hængsel på rorpind
Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 14-03-02 09:36

Rorpinden på min sejlbåd kan ikke løftes op under vendinger mv., hvilket
betyder at rorsmanden gør krav på en ret stor del af cockpittet.

Jeg kan ikke sætte et led på enden af pinden oven på roret, da rorpinden går
under løjgangen der er placeret oven på hækken. Jeg vil derfor gerne save
rorpinden over og montere et hængsel. Men det skal jo være et forbandet
solidt hængsel, for at stå uden rorpind i en brandstorm i en 18½ fods
sejlbåd !!! Eller bare i en havn med kurs mod en 45 fods luxus ketch; ok
forsikringen er i orden, men alligevel.

Jeg håbede at få min smed til at lave et beslag der dækker tre sider af
rorpinden stumpen ved roret med to bolte i. Det skal stikke ud så den løse
ende kan sættes fast med en bolt. Problemet er at jeg ikke kan finde nogen
der kan arbejde i rustfrit stål.

Jeg har så overvejet selv at lave det. Udover at pladen skal skæres til skal
der jo bare bores fire huller og den skal bukkes to steder.
Men nu kan jeg ikke en gang finde et sted at købe rustfrit stålplade!

Jeg har overvejet at lave hængslet ved at lave indgreb i de to dele af
rorpinden, og så bare sætte en rustfri bolt igennem, men jeg tør ikke stole
på det.

Kender du et sted man kan købe rustfri stålplade i små dimensioner (rester?)

Eller har du en anden løsning på problemet. Eller skal jeg bare droppe det.

mvh

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens

Fra : Claus Frørup

Dato : 14-03-02 17:07

Isang tao pinangalanan Erik Breum Petersen nagsulat :

>Rorpinden på min sejlbåd kan ikke løftes op under vendinger mv., hvilket
>betyder at rorsmanden gør krav på en ret stor del af cockpittet.
klip
>Kender du et sted man kan købe rustfri stålplade i små dimensioner (rester?)

http://www.ep-assens.dk/ skriver på deres hjemmeside:
"Det er vores mål at betjene alt indenfor industri og marine,
hvor som helst, og når som helst, i indland som udland."

Har du prøvet at kontakte dem?
Du kan også finde hængsler i massevis i byggemarkeder.
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-03-02 21:31

"Erik Breum Petersen" <

> [...]
> der jo bare bores fire huller og den skal bukkes to steder.
> Men nu kan jeg ikke en gang finde et sted at købe rustfrit stålplade!

Indledningvis vil jeg råde dig til ikke selv at forsøge at bukke rustfrit
stål. Du kan ikke gøre det godt nok selv, fordi det er hårdt at arbejde.

Er der ikke nogle fødevarefabrikker eller bryggerier eller ligende i
nærheden? De har altid rustfrit stål liggende, da de næsten ikke bruger
andet.

Eller kig efter skrothandlere..

Der er ikke noget mystisk ved at arbejde i rustfrit. Du skal naturligvis
bruge rustfri electroder og overholde nogle simple regler. Hvis du borer
huller, må boret IKKE have været brugt til almindeligt jern og stål. Det
gælder stort set alt værktøj, du bruger. Efter bearbejdning skal det slibes
og pudses så godt som muligt. De bedste er også at afsyrer det, men du kan
ikke købe syren, da den kræver speciel tilladelse. Men læg beslaget i
Coca-cola i 48 timer og du opnår en effekt, der er rimelig god (og nej,
spørg ikke hvorfor, men det er sandt)

I stedet for at bukke, ville jeg svejse det, der skal en virkelig kraftig
bukkemaskine til, og det er ikke svært at svejse (hvis man altså kan svejse
)

Brug ikke hængsler fra et byggemarked, det er det billigste bondejern, som
findes og det duer ikke på en båd, bl.a. fordi det er magnetisk, men heller
ikke stærkt nok.

Er der virkelig ikke en landsmedie i nærheden, eller et slagteri eller et
mejeri?

De har normalt deres egne værksteder, som sagtens kan bestikkes..

Eller så bare skriv, jeg har lavet mange ting i rustfrit...

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-02 00:47

> Er der ikke nogle fødevarefabrikker eller bryggerier eller ligende i
> nærheden? De har altid rustfrit stål liggende, da de næsten ikke bruger
> andet.

Eller en maskinfabrik - Den som jeg arbejdede på en overgang - havde masser
af rustfri - stål - stumper liggende i brokkasserne - som vi bare kunne
nuppe noget af med hjem, hvis vi manglede

Mvh
Allan

Fra : Danteknik

Dato : 14-03-02 22:03

> Eller har du en anden løsning på problemet. Eller skal jeg bare droppe
det.

> mvh
>
> Erik Breum Petersen
> Summerthur, Sailfish 18, Assens

Hej Erik.

Mit råd er, at du dropper ideén.

Problemet med Sailfish'en er jo, at du er nødt til at hængsle rorpinden
temmeligt langt inde i cockpittet, for at kunne få fuldt styreudslag. hvis
rorpinden slås op.

Det vil give et meget skævt træk med deraf følgende ustabilitet, og du ved
selv, hvor meget, der ind imellem skal tages ved rorpinden.

Så med den konstruktion, Sailfish'en har, så er det vist sikrest at lade
rorpinden være original.

mvh

Knud Dam

Summerthur II, Solus 24, Faaborg