Hvilken autopilot er bedst? Autoh. ST1000 ~
Fra : Michael Larsen

Dato : 12-03-02 11:05

Hejsa,

har nogen her erfaringer med de billige autopiloter Autohelm ST1000 og
Simrad TP20, der begge kan købes for 3500 kr. De kan nogenlunde det
samme, men simrad kan stagvende. Virker det? Hvilken af disse 2 larmer
mindst?

Mvh. Michael

Fra : Good

Dato : 12-03-02 14:12

Simrad TP20 er klart den bedrer av de to den er mer vandtæt og lamer
mindst!!!!!!!!!!
jeg har prøved de 2 og der er ingen tvivel simrad er NR:1

ps jeg arbeder ikke på simrad og er ikke forhandler!

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Fejer

Dato : 12-03-02 18:30

Jeg har en TP 20 og den virker meget fint på en bianca 28

Og ja stavvending virker perfekt, (Husk at dimentioner ledningerne ellers
hopper den ud af auto mode "da den trækker meget strøm i yderstilling ind
til båden er på rette kurs") taler af erfaring

TP 20 kan også tage NMEA ind fra din GPS og sejle dig hen til et waypoint

mvh
Ole

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-03-02 18:41

Jeg stod i præcis samme valg for 3 uger siden. Jeg valgte at købe en
Autohelm. Jeg talte med et par marine elektrikkere og de anbefalede begge
Autohelm modellerne da de havde erfaring for at det var let at få
reservedele til selv meget gamle modeller, hvorimod det hurtigt (5-10 år)
blev et problem at reparere Simrad'erne (eller Navico).

Bortset fra det sagde de, at der ikke var stor forskel på de to nævnte.

Autohelm'en kan også stagvenede og tage NMEA input fra navigatoren og/eller
vinfane. Autohelm'en har vist et display der viser kursen og input fra NMEA
Det tror jeg ikke Simrad'en har.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-02 21:19

"Michael Larsen" <bse30625@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Simrad TP20, der begge kan købes for 3500 kr. De kan nogenlunde det
> samme, men simrad kan stagvende. Virker det? Hvilken af disse 2 larmer

Jeg købte en AH st800 for nogle år siden, og den var efter min mening ikke
kraftig nok. Den var lidt hidsig i sine bevægelser, og efterfølgende fik jeg
at vide, at softwaren bare ikke var god nok.

Senere købte jeg en Navico TP 300 og den var virkelig god. Kraftig, hurtig
og med en god og effektiv software. Uden tvivl en langt bedre pilot end den
lille autohelm. Den er bare blevet meget dyr i dag.. (og hedder noget andet)

Min erfaring er, at hvis din båd er bare lidt mere end almindeligt
luvgirrig, så holder producentens data ang. båd størrelse ikke. Så hellere
gå en størrelse op, fordi de små piloter blir simpelthen slidt op. Især hvis
softwaren er utilstrækkelig, så piloten må arbejde unødigt meget. Netop det
har kendetegnet de små autohelm 800 og 1000. (de var ens, bortset fra
displayet)

Larmen lægger man nok mest mærke til, når piloten har tendens til at
overreagere konstant, hvilket igen skyldes softwaren..

Claus

Fra : PeterB

Dato : 16-03-02 00:30

Hej sejlerfolk

Kan nogen af de nævnte autopiloter anvendes på en 40fod motorbåd?
Er der nogen der lige ved omtrent hvor meget de kan trække?
Hvordan bærer jeg mig lige ad med at måle (groft anslå) det moment der
skal til at dreje mit rat?

hilsen Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-03-02 05:35

"PeterB" skrev i en meddelelse

> [...]
> Er der nogen der lige ved omtrent hvor meget de kan trække?
> Hvordan bærer jeg mig lige ad med at måle (groft anslå) det moment der

Nej, alle de her nævnte autopiloter er til rorpind.

Det afhænger af, hvilken styreform, du har. Wiretræk, hydraulisk, teleflex?
Du må være lidt mere specifik...

Claus

Fra : PeterB

Dato : 17-03-02 00:33

Hej Claus
Jeg har hydraulik, hvor hydraulikpumpen er en håndpumpe, der drives af
rattet. Hvilke muligheder (og til hvilke priser) er der for at sætte
en selvstyrer på sådan en tingest?

mvh Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-03-02 01:39

"PeterB" skrev i en meddelelse
> Jeg har hydraulik, hvor hydraulikpumpen er en håndpumpe, der drives af
> rattet. Hvilke muligheder (og til hvilke priser) er der for at sætte
> en selvstyrer på sådan en tingest?

Der er da mange muligheder. Den billigste er nok en "motorkrans" på dit rat.
Alternativt skulle der være noget, som sidder direkte på roret, men det er
en del dyrere. Priserne kender jeg ikke, se evt. hos autohelm, de har en
model, som er meget populær til motorbåde. Men det løber nok op i mindst
10.000 fra nyt.

Evt kan du finde en brugt Timco eller scanpilot, men der er mest beregnet
til større installationer, og ikke på rattet.

Tag evt til grenå, der ligger en ophugger, med speciale i udstyr fra
fiskekuttere, han har ofte gode ting.

Claus

Fra : PeterB

Dato : 17-03-02 20:10

Hej Claus
Tak for dit svar. Jeg er tyvstartet lidt, idet jeg har monteret en
hydraulikpumpe og en elektrisk omstyringsventil, så jeg kan styre med
et joystick. Virker fint.

Jeg vil så gerne have fat i noget elektronik, der tager NMEA input fra
GPS'en (helst, da jeg så kan sejle efter waypoints) og har nogle
udgange, der aktiveres alt efter om der skal styres til den ene eller
den anden side.

Er der nogen der ved, om sådan noget findes?

Jeg antager, at det er nogenlunde i den retning, de selvstyrere, der
ikke trækker på ratkransen, virker. Er jeg helt ved siden af?

mvh Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-03-02 00:35

> [...]
> den anden side.
> Er der nogen der ved, om sådan noget findes?

Så er det netop, du skal have fat i en gammel scanpilot eller en timco.
Problemet med de gamle timco er, at softwaren er noget primitiv. I
princippet kan du jo bruge en hvilken som helst pilot, og så bare koble din
elektriske pumpe til via nogle relæer.

Jeg kan absolut anbefale scanpiloten til en motorbåd. Men jeg ved ikke, om
de har nmea 0183 input, jeg tror ikke de ældre har. Men eller køb en brugt
udrangeret rorpindspilot, hvor motoren og drevet er slidt. Fluxgaten og
electroniken er sikkert god nok.

Du kan måske så rende ind i nogle problemer med, at de er for langsomme,
(reaktionstiden) da de jo er beregnet til en langsomt gående sejlbåd, men
det er noget du kan eksperimentere med. Husk, at de gamle autohelm benytter
seatalk og derfor kræver en converter..

Men helt klart, tag til grenå, der vil du helt sikkert kunne finde noget
elektronik, du kan bruge.

Claus

Fra : PeterB

Dato : 18-03-02 22:49

Hej Claus
Mange tak for dine gode råd. Jeg må se at komme en tur til Grenå.
hilsen Peter