Html'len skal ikke oversættes
Fra : Kent Andersen

Dato : 12-03-02 13:58

Hej!

Hvis jeg nu vil kode via et webinterface, og derfor gerne vil have
præsenteret koden, både PHP- og html-koden på skærmen, f.eks. inde i et
textarea så jeg kan redigere i den, hvordan undgår jeg så, at html-len ikke
bliver oversat, altså så den laver felter og knapper o.s.v. inde i
textareaet?

M.v.h.

Kent

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 12-03-02 14:13

Kent Andersen skrev:

> [...]
> et textarea så jeg kan redigere i den, hvordan undgår jeg så, at
> html-len ikke bliver oversat, altså så den laver felter og knapper

Bruger "&lt;" i stedet for "<" og "&gt;" i stedet for ">". Det kan
f.eks. gøres sådan her:

<textarea name='tekst' cols='23' rows='10'><?php echo

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-03-02 15:57

Kent Andersen wrote:
> [...]
> textarea så jeg kan redigere i den, hvordan undgår jeg så, at html-len
> ikke bliver oversat, altså så den laver felter og knapper o.s.v. inde i

<textarea><?=htmlspecialchars($kode);?></textarea>

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Allan E

Dato : 12-03-02 16:48

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

> <textarea><?=htmlspecialchars($kode);?></textarea>

En lille tanke....Hvad sker der så når han prøver at gemme det redigerede
igen. Det lyder jo som om at han gerne vil redigere i koden og så gemme den
igen, hvorefter den jo sikkert gerne skulle kunne fortolkes korrekt..
Men det kan selvfølgelig også være mig der har misforstået hans
hensigter...???

Mvh Allan E

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 12-03-02 17:15

"Allan E" <ege@per_fjern_son.dk> wrote in message

> En lille tanke....Hvad sker der så når han prøver at gemme det redigerede
> igen.

Det virker faktisk korrekt - browseren oversætter selv &quot; til " osv. i
tektfeltet, og sender det korrekt til modtage-scriptet. DOG med undtagelse
af magic_quotes der som standard er slået til. Det skal enten slås fra eller
også skal man køre en stripslashes() på det man modtager.

Sådan virker det i hvert fald med IE5/6, håber&tror da det er generelt!

--
Mvh. Mogens
B.Sc. i datalogi, søger IT-job på Fyn eller naboamter.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 12-03-02 17:54

Mogens Meier Christensen skrev:

> [...]
> modtager.
>
> Sådan virker det i hvert fald med IE5/6, håber&tror da det er

Det er det.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Allan E

Dato : 12-03-02 22:27

"Mogens Meier Christensen" <mmc@nospam.dk> wrote in message
[snip]
> Det virker faktisk korrekt - browseren oversætter selv &quot; til " osv. i
> tektfeltet, og sender det korrekt til modtage-scriptet.

Okay, fino... Det er egentlig en god ting at vide hvis man engang selv
skulle få brug for det

Mvh Allan E