MS Windows
briani 27239
Hvad skal jeg vide før XP
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-03-02 19:43

Jeg skal have opgraderet til XP (fra 2k) og da jeg samtidig vil skifte fra
engelsk til dansk sprog bliver det en større nyinstallation.

Hvad skal jeg vide før jeg går igang?

Er der noget det er vigtigt at installere ekstra,
eller er der noget der ikke skal installeres?

Jeg tænker på brænder plough in, firewall, og ....(hvad var det nu det
var)...

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : ha

Dato : 13-03-02 20:32

> Jeg tænker på brænder plough in, firewall, og ....(hvad var
det nu det
> var)...

et godt sted at starte er http://www.wintip.dk/xp/
hvor der er links til andre steder man osse bliver
lidt klogere af.

Inden du går i gang skal du lige tjekke af, at der
findes drivere til dit hardware der er kompatibel
med winXP.

Du kunne jo starte med en dualboot, så du ikke
sletter dit nuværende system før du er helt
tilfreds med din XP.

mvh
ha

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-03-02 21:20

> det nu det
>
> et godt sted at starte er http://www.wintip.dk/xp/
> hvor der er links til andre steder man osse bliver
> lidt klogere af.

Godt sted.!.

> Inden du går i gang skal du lige tjekke af, at der
> findes drivere til dit hardware der er kompatibel
> med winXP.

Lidt småproblemer med en HP Scanner og et Terratech lydkortm, de køre dog
begge fint (perfekt hhv OK) under W2k.
> Du kunne jo starte med en dualboot, så du ikke
> sletter dit nuværende system før du er helt
> tilfreds med din XP.

Nope. Jeg smider en ny harddisk i ved samme lejlighed.
(og gemmer den gamle system disk)

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-03-02 20:37

"Michael Lund Sørensen"
<milux@SLETDETTEimage.dk> skrev:
> Jeg skal have opgraderet til XP (fra 2k) og da jeg
> samtidig vil skifte fra engelsk til dansk sprog bliver det
> en større nyinstallation.
>
> Hvad skal jeg vide før jeg går igang?

Om din hardware, dine programmer mv. supporteres:
<http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/default.asp>

Installere ASPI drivers:
<http://www.wol.dk/~hijklm/aspi/aspi4all.zip> (234 Kb.)
Kør Aspichk.exe og er der behov for opdatering så kør
Aspi4all.exe

Installere Java support:
<http://www.microsoft.com/java/vm/dl_vm40.htm>

Powertoys, hvor man kan ændre en masse indstillinger:
<http://download.cnet.com/downloads/0-10095-100-7703416.html>

Evt. ændre antallet af max download vinduer:
---
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet
Settings]
"MaxConnectionsPer1_0Server"=dword:00000010
"MaxConnectionsPerServer"=dword:00000010
---

Få Num Lock til at være on altid omm.:
<http://home19.inet.tele.dk/stokholm/regtweaks.html>

Ændre den båndbredde der er reserveret til QoS-
programmer:
<http://www.tweakxp.com/tweakxp/print.asp?id=282>

Faktisk er www.twekaxp.com en rigtig god side.

Har du Nvidia baseret grafikkort og bruger detonator
drivere, så få computeren til at lukke hurtigere ned og
starte hurtigere op:
---
Gå ind i "Run" i "Start menuen" og skriv "services.msc /s".
Så åbner der sig et vindue hvor du skal finde: "NVidia Driver Helper
Service".
Højreklik på den og vælg "Stop".
Højreklik igen på den og vælg "Properties".
Ved "Startup Type" vælg "Manual" og klik "Ok".

Så skulle lukketiden gerne være ca. halveret.
---

Eller lave XP boot om til noget lignende Win98, hvor man
kan benytte skrivebordet inden alt er loadet:
<http://www.microsoft.com/hwdev/platform/performance/fastboot/default.asp>

Måske spare lidt ram ved at kigge de åbne services efter:
<http://www.blkviper.com/WinXP/servicecfg.htm>

Andet guf (fx. fjerne MSN):
<http://winsupersite.com/showcase/windowsxp_tips.asp>

Denne lille "guide" eller hvad I vil kalde den, må frit
benyttes, da jeg har fundet frem til div. links mv. gennem
denne gruppe eller www.google.com

Håber der er noget du kan bruge.

Mvh.
Mikael

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-03-02 21:18

> Om din hardware, dine programmer mv. supporteres:
> <http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/default.asp>

Der er lidt problemer med en HP Scanner, men jeg smider nok Win98 på først
og installere scanneren og driver til lydkortet.

> Installere ASPI drivers:
> <http://www.wol.dk/~hijklm/aspi/aspi4all.zip> (234 Kb.)
> Kør Aspichk.exe og er der behov for opdatering så kør
> Aspi4all.exe

Dem har jeg,

> Installere Java support:
> <http://www.microsoft.com/java/vm/dl_vm40.htm>

Ja, det er ikke med som standard.

> [...]
> Højreklik igen på den og vælg "Properties".
> Ved "Startup Type" vælg "Manual" og klik "Ok".
>
> Så skulle lukketiden gerne være ca. halveret.
Fint, jeg har pt GF2MX400

> [...]
>
> Denne lille "guide" eller hvad I vil kalde den, må frit
> benyttes, da jeg har fundet frem til div. links mv. gennem

Ja der var da en hel del at kikke på.
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Henrik Jepsen

Dato : 13-03-02 23:06

Det er faktisk ligefør at Tweaking XP er et arbejde? Jeg mener, det er jo
helt vild' så meget der egentligt skal tweakes før det er nogenlunde
acceptabelt.

Selv føler jeg lidt ubehag med at der skal laves så meget bare for at
systemet er sikkert, men det er måske bare min Noia som spiller ind her?

--
// Henrik Jepsen

Sandt venskab findes, hvor tavshed
mellem to mennesker er behagelig.

Dave Tyson Gentry

Fra : Leony

Dato : 14-03-02 11:04

"Henrik Jepsen" <drunkenmonkey@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Det er faktisk ligefør at Tweaking XP er et arbejde? Jeg mener, det er jo
> helt vild' så meget der egentligt skal tweakes før det er nogenlunde
> acceptabelt.

XP kører fra det øjeblik det er installeret.
Tweaks skal bare hjælpe på ydeevnen.
Hvis du kigger tilbage i gruppen så er der nogle der har haft nogle
problemer, men det er da langt fra alle.
Mikael Nørrelund har bare været så grundig at inkludere alt det der kan
drille, der er ingen der siger at det driller.

> Selv føler jeg lidt ubehag med at der skal laves så meget bare for at
> systemet er sikkert, men det er måske bare min Noia som spiller ind her?

Så vidt jeg ved så er XP så sikkert som det nu kan blive. Der kommer
jævnligt patches fra Microsoft, når der bliver opdaget en brist, disse kan
installeres automatisk.
Jeg vil mene at du er lidt mere noia end gennemsnittet.

Fra : Madsen

Dato : 13-03-02 23:40

Michael Lund Sørensen skrev:

> Jeg skal have opgraderet til XP (fra 2k) og da jeg samtidig vil
> skifte fra engelsk til dansk sprog bliver det en større
> nyinstallation.

Du skal være opmærksom på at WinXP DK er sat meget langt tilbage i
forhold til den engelske udgave hvad angår opdateringer på Windows
Update f.eks. men det er der sikkert ikke noget nyt i. Jeg har i
hvert tilfælde bestemt at jeg ikke gider danske styresystemer mere.
Godt nok er det rart at systemet er på dansk, men man vænner sig jo
egentlig utrolig hurtigt til en engelsk udgave har jeg erfaret.
Jeg sidder tit og kommer i tvivl om det egentlig er en dansk eller
engelsk Windows jeg sidder med, for meget af det man foretager sig
gør man jo blot på rygraden.
Desuden har WinXP DK nogle ret voldsomme oversættelsesfejl, som man
selvfølgelig kan leve med, men alligevel...

Blot til orientering :)

Madsen.