Hædersgave efter krigen 1864.
Fra : Poul Erik Vad Nielse~

Dato : 13-03-02 21:23

En af mine aner, Jens Jensen Vad (Asferg), deltog i krigen 1864 som menig
trainkusk. I 1913 søgte han og fik tildelt en hædersgave, der bestod af 100
kr. om året i resten af livet. Hædersgaven blev første gang udbetalt i 1914.
Han var da 74 år gammel.
I sin ansøgning skriver han, at han var "første xxxxxxxx ved Stabsxxxxx
professor Rørbye i Arme Hovedkvarteret.
Ansøgningen er skrevet den 20. november 1913 i Tönning i Slesvig, hvor han
bor Hochsteg 17 og han anmoder om, at beløbet må blive udbetalt gennem Post
Amt Tönning. Han har tilsyneladende efter krigens afslutning slået sig ned i
"fjendeland" og anmoder oven i købet om at få sin hædersgave, som han får
for "hæderlig at have deltaget i forsvaret af Dybbølstillingen" mod
prøjserne, udbetalt via det tyske Post Amt. Er det ikke bemærkelsesværdigt?.
Jeg har to spørgsmål i denne forbindelse.
1. Hvem var denne professor Rørbye og hvilken stilling havde han ved hærens
hovedkvarter?
2. Hvor og hvordan finder jeg oplysninger om min ane i Tönning, Slesvig.

M v h

Poul Erik Vad Nielsen

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 14-03-02 08:51

Næ, det var ikke særligt usædvanligt. Jeg har ved gennembladring af
anmodningerne om hædersgaven set adskillige prøjsiske statsborgere, der
søgte.
Mange sønderjydere deltog jo i 1864 på dansk side og var helt klart
berettiget til hædersgaven selv om de fortsat boede i området og var blevet
prøjsiske statsborgere.

Børge

Fra : lafo

Dato : 18-03-02 10:03

Vedr. Rørbye:

Rørbye, John. Født 27.7.1802. 4.5.1838 Regimentskirurg ved Husarreg.
1.7.1842 Overlæge ved Livgarden til Hest og ved Husardivisionen. 28.6.1847
Ridder af Dannebrog. 9.9.1849 Dannebrogsmand. 6.10.1852 Professor (tit.).
1.4.1856 Overlæge ved Livgarden til Hest og ved Ingeniørkorpset. 25.12.1863
Korpsstabslæge. 11.11.1864. Kommandør af Dannebrog. 6.1.1865 Ridder af St.
Olafsordenen. 21.9.1867 afsked med Titel af Etatsraad, Dr. med. honor. Død
6.3.1874.

mvh Henrik Olsen