MS Windows
briani 27239
policy editor
Fra : Jacob

Dato : 13-03-02 17:23

Jeg prøver at lave en computer med administrator og test som brugere (winxp)

hvordan bruger jeg gpedit.msc (policy editor) således at jeg kan få test til
ikke at
kunne nogen ting, mens administrator godt kan når denne logger ind.. ??

som et er nu, så hvis jeg retter en ting, så ændres det også på
administrator brugeren

skal man lave en user eller hvordan, synes ikke jeg kan finde det i
gpedit.msc ??

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 13-03-02 18:09

"Jacob" <jeo@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3c8f7ccb$0$73647$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> hvordan bruger jeg gpedit.msc (policy editor) således at jeg kan få test til
> ikke at
> kunne nogen ting, mens administrator godt kan når denne logger ind.. ??

Local Group Policy er for policies der skal gælde maskinen, uanset hvem der
logger på. Husk at de lokale policies har laveste prioritet, højere prioritet har
GPO på Site, Domain og OU (kræver slevfølgelig at man logger på et Windows 2000
domæne med AD).

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.:

Fra : Jacob

Dato : 13-03-02 18:47

ved du hvordan man laver en policy på en XP maskine, så en bruger med et
bestemt login name, ikke kan andet en fx bare bruge explorer, bruger må ikke
kunne åbne start knappen eller noget som helst ?

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 14-03-02 07:53

"Jacob" <jeo@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3c8f905a$0$60205$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> ved du hvordan man laver en policy på en XP maskine, så en bruger med et
> bestemt login name, ikke kan andet en fx bare bruge explorer, bruger må ikke
> kunne åbne start knappen eller noget som helst ?

Ikke med policy på en enkeltstående mnaskine.
Hvis du har et AD (Win2000 Server) kan du importere XP .adm filerne til en GPO og styre en masse der.

På en enkeltstående må du nøjes med Local GPO som styrer for alle brugere.
Men kan du ikke styre det meste med filrettigheder (NTFS) ?

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Jacob

Dato : 14-03-02 08:11

Det som jeg vil have den til, det er at jeg skal lave en INFO
pc, som står i receptionen. Det eneste den maskine må kunne
er at åbne Explorer og surfe igennem på firmaets side. Det vil
sige at den person som er ved computeren ikke skal/kan kunne
åbne noget som helst andet, så en evt person som vil prøve at slette
noget ikke kan.

Men samtidig skal man kunne logge ind med en administrator konto
og få fulde rettigheder.!

Arbejder man med gpeditor.msc så rettet man ændringerne for ALLE
også administrator, jeg kan ikke styre, at det kun er for en bestemt konto
at tingene skal gælde..

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 14-03-02 17:54

"Jacob" <jeo@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3c904ce5$0$18475$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> sige at den person som er ved computeren ikke skal/kan kunne
> åbne noget som helst andet, så en evt person som vil prøve at slette

Så skal du kigge på noget Kiosk programmel.
IE kan startes op i kiosk-mode (iexplore -k), men der er jo ikke noget
sikkerhed, så ekstra programmel er nødvendigt.
Der findes 3. parts programmel der kan sådan noget.

> Men samtidig skal man kunne logge ind med en administrator konto
> og få fulde rettigheder.!
>
> Arbejder man med gpeditor.msc så rettet man ændringerne for ALLE
> også administrator,

Ja, det gældet lokalt for MASKINEN.

> jeg kan ikke styre, at det kun er for en bestemt konto
> at tingene skal gælde..

Jo, hvis der logges på et Windows 2000 domæne med korrekt opsatte OU og GPO
kan du styre alt.