/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Gode råd søges
Fra : -PW-7C


Dato : 12-03-02 19:38

Jeg står overfor at skulle bruge en del penge dvs. Kr. 50.000 -130.000,-
(for mig er det altså mange penge) på en båd til at lystfiske fra. Men jeg
aner stort set intet om både.
Så jeg håber på lidt hjælp fra gruppen. Plz!

Krav til båden:

-God til at fiske fra.
-Skal kunne transporteres på trailer uden det store bøvl.
-Skal kunne smutte på vesterhavet, såvel som store søer....(Fåes sådan en
allround båd??)
-Mindst muligt vedligeholdelse. (Jeg er lystfisker - ikke bådfreak).
-Den skal være sikker.

Hvad skal jeg ellers generelt være obs på ved køb af båd?

Er der mærker jeg absolut ikke skal gå efter?

Vh.

Søren
Silkeborg.



 
 
Thomas (12-03-2002)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 12-03-02 20:34


"-PW-7C" <speax@speax.dk> skrev i en meddelelse
news:a6li0j$2kic$1@news.cybercity.dk...
> Jeg står overfor at skulle bruge en del penge dvs. Kr. 50.000 -130.000,-
> (for mig er det altså mange penge) på en båd til at lystfiske fra. Men jeg
> aner stort set intet om både.
> Så jeg håber på lidt hjælp fra gruppen. Plz!
>
> Krav til båden:
>
> -God til at fiske fra.
> -Skal kunne transporteres på trailer uden det store bøvl.
> -Skal kunne smutte på vesterhavet, såvel som store søer....(Fåes sådan en
> allround båd??)
> -Mindst muligt vedligeholdelse. (Jeg er lystfisker - ikke bådfreak).
> -Den skal være sikker.
>
> Hvad skal jeg ellers generelt være obs på ved køb af båd?
>
> Er der mærker jeg absolut ikke skal gå efter?
>
> Vh.
>
> Søren
> Silkeborg.
>
>


Skal den være helt åben med pult ala dette:
http://www.boat.no/ryds/ryds-510-gts-1.JPG eller skal der også være en lille
kahyt ala dette http://www.boat.no/ryds/ryds-485-cbf-1.JPG eller er det
noget helt andet du har tænkt på?



-PW-7C (13-03-2002)
Kommentar
Fra : -PW-7C


Dato : 13-03-02 18:02

Noget i stil med den med den sidste med kahyt. BAre en anelse større.

Hvad med at købe den i Sverige? Der skulle de være ret billige. Er der noget
i vejen med det.

Vh.
Søren



"Thomas" <thg@klog.dk> skrev i en meddelelse
news:3c8e57c9$0$37697$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "-PW-7C" <speax@speax.dk> skrev i en meddelelse
> news:a6li0j$2kic$1@news.cybercity.dk...
> > Jeg står overfor at skulle bruge en del penge dvs. Kr. 50.000 -130.000,-
> > (for mig er det altså mange penge) på en båd til at lystfiske fra. Men
jeg
> > aner stort set intet om både.
> > Så jeg håber på lidt hjælp fra gruppen. Plz!
> >
> > Krav til båden:
> >
> > -God til at fiske fra.
> > -Skal kunne transporteres på trailer uden det store bøvl.
> > -Skal kunne smutte på vesterhavet, såvel som store søer....(Fåes sådan
en
> > allround båd??)
> > -Mindst muligt vedligeholdelse. (Jeg er lystfisker - ikke bådfreak).
> > -Den skal være sikker.
> >
> > Hvad skal jeg ellers generelt være obs på ved køb af båd?
> >
> > Er der mærker jeg absolut ikke skal gå efter?
> >
> > Vh.
> >
> > Søren
> > Silkeborg.
> >
> >
>
>
> Skal den være helt åben med pult ala dette:
> http://www.boat.no/ryds/ryds-510-gts-1.JPG eller skal der også være en
lille
> kahyt ala dette http://www.boat.no/ryds/ryds-485-cbf-1.JPG eller er det
> noget helt andet du har tænkt på?
>
>



Claus Tersgov (13-03-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 13-03-02 22:51


"-PW-7C" <skrev i en meddelelse

> Hvad med at købe den i Sverige? Der skulle de være ret billige. Er der
noget
> i vejen med det.

Ja, lad endelig være med det, med mindre du betaler en advokat, som
garanterer, at båden er gældfri. Sverige har intet centralt bådregister, som
i Danmark, hvilket vil sige, at du skal rundt til ALLE tinglysningskontorer
for at tjekke for gæld eller pant. Der er rigtig mange, som har brændt
fingrene, da der for 5-7 år siden blev indkøbt temmelig mange både i
sverige.

Endelig er der heller intet lovkrav om, at panthaver deklaration skal
tinglyses, så du har kun sælgers ord, hvis du handler i Sverige. Jeg kender
selv til to tilfælde, hvor der pludselig kom en advokat og hentede båden..

Claus



JøN (15-03-2002)
Kommentar
Fra : JøN


Dato : 15-03-02 03:30

Det er , for mig, nyttige oplysninger du her kommer med. Kan du ikke
redegøre for de 2 tilfælde du kender til.
Kom de svenske advokater bare kørende over broen, bankede på hos de nye
ejere, fik nøglerne til bådene og sejlede dem hjem ti sverige, eller
hvordan???
MVH
Jørgen
"Claus Tersgov" <kong@cool.dk> skrev i en meddelelse
news:a6ohk1$b9u$1@news.cybercity.dk...
>
> "-PW-7C" <skrev i en meddelelse
>
> > Hvad med at købe den i Sverige? Der skulle de være ret billige. Er der
> noget
> > i vejen med det.
>
> Ja, lad endelig være med det, med mindre du betaler en advokat, som
> garanterer, at båden er gældfri. Sverige har intet centralt bådregister,
som
> i Danmark, hvilket vil sige, at du skal rundt til ALLE
tinglysningskontorer
> for at tjekke for gæld eller pant. Der er rigtig mange, som har brændt
> fingrene, da der for 5-7 år siden blev indkøbt temmelig mange både i
> sverige.
>
> Endelig er der heller intet lovkrav om, at panthaver deklaration skal
> tinglyses, så du har kun sælgers ord, hvis du handler i Sverige. Jeg
kender
> selv til to tilfælde, hvor der pludselig kom en advokat og hentede båden..
>
> Claus
>
>



Thomas (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 14-03-02 15:18


"-PW-7C" <speax@speax.dk> skrev i en meddelelse
news:a6o0no$2ioo$1@news.cybercity.dk...
> Noget i stil med den med den sidste med kahyt. BAre en anelse større.
>

Så kig efter en Ryds 535 FC eller Ryds 535 CBF (samme som FC, men har ikke
sæder helt bagerst, dvs. der er bedre plads til fiskning). Men hvis det bare
er til fiskning og skal være nem at transportere hvorfor skal den så være
større? Når nu den er til fiskning, hvorfor så ikke tage den helt åbne med
pult i midten? Du får meget bedre plads og det vil være meget sjællent man
har brug for kahytten!


> Hvad med at købe den i Sverige? Der skulle de være ret billige. Er der
noget
> i vejen med det.
>

Jeg kender ikke noget til Sverige! Men jeg ved at der er en del
bådforhandlere i Jylland (især Sønderjylland) som tilbyder både med 16% tysk
moms istedet for 25% dansk moms!





Claus Tersgov (12-03-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 12-03-02 21:04


"-PW-7C" <speax@speax.dk> skrev i en meddelelse
>
> -God til at fiske fra.
> -Skal kunne transporteres på trailer uden det store bøvl.
> -Skal kunne smutte på vesterhavet, såvel som store søer....(Fåes sådan en
> allround båd??)
> -Mindst muligt vedligeholdelse. (Jeg er lystfisker - ikke bådfreak).

Hvad med at gå til nogle af de nærmeste havne i weekenden og snakke med
nogle af sportsfiskerne? Spørg også i dk.fritid.lystfiskeri

Skal du bruge den til trolling? I så fald skal du nok sørge for, at der kan
være plads til en lille motor.

Der er altid vedligeholdelse på en båd, uanset størrelse og byggematerialer.

Du skal også være opmærksom på, at en del "små" motorbåde falder ind under
reglen med speedbåds kørekort, så det bør også undersøges.

Claus



HEM (14-03-2002)
Kommentar
Fra : HEM


Dato : 14-03-02 00:06

Vedr. køb af båd i Sverige, kan jeg oplyse at jeg købte min Nauticat 38 i
Sverige, og at den er kommet i skibsregistret. Banken oplyste mig at en
svensk tro og love erklæring fra sælgeren er særdeles bindende, at
sammenligne med en dansk veksel, hvilket i praksis betyder at sælger kan
retsforfølges resten af sit liv og efterfølgende et evt. bo, såfremt der er
restgæld i båden. Jeg kender flere andre der med fordel har købt båd i
sverige som også har været tilfredse. Se sælgeren lidt an, handel evt.
gennem en mægler, besparelsen i forhold til priserne i danmark er
hovedsagelig på grund af den lave svenske kronekurs.
Der er ikke et retskrav for både under 20 tons om at være i skibsregistret,
men skal man financiere en del af beløbet gennem en bank, kræver denne som
regel en optagelse i registret for at kunne tinglyse løsørepantebrevet.

mvh
Henning M.



Claus Tersgov (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 14-03-02 21:37


"HEM" <mentz@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Vedr. køb af båd i Sverige, kan jeg oplyse at jeg købte min Nauticat 38 i
> Sverige, og at den er kommet i skibsregistret. Banken oplyste mig at en
> svensk tro og love erklæring fra sælgeren er særdeles bindende, at
> sammenligne med en dansk veksel, hvilket i praksis betyder at sælger kan
> retsforfølges resten af sit liv og efterfølgende et evt. bo, såfremt der
er
> restgæld i båden. Jeg kender flere andre der med fordel har købt båd i

Problemet er bare, at det sjældent er en sælger, som har nogle værdier, som
begår bedrageri. Hvis sælger har brugt alle pengene, hjælper det ikke noget
at sagsøge ham i tusinde år fremover, man mister alligevel både sine penge
og den indkøbte båd, og skal herefter til at bruge endnu flere penge på at
føre retsag.

Claus



Claus Tersgov (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 14-03-02 21:42


"HEM" <mentz@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ikke et retskrav for både under 20 tons om at være i
skibsregistret,
> men skal man financiere en del af beløbet gennem en bank, kræver denne som
> regel en optagelse i registret for at kunne tinglyse løsørepantebrevet.

Det er ikke rigtigt. Schluter regeringen indførte denne regel, at et pant
kun er juridisk gyldigt, hvis pantet og fartøjet er registreret i
skibsregistret. Denne lov er en del af "kartoffelkuren"

Det er bl.a. fordi, man ikke skelner mellem fritidsfartøjer og
handelsfartøjer, når det handler om skibspant.

Claus



Claus Tersgov (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 14-03-02 21:43


"HEM" <mentz@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ikke et retskrav for både under 20 tons om at være i
skibsregistret,
> men skal man financiere en del af beløbet gennem en bank, kræver denne som
> regel en optagelse i registret for at kunne tinglyse løsørepantebrevet.

Det er ikke rigtigt. Schluter regeringen indførte denne regel, at et pant
kun er juridisk gyldigt, hvis pantet og fartøjet er registreret i
skibsregistret. Denne lov er en del af "kartoffelkuren"

Det er bl.a. fordi, man ikke skelner mellem fritidsfartøjer og
handelsfartøjer, når det handler om skibspant. Det er et lovkrav, at alle
både, over fem BRT , hvori der ønskes pant, skal registerers i
skibsregistret...

Claus





Claus Tersgov (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 14-03-02 21:43


"HEM" <mentz@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ikke et retskrav for både under 20 tons om at være i
skibsregistret,
> men skal man financiere en del af beløbet gennem en bank, kræver denne som
> regel en optagelse i registret for at kunne tinglyse løsørepantebrevet.

Det er ikke rigtigt. Schluter regeringen indførte denne regel, at et pant
kun er juridisk gyldigt, hvis pantet og fartøjet er registreret i
skibsregistret. Denne lov er en del af "kartoffelkuren"

Det er bl.a. fordi, man ikke skelner mellem fritidsfartøjer og
handelsfartøjer, når det handler om skibspant. Det er et lovkrav, at alle
både, over fem BRT , hvori der ønskes pant, skal registerers i
skibsregistret...

Claus





HEM (14-03-2002)
Kommentar
Fra : HEM


Dato : 14-03-02 23:47

Kære Claus
Du skulle nu nærlæse teksten inden du sender dit svar: (3 gange )
Der er IKKE noget retskrav om at både under 20 tons skal være i registret !

Derefter: men skal man financiere den del af beløbet ... vil banken osv ved
et løsøre pantebrev kræve skibet registreret, hvilket ifald skal læses at
skal der være pant i skibet skal dette være i registret såfremt løsørepantet
er i båden (Banken kan jo istedet lave et pant i hus, bil eller andre
værdier !)

vh
Henning M
"Claus Tersgov" <kong@cool.dk> skrev i en meddelelse
news:a6r33q$olc$1@news.cybercity.dk...
>
> "HEM" <mentz@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>
> > Der er ikke et retskrav for både under 20 tons om at være i
> skibsregistret,
> > men skal man financiere en del af beløbet gennem en bank, kræver denne
som
> > regel en optagelse i registret for at kunne tinglyse løsørepantebrevet.
>
> Det er ikke rigtigt. Schluter regeringen indførte denne regel, at et pant
> kun er juridisk gyldigt, hvis pantet og fartøjet er registreret i
> skibsregistret. Denne lov er en del af "kartoffelkuren"
>
> Det er bl.a. fordi, man ikke skelner mellem fritidsfartøjer og
> handelsfartøjer, når det handler om skibspant. Det er et lovkrav, at alle
> både, over fem BRT , hvori der ønskes pant, skal registerers i
> skibsregistret...
>
> Claus
>
>
>
>



Claus Tersgov (15-03-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 15-03-02 04:58


"HEM" < skrev i en meddelelse

> Kære Claus
> Du skulle nu nærlæse teksten inden du sender dit svar: (3 gange )
> Der er IKKE noget retskrav om at både under 20 tons skal være i registret
!

Nåh, så jeg vi det på en anden måde

Det ER et lovkrav, at lån med pant i både bliver tinglyst i skibsregistret,
akkurat ligesom fratøjet. Ingen banker, kreditinstitutter m.m kan tage
lovlig pant i et fartøj over fem BRT, uden det bliver tinglyst og
registreret.

Laver man alligevel en sidegadeaftale, har den ingen retlig gyldighed, og
skal derfor heller ikke respekteres af eksempelvis tvangssalg eller måske
søpant.

Du skrev, at banken som regel ville kræve, at båden skulle i skibsregistret,
men humlen er jo netop, at banken _skal_ kræve det. Det er det, der er min
pointe.

Der er altså en forskel på, hvordan man udlægger det

Men ellers er vi da enige, båden skal ikke være i registret, sålænge den er
ubehæftet og i øvrigt kun bruges til lystsejlads...

PS Denne mail er læst *fire* gange

Claus






Bjarke Christensen (15-03-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 15-03-02 23:43

Er I sikre på I har fået rigtigt fat i det ?? Hvilken lov er det ??

Spørger fordi jeg indtil sidste år havde et pant i min Maxi 87 (6 BRT) via
den danske bank og det undrer mig jo lidt nu. Jeg har extra spørgsmål, som
fx hvad der så gælder både under 5 BRT og hvorledes det er kommet ud over
det grunlæggende princip at to parter principielt kan aftale hvad som helst.

/Bjarke


"Claus Tersgov" <kong@cool.dk> wrote in message
news:a6rrft$1skr$1@news.cybercity.dk...
>
> "HEM" < skrev i en meddelelse
>
> > Kære Claus
> > Du skulle nu nærlæse teksten inden du sender dit svar: (3 gange )
> > Der er IKKE noget retskrav om at både under 20 tons skal være i
registret
> !
>
> Nåh, så jeg vi det på en anden måde
>
> Det ER et lovkrav, at lån med pant i både bliver tinglyst i
skibsregistret,
> akkurat ligesom fratøjet. Ingen banker, kreditinstitutter m.m kan tage
> lovlig pant i et fartøj over fem BRT, uden det bliver tinglyst og
> registreret.
>
> Laver man alligevel en sidegadeaftale, har den ingen retlig gyldighed, og
> skal derfor heller ikke respekteres af eksempelvis tvangssalg eller måske
> søpant.
>
> Du skrev, at banken som regel ville kræve, at båden skulle i
skibsregistret,
> men humlen er jo netop, at banken _skal_ kræve det. Det er det, der er
min
> pointe.
>
> Der er altså en forskel på, hvordan man udlægger det
>
> Men ellers er vi da enige, båden skal ikke være i registret, sålænge den
er
> ubehæftet og i øvrigt kun bruges til lystsejlads...
>
> PS Denne mail er læst *fire* gange
>
> Claus
>
>
>
>
>



Claus Tersgov (16-03-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 16-03-02 00:15


"Bjarke Christensen" skrev i en meddelelse

> Spørger fordi jeg indtil sidste år havde et pant i min Maxi 87 (6 BRT) via
> den danske bank og det undrer mig jo lidt nu. Jeg har extra spørgsmål, som
> fx hvad der så gælder både under 5 BRT og hvorledes det er kommet ud over
> det grunlæggende princip at to parter principielt kan aftale hvad som
helst.

Der er flere grunde til det. Loven blev lavet i firserne, fordi der havde
været en masse svindel med både og skibe op gennem halvfjerdserne. I de
glade 70' var det ikke ualmindeligt, at båden dels blev finansieret af både
køber, sælger og værftet. Problemet var bare, at en del sælgere (mæglere og
agenter) gik konkurs og glemte at afregne med værftet, som havde almindeligt
ejendomsforbehold i båden. Det førte til en masse rod, og en del købere
mistede mange penge.

Derfor indførte man reglen med skibsregistret. Men man kunne så ikke skelne
mellem handelsskibe og lystfartøjer, hvorfor begge kategorier er underlagt
den samme lov, dvs. lånebetingelser, skøde og skibspant. Proceduren og
papriarbejdet er derfor fuldstændig ens, uanset om du belåner en båd på
5tons eller 12.000 tons.

Og det er bådmæglerne glade for, da det er dem, som udfærdiger skøderne.

Din bank kan da sagtens lave et stykke parir, hvor i du medgiver dem pant i
båden. Du er bare ikke bundet af det rent juridisk, hvis du går konkurs
eller vil sælge båden. Banker giver jo også gerne lån til andelsboliger mod
at få andelsbeviset i pant, til trods for at det er klart ulovligt, og at
der faktisk står på beviset, at det ikke kan gøres til genstand for pant!

Selvfølgelig kan to parter aftale hvad de vil, men aftaleretten er stadig
underlagt gældende lovgivning, og det er faktisk direkte forbudt at stille
folk ringere, end de aktuelle love forskriver, hvilket især er et stort
problem i forbindelse med forbrugerkøb.

Jeg kender ikke reglerne med små både, men måske det netop går under
forbrugerkøb med almindeligt ejendomsforbehold.

Før indførelsen af lystfartøjer i skibsregistret var det en jungle med
bådhandler, akkurat som det er nu med biler. Det har man jo talt om, at lave
om på i årevis, der sker bare ikke noget, og forsikringsselskaberne tjener
tykt på folks frygt for skjult restgæld.

Der er faktisk kun een ulempe med skibsregistret, gebyret følger båden ejer,
så har den forrige ikke betalt ejerskifte gebyr, hænger den næste ejer på
gebyret, og det er surt.

Indtil for får år siden, var det heller ikke muligt at få slettet en båd i
skibsregistret, med mindre den blev eksporteret eller hugget op. Nu er det
muligt at få den slettet, hvis pantet er indfriet.

Claus




Claus Tersgov (16-03-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 16-03-02 00:26



> fx hvad der så gælder både under 5 BRT og hvorledes det er kommet ud over
> det grunlæggende princip at to parter principielt kan aftale hvad som
helst.

Var lige inde og tjekke hos søfartsstyrelsen. Fartøjer under fem brt kan
slet ikke optages i skibsregisteret...

Claus



-PW-7C (16-03-2002)
Kommentar
Fra : -PW-7C


Dato : 16-03-02 07:36

Tak for hjælpen alle sammen.

Jeg har droppet Sverige og fået et godt tilbud på den her:
http://www.siim.dk/bade/nb/c535hanumot.htm

Så den snupper jeg med en 50 hk motor. Det ser ud til at være den perfekte
fiskemaskine.

Vh.

Søren
Silkeborg





"Claus Tersgov" <kong@cool.dk> skrev i en meddelelse
news:a6tvuv$1ch7$1@news.cybercity.dk...
>
>
> > fx hvad der så gælder både under 5 BRT og hvorledes det er kommet ud
over
> > det grunlæggende princip at to parter principielt kan aftale hvad som
> helst.
>
> Var lige inde og tjekke hos søfartsstyrelsen. Fartøjer under fem brt kan
> slet ikke optages i skibsregisteret...
>
> Claus
>
>



JøN (17-03-2002)
Kommentar
Fra : JøN


Dato : 17-03-02 09:14

CLAUS - CLAUS
Hvorfor svarer du ikke på JøNs spørgsmål???
Det er vel andet end varm luft dine indlæg består af??

"-PW-7C" <speax@speax.dk> skrev i en meddelelse
news:a6up6r$1usj$1@news.cybercity.dk...



Claus Tersgov (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 17-03-02 13:12


"JøN" skrev i en meddelelse

> CLAUS - CLAUS
> Hvorfor svarer du ikke på JøNs spørgsmål???
> Det er vel andet end varm luft dine indlæg består af??

HVILKE SPØRGSMÅL! ?

Og hvis du mener mine indlæg består af varm luft, kunne du jo deltage lidt
mere konstruktivt selv..eksempelvis konkretiserer din harme, i stedet for at
bevæge dig ned på et plan, hvor jeg i hverfald ikke gider at være med..

EOD!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408538
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste