MS Windows
briani 27239
Problemer med uønsket dualboot
Fra : [SCHRIS]

Dato : 13-03-02 10:41

Hejsa i gruppen!

I forbindelse med installering af XP fik jeg gankse kort tid efter starten
på instaleringen et strømnedbrud, og computerens stoppede. Da jeg startede
på ny, forsøgte maskinen at boote på C, men hang. I BIOS blev opsætningen
ændret til boot på CD rom, og instaleringen kørte nu fint igennem. Ved
første gensart kom jeg til en boot manager, der bad mig vælge mellem XP og
et "ukendt styresystem" (resterne af den fejlslagne 1. instalation). Det
store spørgsmål er så:

Hvorledes kommer jeg af med "det ukendte styresystem" og dermed
boot-mamageren??

mvh

[schris]

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-03-02 11:12

"[SCHRIS]" <schris@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorledes kommer jeg af med "det ukendte styresystem" og dermed
> boot-mamageren??

Jeg ved ikke om der er en "rigtigere" måde, at gøre det på - men der ligger
en fil i roden på drev C: med navnet BOOT.INI

Hvis du editerer i den og fjerner henvisningerne til det syge system - så
vil den ikke prøve at boote fra det !

Det er en skjult systemfil - så hvis du gør det et DOS-vindue, så skriver du
følgende:

ATTRIB BOOT.INI -S -H (fjerner sytem og hidden
atributter fra filen)

EDIT BOOT.INI (editerer i filen - og
fjern så det overflødige - og gem filen - kan evt. også editeres i Notepad
eller lign.)

ATTRIB BOOT.INI +S +H (sætter sytem og hidden atributter
på filen igen)

Så vil den ihvertfald ikke prøve at boote fra det system mere !

/Jan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-03-02 13:04

Wed, 13 Mar 2002 11:11:55 +0100, skrev "Jan Vestergaard"
<jan@jve.dk>:

>Det er en skjult systemfil - så hvis du gør det et DOS-vindue, så skriver du
>følgende:

Det er meget nemmere at gå i start => kør => msconfig, så kan
redigere i den der.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-03-02 14:01

"Knud Gert Ellentoft" skrev i en meddelelse:

> Det er meget nemmere at gå i start => kør => msconfig, så kan
> redigere i den der.
> --

Ja - selvfølgelig - den tænkte jeg ikke lige på - jeg må inrømme, at jeg
bruger DOS til mange ting - nogle af dem, er fordi, at det er det nemmeste -
men andre er vist mest af gammel vane

Er der i øvrigt en "rigtig" måde at fjerne et system på uden at skulle
editere i boot.ini ?

Jeg kørte selv med dual boot i en periode med 98 og XP, da jeg havde et par
drivere, som jeg ikke kunne finde til XP - men den fandt jeg så senere og
skulle så have fjerne 98 - og det var så også den hårde metode med at fjerne
alle filer fra det gamle system manuelt - og så editere i boot.ini.

Men - kan man gøre det nemmere ?

/Jan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-03-02 14:38

Wed, 13 Mar 2002 14:00:47 +0100, skrev "Jan Vestergaard"
<jan@jve.dk>:

>Ja - selvfølgelig - den tænkte jeg ikke lige på - jeg må inrømme, at jeg
>bruger DOS til mange ting -

Der er ikke dos i XP

>og det var så også den hårde metode med at fjerne
>alle filer fra det gamle system manuelt - og så editere i boot.ini.

Nej, men mange foretrækker at sætte boottiden til 0 istedet for,
så mærker man ikke til, at der egentlig har været dualboot.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-03-02 15:01

"Knud Gert Ellentoft" skrev i en meddelelse:
> Der er ikke dos i XP

Måske ikke - men der er en kommandoprompt, der til forveksling ligner et
dos-vindue - og hvor dos-kommandoer virker....

Desuden har jeg så installeret gode gamle Norton Commander 5.0 for DOS, der
starter op i et dos-vindue.....

/Jan

Fra : [SCHRIS]

Dato : 14-03-02 08:56

Tak for jeres gode råd. Jeg har bare blot et problem med msconfig - Jeg kan
ikke "komme i kontakt med den" (kør -> msconfig ) Har prøvet at være en ture
indover Windows egen hjælpefunktion, men det gjorde det ikke meget bedre!!

Kunne I give en hjælpende hånd?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-03-02 10:12

> [...]
ture
> indover Windows egen hjælpefunktion, men det gjorde det ikke meget bedre!!

Så er der "slave-metoden", som jeg beskrev tidligere i tråden med at editere
direkte i BOOT.INI med en teksteditor.......

Men det virker lidt underligt, at du ikke har msconfig ?

Jan

Fra : Madsen

Dato : 14-03-02 23:14

[SCHRIS] skrev:

> [...]
> - Jeg kan ikke "komme i kontakt med den" (kør -> msconfig ) Har
> prøvet at være en ture indover Windows egen hjælpefunktion, men

Mystisk du ikke har msconfig i WinXP, men hvis det blot er for at
redigere i Boot.ini, så gider jeg ikke engang at bruge msconfig til
det når det er WinXP det drejer sig om.
Højreklik på My Computer > Properties > Advanced > Settings ud for
'Startup and Recovery' > Edit-tasten og du er direkte inde i Boot.ini.
Her kan du også mulighed for at bestemme hvor lang tid bootmenuen skal
ses, om den i det hele taget skal ses osv.

<http://www.wol.dk/~hijklm/winxp/boot_ini.gif>

Madsen.