mens GTK er udviklet i C og kan derfor bruges i C og C++

Jeg tror faktisk ikke der findes andre widgetsæt til java end swing og
awt.
Grunden er at jeg ikke tror der er andre som gider at bøvle med at lavet
widgets som er crossplatform, til alle de steder hvor java kan kører.
QT og GTK er godt nok crossplatform, men jeg mener ikke de findes til
alle de platforme som java findes på.

Martin
--
Jeg har det med min rumlige frihed som jeg har lagt mærke til at mænd
har det med deres testikler.

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 14-03-02 16:24

On Thu, 14 Mar 2002 15:56:20 +0100, Martin Ehmsen wrote:

> Så vidt jeg ved er QT udviklet i C++ og kan vel derfor kun bruges i
> C++,

QT er mig bekendt portet til perl.

> mens GTK er udviklet i C og kan derfor bruges i C og C++

Ligeså med GTK.
Derudover findes der GTK-bindings til både python og php.

> [...]
> widgets som er crossplatform, til alle de steder hvor java kan kører. QT
> og GTK er godt nok crossplatform, men jeg mener ikke de findes til alle

perl understøtter væsentligt flere platforme end java.
Jeg kan imidlertid godt lide java, og det er ad udpræget ærgeligt at
swing+awt er det eneste, når det nu er så gudsjammerligt langsomt.

Tak for svaret anyway :)

--

Søren Boll Overgaard

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 17-03-02 06:31

> Jeg kan imidlertid godt lide java, og det er ad udpræget ærgeligt at
> swing+awt er det eneste, når det nu er så gudsjammerligt langsomt.

Det kommer jo an på hvilken platform du udvikler til (hvis nogen
bestemt). GUI (dvs. al grafik) er acceleret på windows platformen, mens
det ikke er det på fx linux platformen. Dvs. den samme kode GUI vil være
væstentligt langsommere i fx X end det vil være i Windows.

Men det må man tage med, for jeg synes faktisk sun har fået skabt et
enormt fint sæt widgets, som fungerer godt.
Og man skal lige have styr på at bruge deres layout-managers rigtigt...

Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-02 11:08

Martin Ehmsen <ehmsen@imada.sdu.dk> writes:

> det ikke er det på fx linux platformen. Dvs. den samme kode GUI vil være
> væstentligt langsommere i fx X end det vil være i Windows.

X kan sagtens vaere accellereret, og er det paa de fleste nyere
grafikkort.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Flemming Jensen

Dato : 14-03-02 16:46

=?iso-8859-1?q?S=F8ren_Boll_Overgaard?= <harvest@wheel.dk> wrote:

> [...]
>
>Findes der widgetsæt til java udover swing der frit tilgængelige? Dvs.
>f.ex. QT, GTK eller lignende? Eller skal man så pinedød over i C++?

IBM har lavet noget der hedder SWT (Standard Widget Toolkit). Det
skulle være hurtigere end Swing; hvilket lyder sandsynligt; hvis
det er det de har brugt til at implementere Eclipse som er den
IDE de prøver at lancere sammen med SWT.

http://eclipse.org

/Flemming Jensen