Frejas og den lille ny
Fra : Gitte J

Dato : 13-03-02 19:37

Hejsa
Så er vores lille sorte mis flyttet ind. Det viste sig med det samme, da hun
kom herhjem, at hun var en "Samba" og ikke en "Gamma" ... hun dansede afsted
og lod til bare at være glad og lystig.
Freja hvæser og knurrer og holder hende på den måde på afstand, og Samba
accepterer det pænt, men nærmer sig alligevel nysgerrigt i ny og næ. De har
begge spist i hver sin side af køkkenet i aften, og ingen af dem har mistet
appetitten ... tværtimod har Freja for første gang siden Laban rejste afsted
villet spise uden at jeg skulle sidde hos hende.
Samba virker bare så usandsynligt glad og tillidsfuld, og det første hun
gjorde idag var desuden, at lægge sig på min kæreste i sofaen ... efter
nogen tid var vi så ham, mig og Samba i sofaen. Og lidt senere kom Freja
over og lagde sig tæt på mig på puffen ved siden af sofaen. Hun holdt et
vågent øje med Samba, men tog sig dog en lur meget tæt på den lille.
Man kan ikke mærke på hende, at hun igår blev steriliseret, øremæket og fik
brokken ordnet, og på Kattens Værn fortalte de, at hun allerede var så
frisk, da hun kom tilbage fra dyrlægen.
De får ikke lov at være i rum sammen uden opsyn den næste lange tid, for der
må bare ikke ske uheld ... men jeg tror på at de nok skal blive venner.
Nå, men det var så en lille update herfra, hvor vi er ret fortrøstningsfulde
-Gitte

Fra : Gitte J

Dato : 13-03-02 19:38

er småtræt...

Fra : Maj-Britt

Dato : 13-03-02 20:35

Hej Gitte,

Det lyder da som en skøn lille tøs I der har fået - får vi snart billeder at
se på hjemmesiden *lokke lokke* - og herligt at det går så godt med
familiesammenføringen

Jeg håber I får rigtig megen glæde af hende og at I på den måde kan komme
jer lidt over tabet af Laban.

Mvh Maj-Britt ( og kindgnid fra misserne her i Valby )

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 13-03-02 20:36

"Gitte J" <gjlo98@hum.auc.dk> writes:

> [...]
> Nå, men det var så en lille update herfra, hvor vi er ret fortrøstningsfulde

Jamen alletiders må jo håbe at de fortsat kan/vil holde fred *gg*
Giv begge en stor nussetur fra mig ;))

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Ninett Green

Dato : 13-03-02 22:21

Tillykke med lille Samba, hun lyder til at blive en rigtig kærlig og sej
lille dame.

Fortsat godt spin

Ninett

Fra : Heidi Høegh

Dato : 14-03-02 06:36

Hej Gitte

Det var dejligt og høre, og mon ikke at Freja nok skal sætte pris på den
lille om et stykke tid.
Jeg håber det bedste for jer alle. Tillykke med den lille
Masser af hilsner fra
Heidi Høegh og hendes tre frække katte.

Fra : Gitte J

Dato : 14-03-02 10:25

Freja er kølet lidt mere ned idag. Samba er dog enormt påtrængende overfor
os mennesker, og det må jo provokere hende ganske meget. Fx sov Samba inat
mellem os i sengen. Ligegyldigt hvad vi gjorde hoppede den op og maste sig
ned mellem os... og så lå den der og æltede og spinnede som fik den penge
for det.
Idag har de været ret tæt på hinanden, og Freja er mindre bange for Samba nu
.... hendes opførsel er udpræget defensiv, så det er ikke fordi hun er
dominerende at hun hvæser, men fordi hun er bange for den lille. Samba viser
dog med al tydelighed, at hun ikke er "ude på noget", og nu er Freja mindre
hys.
Uha... men det der killingefoder, som Freja jo ikke må få, det lugter
åbenbart rigtig rigtig godt.
-Gitte

Fra : Denise

Dato : 14-03-02 11:05

Hej Gitte
Tillykke med den lille ny. Det tyder på at det kommer til at gå rigtigt godt
når hun er sådan en kælegris. Freja skal nok hvæse lidt og måske også et
stykke tid. Jeg tror ikke det er fordi hun er bange, snarere for både at
ville
opdrage lidt (fortælle at det er hende der bestemmer her) og også fordi
hun endnu er lidt usikker. Freja vil hurtigt lære, at det er hende der
bestemmer og
at hun ikke har noget at frygte, for den lille føler jo heldigvis ikke trang
til
at ville dominere.
Nu ved jeg ikke hvor gammel Samba er, men hvis det er en killing
så "lugter" de også at killing. Da vi fik killinger til Molly skældte hun ud
hele
tiden, og det var absolut ikke fordi hun var bange, snarere usikker og
irriteret, og når hun kom tæt på og rigtigt kunne lugte deres pels, så
spruttede hun af arrigskab, og de lugtede også specielt - af baby.
Ok, nu er Molly også lidt af en hystade, men hun slog dem aldrig da de
var helt små, det kom først senere, da de begyndte at drille hende .
Også en rigtig god ide, efter min mening, at have opsyn for en
sikkerhedsskyld,
så man kan nå at afværge evt. uvenskab og tæv, men jeg tror ikke Freja ville
finde på at slå på den lille, når den ikke spiller op. De skal jo også have
chancen for at snuse tæt på, og det vil helt sikkert efterfølges af et hvæs
i hovedet på den lille, men sådan er det .
Hilsen Denise

Fra : Gitte J

Dato : 14-03-02 11:34

Ja, jeg tror også det nok skal gå. Jeg overvejer om situationen måske også
er lidt præget af, at Samba lugter af dyrlæge (efter dobbeltoperation i
forgårs osv.), for Freja er dødsensangst for dyrlæger.
Samba er ca. 5 mdr gammel, og den spunser væk, når Freja knurrer og hvæser
efter den ... og så sætter den sig gerne nogle meter borte, hvorfra den så
kan betragte freja og omvendt. Jeg håber virkelig at de bliver rigtig gode
venner, for jeg savner at se Freja fræse afsted ... hun fræsede jo meget med
Laban da alting endnu var fryd og gammen.
Jeg vil nu stadig overveje et trådnet på ramme, der kan sættes op hvis vi
tobenede forlader lejligheden ... sådan at de to misser kan se og lugte
hinanden, men at der er nul risiko for slagsmål. Jeg begynder nemlig at
arbejde i næste uge, og kæresten skriver jo speciale på studiet længe hver
dag... så jeg kan ikke fortsætte med at hygge om dem hele dagen hjemme.
-gitte

Fra : Denise

Dato : 14-03-02 12:03

Hej Gitte
> Ja, jeg tror også det nok skal gå. Jeg overvejer om situationen måske også
> er lidt præget af, at Samba lugter af dyrlæge (efter dobbeltoperation i
> forgårs osv.), for Freja er dødsensangst for dyrlæger.
Uha, ja det kan Freja lugte, så det spiller også ind, og
5 måneder, så lugter hun vel også lidt af killing endnu.

> [...]
med
> Laban da alting endnu var fryd og gammen.

Ja, igen, man kan aldrig vide med katte, man kan bare ikke regne dem ud
men forsøge og gætte efter hvad flertallet af katte plejer, eller hvad ens
egne gjorde i tilsvarende situation, og som sagt, Molly hvæsede bare.
Senere, da de 2 drenge voksede til, så begyndte de at drille hende og rotte
sig sammen, ja så blev hun først rigtig sur, og det synes de jo bare var
endnu
sjovere, sikken en balade der var dengang hihi
Jeg tror da Freja og Samba bliver venner, både fordi Samba er så ung, en
hunkat
så ikke så voldsom, og hun har kun Freja at lege med, så der er ikke andre
at holde med. Bare Samba ikke driller Freja, skal Freja nok finde ud af,
at der ikke er noget at te sig for.

> [...]
> dag... så jeg kan ikke fortsætte med at hygge om dem hele dagen hjemme.

En god ide, så behøver man ikke spekulere når man ikke er hjemme og
misserne kan også slappe af.
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 14-03-02 17:46

Hej Gitte

Rigtigt meget tillykke. Samba lyder bare dejlig. Nu har andre jo
skrevet nogle gode råd til dig og da jeg jo ikke har voldsomt meget
erfaring på det punkt vil jeg afholde mig fra det
Jeg vil dog sige til dig, som jeg lige har sagt til Anders. Klip deres
klør. Det vil give dig mere ro når Freja langer lussinger ud for hun
kan så ikke skade Samba så meget.

Jeg holdt også Lante adskilt fra Johan og Sofie i starten når jeg ikke
var hjemme. Lige pludseligt en morgen ville han ikke ud i køkkenet og
da de i en uge havde været sammen om natten uden problemer og hele
weekenden, så lod jeg ham være da jeg gik på arbejde. Okay, jeg tænkte
stort set ikke på andet hele dagen, som jeg iøvrigt også gjorde så kort
som jeg lovligt kan. Dvs jeg var kun på arbejde 5,5 timer den dag, så
kunne jeg altid flexe tiden ind en anden dag. Heldigvis havde der ikke
varet noget ballade mens jeg var væk Din mulighed med et gitter
ville jeg gerne ha' haft, men det kan ikke rigtigt lade sig gøre her
synes jeg så de måtte nøjes med en lille sprække om dagen.

Kate

Fra : Gitte J

Dato : 14-03-02 17:22

Takker, og tak for tippet om kløerne. Men uha...jeg har netop for nyligt
klippet Frejas kløer ... dvs. taget den aller-aller-yderste spids, og jeg
var mildest talt jublende lykkelig da det lykkedes uden blodige rifter på
mig. Freja går ikke af vejen for at punktere os tobenede i ny og næ. Det
skete en sen aftentime, hvor hun lå udmattet på sengen og halvsov efter lang
tids fiskestangsleg. Jeg kan ganske enkelt ikke få lov til rigtigt at klippe
hendes kløer ellers. Hun tænder totalt af, knurrer og hvæser og flår mig til
blods. Jeg har prøvet før, og da fik jeg virkelig riv. Dyrlægen kan heller
ikke .. han kan stort set kun lige få lov at sætte en nål i nakken på hende,
når hun skal vaccineres (med risiko for at få alvorlige skrammer).

Den med gitteret er også indtil videre kun under overvejelse, for kæresten
er mere til at lukke en dør imellem dem (det er ifølge ham så bøvlet det
andet). Hvis ikke freja virker betydeligt mere afslappet i løbet af
weekenden bliver det løsningen, og da er mig der betaler dyrlægeregninger
her i hjemmet, så må jeg jo nok også bestemme det Jeg tror desuden Samba
vil flå dørene, hvis de står lukkede ... hun har endnu lidt at lære, men det
er jo ikke så sært, når hun blev fundet ude i det fri.
Men hvor er det mærkeligt sådan at have en killing i hjemmet ... den opfører
sig helt anderledes end voksne katte, og hvor trænger den altså bare til at
få mere sul på kroppen!
-Gitte

Fra : Kate

Dato : 14-03-02 21:01

Indrømmet, Gitte, at klippe klør er heller ikke altid lige let her. Må
dog indrømme at mine ikke bider og river, de forsøger bare at komme
væk, ja, undtaget Lante. Han tager det for en kæletur og lægger sig
højt spindende på køkkenbordet imens
Ja, hos mig foregår det på køkkenbordet fordi det er en god
arbejdshøjde. Jeg sætter katten på bordet og rækker rundt om den så min
overarm faktisk støtter enden og med hånden holder jeg så poten og
klipper med den anden. Hvis katten bakker, bakker den lige ind i min
arm og hvis den vrider sig er det nemt lige at få klemt den mellem arm
og krop så man kan få rettet op inden den smutter. for hvis jeg ikke
får klippet Sofies klør i et hug, så kan jeg godt opgive resten for den
dag.
Jeg tager også kun lige den yderste spids, men det er fordi jeg er
smadderbange for at klippe for dybt, det har jeg prøvet på kaninerne og
det er bestemt ikke sjovt for hverken kræet eller mig.

Kate

Fra : Gitte J

Dato : 14-03-02 20:12

Fnis... du skulle se bordpladen på vores spisebord... fra dengang jeg gav
Freja øjendråber på bordet. Kæresten var ved at gå i spåner!!
Men jeg vil prøve igen, når hun er træt og kælen... dog ikke iaften, for hun
er rimelig tvær i øjeblikket.

Fra : AEK

Dato : 14-03-02 21:53

Hey !

Når jeg klipper kløer , plejer jeg at sætte mig på numsen, og tage " ofret
" mellem benene - så har jeg helt styr på dem.
Heldigvis har jeg ingen, der er bange for det. Oscar ligger gerne og
småsover i sin radiatorsng samtidigt,.....
Tilde er bedøvende ligeglad.
Tøsen synes ikke , at det er sjovt, men finder sig i det. Da hun gjorde
oprør , fik hun jo en på " lampen " af Oscar !

Det må da gøre AVS at blive kradset så meget....

/ Anya.

Fra : Trine Piltoft

Dato : 14-03-02 20:26

Hej Gitte!

Tillykke med Samba..............kan hun også danse Rumba *sss*??

Mvh. Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Gitte J

Dato : 15-03-02 08:52

Tak, og no doubt! hun har altså bare rytme i kroppen *S* ... og hun har vist
sig at være yderst ferm til klatretræet Når hun vil ned igen, så svinger
hun sig bare ud på stammen fra liggepladsen øverst og klatrer baglæns ned i
et forrygende tempo ...
Og Freja er mindre muggen idag ... hun virker ligefrem en anelse nysgerrig
ind imellem.
-GItte