Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Kontaktkopier fra Flatbedscanners
Fra : Per F Andersen

Dato : 14-03-02 07:38

Jeg har en del farvenegativfilm, som jeg kunne tænke mig at lave
'kontakttryk' af ved hjælp af en flatbedscanner for hurtigere at kunne vælge
hvilke billeder jeg skal indscanne mëd min Nikon Coolscan IV . Jeg ved ikke
helt om det kan lade sig gøre på en hurrtig og brugbar måde.
Er der nogen der har erfaringer med dette - kræver det en speciel
flatbedscanner.
Jeg forventer at anskaffe mig en af Canons eller HPs bedre modeller!

mvh Per

Se mine Indiensbilleder på http://home.worldonline.dk/~perfa/
Eksamineret grafolog
Per F Andersen
http://www.grafolog.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-03-02 13:43

"Per F Andersen" <perfa@sol.dk> wrote in

> [...]
> flatbedscanner.
> Jeg forventer at anskaffe mig en af Canons eller HPs bedre modeller!

Jeg har lidt erfaring med denne her fremgangsmåde.

**Udstyr
Jeg bruger en Agfa Arcus II, 600 DPI SCSI flatbed. Det er ikke imponerende
opløsning, men nok til 850x550 pixels ved 35 mm. Det gode ved denne model
og det som du (IMO) også bør lede efter, er lyslåget som dækker 20x25 cm,
hvilket betyder at man kan scanne en hel film ad gangen. På de fleste nyere
flatbed scannere kan man kun scanne omkring 4 frames ad gangen, men til
gengæld har du så også en højere opløsning. Du kan ikke få brugbare
resultater (IMO) med scannere der ikke har lyslåg. Udover Agfa har Microtek
også lavet scannere som har store lyslåg. Jeg har blandt andet haft en
Astra 1200S som havde et lyslåg der er lige så stort. Den købte jeg for
500,- brugt gennem en newsgroup..

Fra ny følger der filmholdere med scanneren, men det har der ikke gjort med
hverken min Astra eller Arcus'en - folk har mistet dem. Det gør nu ikke så
meget for såvidt jeg ved så kan de alligevel ikke holde en hel film men kun
en strimmel - måske to (tre strimler á 6 ville faktisk være ok - så skulle
man are scanne 2 gange, men en 35mm filmholder til min Arcus koster 250-300
kr + 150,- kr i eksp. gebyr + moms. Sååå jeg lavede min egen. Ca 1 mm tykt
pap fra en hobbybutik (sort, evt. gråt - ikke hvidt) som bund. Skær huller
til filmen - større end selve billedarealet, men selvfølgelig ikke større
end selve filmen. Jeg holder filmen fast med alm. sort pap som er limet
fast langs med bunden så det holder den nederste del af filmen fast, uden
at røre ved billedarealet selvfølgelig. Pointen er at undgå at filmen rører
ved glasset for det kan give newton-ringe foruden risikoen for ridser i
filmen.

**Fremgangsmåde
Jeg bruger Vuescan (www.hamrick.com) til at scanne med for jeg får de
bedste farver. Jeg kunne måske få lige så gode farver fra Agfas program,
men jeg gider ikke sidde og rode med indstillingerne og så bruger jeg også
Vuescan når jeg batchscanner på Acer filmscanner.

Jeg scanner 6 frames ad gangen og gemmer dem som eet billede.

Hvis du er interesseret kan jeg godt lægge en stribe op på nettet så den
kan ses.

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk

Fra : Per F Andersen

Dato : 16-03-02 19:06

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg scanner 6 frames ad gangen og gemmer dem som eet billede.
>

> Hvis du er interesseret kan jeg godt lægge en stribe op på nettet så den

Mange tak for dit meget fyldige svar.
Jeg havde næsten opgivet.

Så vidt jeg ved findes der ikke nogle af de nyere højopløselige
flatbedscannere (der er til at betale) med så stort et lyslåg.
Jeg har besluttet mig for en CanoScan 2400UF, som kan scanne op til 4" X 5",
så det kan vel blive til 4 X 3 billeder, som godt nok er et uhandy format.
Den er også dyr nok (3100 kr), men så har den også en opløsning på 2400X4800
pixels!, og er i øvrigt meget hurtig.

Fra : Peter_Gimm

Dato : 21-03-02 10:21

> Så vidt jeg ved findes der ikke nogle af de nyere højopløselige
> flatbedscannere (der er til at betale) med så stort et lyslåg.

Jo, du kan vælge en scanner med magnetisk diasenhed. F.eks. en Microtek
ScanMaker 4800 inkl MTMA (magnetisk dias).
Den tager næsten A4 !

Mvh
Peter

http://www.kandu.dk/