Hvordan kan et I fylde det samme som et M
Fra : Fætter

Dato : 12-03-02 16:09

Jeg har en list, med den svinger til højre og venstre, fordi de
forskellige bogstaver ikke fylder lige meget..skal man vælge en
bestemt teksttype..eller hvad går man???

--
KONKURRENCE PÅ HTML.dk:
fortæl hvordan din drømmeeditor ser ud

Fra : scn

Dato : 12-03-02 16:17

"Fætter" <frisco@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:a6l5mt$409$1@sunsite.dk...
> Jeg har en list, med den svinger til højre og venstre, fordi de
> forskellige bogstaver ikke fylder lige meget..skal man vælge en
> bestemt teksttype..eller hvad går man???

Kom med et link, eller din kode.

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 12-03-02 16:24

Fætter wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg har en list, med den svinger til højre og venstre, fordi de
> forskellige bogstaver ikke fylder lige meget..skal man vælge en
> bestemt teksttype..eller hvad går man???

Vælg en font med fast størrelse. F.eks Courier New el. lign.
Her afsættes lige meget plads til alle karakterer.

Ulempen ved disse fonte med faste størrelser er, at de næsten
alle er ret grimme!

/Carsten

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 12-03-02 17:53

Carsten Nielsen skrev:

> Ulempen ved disse fonte med faste størrelser er, at de næsten
> alle er ret grimme!

Ikke Andale Mono.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Flemming Jensen

Dato : 12-03-02 16:49

"Fætter" <frisco@esenet.dk> wrote in message news:a6l5mt$409$1@sunsite.dk...
> Jeg har en list, med den svinger til højre og venstre, fordi de
> forskellige bogstaver ikke fylder lige meget..skal man vælge en
> bestemt teksttype..eller hvad går man???

Prøv at lege lidt med skrifttyperne. Det er lidt klart at et A ikke kan
fylde det samme som et W kan.

Du kan gøre det således;

<code>ABCDEFGHIJKLMN</code>

Her er de alle lige store

mvh
FJ

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 12-03-02 17:10

"Flemming Jensen" <FJprivat@post.dk> wrote in news:3c8e235e$0$87672
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> <code>ABCDEFGHIJKLMN</code>

<code> er kun beregnet til at beskrive computerkode. For at alle bogstaver
skal være lige bredde skal fonten sættes til monospace. F. eks.

I dit stylesheet:

..monospace {
   font-famliy:monospace;
}

Og i din html:

Her er noget tekst. Her er noget mere tekst hvor I er ligeså bredt som M

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Flemming Jensen

Dato : 12-03-02 17:44

"Andreas Haugstrup Pedersen" <usenet@solitude.dk> wrote in message
> <code> er kun beregnet til at beskrive computerkode. For at alle bogstaver
> skal være lige bredde skal fonten sættes til monospace. F. eks.

Med computer code er de da også lige bredde?
På min puter er et lille "i" lige så bredt som et stort W.

CSS er da skide smart, men nogen gange synes jeg næsten, at folk bruger det
istedetfor én enkel html kode.

Mvh
FJ

Fra : Rune Glerup

Dato : 12-03-02 18:07

Flemming Jensen skrev:

> CSS er da skide smart, men nogen gange synes jeg næsten, at folk bruger det
> istedetfor én enkel html kode.

Du har bare ikke forstået ideen med HTML. Det tag, du henviste til, bærer
i HTML mening:

"CODE:
Designates a fragment of computer code."
<http://www.w3.org/TR/html401/struct/text.html#edef-CODE>

Med HTML-tagget <code> kan man altså ikke regne med, at en browser viser
det på en bestemt måde, man har blot beskrevet, at det, der står inden i,
er computerkode. Du kan så med CSS give indholdet et bestemt udseende.

Et tag, du kunne bruge til at lave bogstaverne lige store, uden at give
indholdet mening, er <tt>.

Det er altid bedst at benytte tags, der giver mening og ikke /kun/
formatering.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

"Again, we remind you that frames are on their way out anyway."

Fra : Nicki TheDream Broec~

Dato : 12-03-02 18:19

On Tue, 12 Mar 2002 17:44:26 +0100, "Flemming Jensen"

>CSS er da skide smart, men nogen gange synes jeg næsten, at folk bruger det
>istedetfor én enkel html kode.
ENIG !!

hehe :)

- Nicki TheDream Broechner

--
[@ Don't kill me I am just the Messenger @]

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-03-02 19:13

Flemming Jensen <FJprivat@post.dk> escribió en el mensaje de noticias
3c8e3065$0$87646$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> CSS er da skide smart, men nogen gange synes jeg næsten, at folk
bruger det
> istedetfor én enkel html kode.

CSS er vitalt fordi du dermed adskiller indhold fra design.
Du redesigner hele dit site paa timer istedet for dage.

Fra : Flemming Jensen

Dato : 12-03-02 19:38

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message

> CSS er vitalt fordi du dermed adskiller indhold fra design.
> Du redesigner hele dit site paa timer istedet for dage.

Ja? Øh.. Nej! Jeg bruger også CSS til mit design, men også kun det graffiske
så som farverne i tabellerne og cellerne osv. Du kender det jo.

Men jeg har sgu ikke CSS for at placere en tabel! Det er her jeg synes folk
bruger det liiidt for meget efter min mening. Jeg har altid fint kunne finde
ud af mit arbejde med HTML inden jeg lærte CSS. Derfor undre det mig at så
mange mennesker idag ikke kan undvære CSS hvis de bare skal lave en simpel
side og kan ikke engang placere en tabel rigtig uden CSS.

Min mening, så du kan nok ikke ændre den.. Heller ikke med CSS
Mvh
FJ

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-03-02 20:09

"Flemming Jensen" <FJprivat@post.dk> skrev:

> Min mening, så du kan nok ikke ændre den.. Heller ikke med CSS

Grow up!
Glæd dig til det tidspunkt hvor du skal ændre tusindvis af sider - bare
fordi du ikke bryder dig om css lige nu. css er kommet for at blive, er
anbefalet i html-standarden som det der skal bruges til formatering, så
du kommer til at bruge det en dag hvis du skal have en fremtid i denne
branche

--
Allan

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 12-03-02 20:10

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> wrote in news:xjsj8.669$2E2.3085
@news.get2net.dk:

> [...]
> anbefalet i html-standarden som det der skal bruges til formatering, så
> du kommer til at bruge det en dag hvis du skal have en fremtid i denne

Det er ikke alene anbefalet til formatering. Det er påkrævet.

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 12-03-02 20:51

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Allan Vebel"
<allan@vebel.dk> just offered me, he muttered some weird stuff, and I
had to correct this gibberish:

> [...]
>anbefalet i html-standarden som det der skal bruges til formatering, så
>du kommer til at bruge det en dag hvis du skal have en fremtid i denne

Jeg har da været med til at ændre layout på tusindvis af sider. I den
forbindelse er CSS egentlig forholdsvis ligegyldigt, dét der betyder
noget er om alt standard udseende ligger i include filer eller
lignende. - Hvis det gør det er det rimeligt nemt at ændre udseendet.
--
Nano Martin Mouritzen Phone +45 24899896
Vestergade 43 Programmer Advanced Simplicty

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-03-02 23:37

"Martin Mouritzen" <martin@fez.dk> skrev:

> noget er om alt standard udseende ligger i include filer eller
> lignende.

Der er ingen der har snakket om include-filer her

> Hvis det gør det er det rimeligt nemt at ændre udseendet.

Hvis der nu ligger en <font face="blue" size="2"> i hver eneste
tabelcelle - hvordan vil du rette det med include-filer?

--
Allan