Usynlig Table med CSS
Fra : Thomas Makro

Dato : 28-01-01 14:35

Hej alle.

Jeg har forgæves forsøgt at lave en usynlig tabel vha. et eksternt
stylesheet, således:

TABLE #usynlig { border: hidden;
      border-spacing: 0pt;
      border-style: hidden;    }

Men ingen af disse tre giver en usynlig tabel.

Jeg laver tabellen således:

Hvad gør jeg galt?

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 28-01-01 17:10

Thomas Makro wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvad gør jeg galt?

Hvis du fastholder din html-kode med id på tabellen - så skal din CSS
se sådan her ud:

#usynlig {visibility:hidden;}

Så er tabellen usynlig - men den optager stadig plads i dokumentet -
for at undgå dette kan du f.eks. positionere den til punktet 0,0 -
sådan her:

#usynlig {
visibility:hidden;
position:absolute;
top:0px;
left:0px;}

Alternativt (og måske lidt mere elegant) kan du benytte egenskaben
"display" - sådan her:

#usynlig {
visibility:hidden;
display:none;
}

Jeg har ikke testet om Netscape 4 understøtter "display" - men
metoden med positionering virker ihvertfald i IE,NN og Opera uden
problemer.

Mvh
Jonas

Fra : Thomas Makro

Dato : 28-01-01 21:04

On Sun, 28 Jan 2001 16:09:59 GMT, Jonas Astrup - html.dk
<astrup@e-mail.dk> wrotE:

>Alternativt (og måske lidt mere elegant) kan du benytte egenskaben
> [...]

Hej Jonas.

Det ser smart ud, men jeg udtrykte mig vist ikke præcist nok. Det jeg
mente med en usynlig tabel var en tabel, hvor ingen _rammer_ kan ses.
Og det opnås ganske vidst med din løsning. Men indsætter jeg tekst i
tabellen, kan teksten desværre ikke ses.

Jeg har tænkt mig at lave en tre-spaltet tabel, således at indholdet i
første kolonne venstrestilles, indholdet i midterste centreres, og
indholdet i den sidste højrestilles. Men folk skal altså _kun_ kunne
se indholdet i tabellen, ikke selve tabellens 'streger'.

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Jonas Astrup, html.d~

Dato : 28-01-01 21:34

Thomas Makro wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det ser smart ud, men jeg udtrykte mig vist ikke præcist nok. Det jeg
> mente med en usynlig tabel var en tabel, hvor ingen _rammer_ kan ses.

Hej igen Thomas,

Du kan sætte border til 0 i HTML koden:

Eller du kan lave det samme med CSS:

table {border:none;}

Mvh
Jonas

Fra : Thomas Makro

Dato : 29-01-01 16:30

On Sun, 28 Jan 2001 20:34:21 GMT, Jonas Astrup, html.dk
<astrup@e-mail.dk> wrotE:

>Eller du kan lave det samme med CSS:
>
>table {border:none;}

Så fik jeg det til at virke. Tanx.

Dog skal både table og td skal være som du skriver, altså:
   table, td, #test {border:none;}

Men så er det til gengæld tilstrækkeligt kun at angive at table har
id=test. (td i tabellen behøver ikke have id=test. Underligt)

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Leonard

Dato : 28-01-01 21:35

Thomas Makro <makro@cyberjunkie.dk> skrev:

>Men folk skal altså _kun_ kunne
>se indholdet i tabellen, ikke selve tabellens 'streger'.

Så skal du bare lade være med at have noge andet end <table>.
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Thomas Makro

Dato : 29-01-01 16:31

On Sun, 28 Jan 2001 20:35:05 GMT, not2@sporty.dk (Leonard) wrotE:

>Så skal du bare lade være med at have noge andet end <table>.
Hvis jeg kun skriver en <table>, så laver IE en tabel med streger
rundt om. Og det var det jeg ville undgå.

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Leonard

Dato : 29-01-01 18:35

Thomas Makro <makro@cyberjunkie.dk> skrev:

>Hvis jeg kun skriver en <table>, så laver IE en tabel med streger
>rundt om. Og det var det jeg ville undgå.

Underligt, jeg bruger masser af <table> uden at få streger omkring ...
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-01-01 21:52

Han hentyder formentlig til den almindelige border. Han har sikkert
aldrig før hørt om border="0"

Fra : Thomas Makro

Dato : 30-01-01 17:03

On Mon, 29 Jan 2001 21:52:07 +0100, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrotE:

>Han hentyder formentlig til den almindelige border. Han har sikkert
>aldrig før hørt om border="0"

Jo det har jeg.!
Har brugt det et hav af gange. Men nu var meningen jo at lave den
usynlige tabel vha. CSS. Og der er ikke noget der hedder border="0".

Men nu har jeg fået løsningen, se meddelelsen
0q2b7toi14h37a4v15oeto5255ovb1agn0@4ax.com

--
M.v.h.
Thomas Makro