/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Cisco VPN Concentrator 3005
Fra : Søren Birkholm Madse~


Dato : 12-03-02 11:34

Hej

Jeg sidder og er igang med at sætte vores nye 3005 op. Jeg er allerede
koblet op med Ciscos egen VPN klient. Jeg kan fint gå på Internettet igennem
3005'eren, pinge adresser på internettet, pinge ip-adresser på det lokal net
jeg er koblet op til, men jeg kan ikke pinge på wins navene og jeg kan
heller ikke på ind på de shares vi har på serverne, men som sagt fint pinge
dem.

Jeg har sat adressen op på wins serveren i 3005'eren (i den pågældende
gruppe).

Nogen der har en ide om hvad jeg mangler at sætte op, for at det hele køre?

På forhånd tak :)

Mvh
Søren



 
 
Asbjorn Hojmark (12-03-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 12-03-02 12:31

On Tue, 12 Mar 2002 11:34:21 +0100, "Søren Birkholm Madsen"
<sbm@boga.dk> wrote:

> Jeg har sat adressen op på wins serveren i 3005'eren (i den pågældende
> gruppe).

Får du den også tildelt på klienten?

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.org/networking/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Søren Birkholm Madse~ (12-03-2002)
Kommentar
Fra : Søren Birkholm Madse~


Dato : 12-03-02 12:58


>
> Får du den også tildelt på klienten?
>

Ja, det gør jeg.



Asbjorn Hojmark (12-03-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 12-03-02 13:06

On Tue, 12 Mar 2002 12:58:25 +0100, "Søren Birkholm Madsen"
<sbm@boga.dk> wrote:

>> Får du den [WINS-serveren] også tildelt på klienten?

> Ja, det gør jeg.

Hvis du får WINS-serveren tildelt, og du kan pinge WINS-serveren,
men du ikke kan pinge navne registreret med WINS-serveren, så er
der da noget helt fishy.

De navne du forsøger at slå op i WINS, de er naturligvis i WINS-
databasen, ikke?

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.org/networking/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Søren Birkholm Madse~ (12-03-2002)
Kommentar
Fra : Søren Birkholm Madse~


Dato : 12-03-02 13:46

> Hvis du får WINS-serveren tildelt, og du kan pinge WINS-serveren,
> men du ikke kan pinge navne registreret med WINS-serveren, så er
> der da noget helt fishy.
>
> De navne du forsøger at slå op i WINS, de er naturligvis i WINS-
> databasen, ikke?

Jeg kan pinge alle servere på deres ip-adresser (incl. wins-serveren), men
ikke på deres navne. Deres navne/ip-adresse er listet/mappet korrekt i WINS
databasen.

Skal der slås et aller andet til i 3005'eren, som tillader brug af netbios
eller?

Mvh
Søren




Asbjorn Hojmark (12-03-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 12-03-02 23:00

On Tue, 12 Mar 2002 13:46:15 +0100, "Søren Birkholm Madsen"
<sbm@boga.dk> wrote:

> Jeg kan pinge alle servere på deres ip-adresser (incl. wins-serveren), men
> ikke på deres navne. Deres navne/ip-adresse er listet/mappet korrekt i WINS
> databasen.

Prøv lidt at sende output fra ipconfig /all

> Skal der slås et aller andet til i 3005'eren, som tillader brug af netbios
> eller?

Nej.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.org/networking/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Søren Birkholm Madse~ (13-03-2002)
Kommentar
Fra : Søren Birkholm Madse~


Dato : 13-03-02 14:42

> Prøv lidt at sende output fra ipconfig /all

Ok, håber det hjælper.

C:\>ipconfig /all

Windows 2000 IP-konfiguration

Værtsnavn . . . . . . . . . . . . : BB54
Primært DNS-suffiks . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP-routing slået til . . . . . . : Nej
WINS Proxy slået til . . . . . . : Nej
Søgeliste for DNS-suffikser . . . : boga

Ethernet netværkskort LAN-forbindelse 2:

Medietilstand . . . . . . . . . . : Kabelforbindelsen afbrudt
Beskrivelse . . . . . . . . . . . : 3Com Megahertz (BI) 10-100 LAN +
56K
Modem (Ethernet)
Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-00-86-3B-4C-29

PPP netværkskort Forbindelse til 0,16110:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks :
Beskrivelse . . . . . . . . . . . : WAN (PPP/SLIP) Interface
Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-53-45-00-00-00
DHCP slået til . . . . . . . . . : Nej
IP-adresse. . . . . . . . . . . . : 195.249.200.189
Undernetmaske . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
Standardgateway . . . . . . . . . : 195.249.200.189
DNS-servere . . . . . . . . . . . : 212.54.64.171
212.54.64.170
Primær WINS-server . . . . . . . : 192.168.0.11
NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . : Deaktiveret

C:\>ping ntboga - denne maskine har ip 192.168.0.11
Ukendt vært ntboga.

C:\>ping 192.168.0.11

Pinger 192.168.0.11 med 32 byte data:

Svar fra 192.168.0.11: byte=32 tid=201ms TTL=127



Jan Jørgensen (13-03-2002)
Kommentar
Fra : Jan Jørgensen


Dato : 13-03-02 16:01

"Søren Birkholm Madsen" <sbm@boga.dk> wrote in
news:eHIj8.59$FT.12745@news010.worldonline.dk:

>> Prøv lidt at sende output fra ipconfig /all
>
>
> Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks :
> Beskrivelse . . . . . . . . . . . : WAN (PPP/SLIP) Interface
> Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-53-45-00-00-00
> DHCP slået til . . . . . . . . . : Nej
> IP-adresse. . . . . . . . . . . . : 195.249.200.189
> Undernetmaske . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
> Standardgateway . . . . . . . . . : 195.249.200.189
> DNS-servere . . . . . . . . . . . : 212.54.64.171
> 212.54.64.170
> Primær WINS-server . . . . . . . : 192.168.0.11
> NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . : Deaktiveret

Hvis du prøver at ping en intern host på dens dns-navn, vil du sikkert
ikke få noget svar, da du spørger Tiscali's DNS servere!

Er den interne host i din Wins database, og du laver dns forspørgelser
gennem NetBios på din klient, vil du måske få et svar.


-- Jan

Søren Birkholm Madse~ (13-03-2002)
Kommentar
Fra : Søren Birkholm Madse~


Dato : 13-03-02 16:43

> Hvis du prøver at ping en intern host på dens dns-navn, vil du sikkert
> ikke få noget svar, da du spørger Tiscali's DNS servere!

Internt benytter vi ikke DNS. Køre på Win NT 4 servere.

> Er den interne host i din Wins database, og du laver dns forspørgelser
> gennem NetBios på din klient, vil du måske få et svar.

Hvordan skal dette sættes op?

Mvh
Søren



Asbjorn Hojmark (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 14-03-02 00:13

On Wed, 13 Mar 2002 14:42:20 +0100, "Søren Birkholm Madsen"
<sbm@boga.dk> wrote:

> DNS-servere . . . . . . . . . . . : 212.54.64.171
> 212.54.64.170
> Primær WINS-server . . . . . . . : 192.168.0.11

> C:\>ping ntboga - denne maskine har ip 192.168.0.11
> Ukendt vært ntboga.

Din host står sikkert ikke i Tiscalis DNS? Prøv at bruge noget
andet end ping (der slår op i DNS før WINS). Prøv fx. net view
\\servernavn

> NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . : Deaktiveret

Hvorfor dog det?

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.org/networking/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Søren Birkholm Madse~ (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Søren Birkholm Madse~


Dato : 14-03-02 11:10

> Din host står sikkert ikke i Tiscalis DNS? Prøv at bruge noget
> andet end ping (der slår op i DNS før WINS). Prøv fx. net view
> \\servernavn

Dette gjorde ingen forskel.

> > NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . : Deaktiveret
>
> Hvorfor dog det?

Til at teste med har jeg benyttet en dial-up forbindelse.

I går aftes prøvede jeg at koble op til 3005'eren hjemmefra via en kabel-tv
forbindelse og en router. Herefter var der ingen problemer med at pinge på
navne, få adgang til netværks resourcerne. Jubii :)

Så kom jeg til at tænke på at det var fordi at dial-up forbindelsen (den jeg
har testet med) sidder direkte på internettet og jeg havde slået IPSec
through NAT til, men efter at jeg har prøvet at slå dette fra/til, både på
klienten og 3005'eren ændre det desværre ikke noget.

Det skulle da være muligt for en dial-up klient at benytte en vpn opkobling
til denne 3005'er, ikke?

Jeg har lige et tillægs sprøgsmål. Når jeg kobler med vpn siger klienten
local lan access = disabled, hvorfor det? Jeg har givet lov til dette på
klienten.

Mvh
Søren



Asbjorn Hojmark (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 14-03-02 11:24

On Thu, 14 Mar 2002 11:10:05 +0100, "Søren Birkholm Madsen"
<sbm@boga.dk> wrote:

>>> NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . : Deaktiveret

>> Hvorfor dog det?

> Til at teste med har jeg benyttet en dial-up forbindelse.

Jamen, hvis du slår NetBIOS via IP fra, så virker Windows
Networking altså ikke. Windows Networking *er* NetBIOS via IP.

> Det skulle da være muligt for en dial-up klient at benytte
> en vpn opkobling til denne 3005'er, ikke?

Jo, det virker fint for mig.

> Jeg har lige et tillægs sprøgsmål. Når jeg kobler med vpn
> siger klienten local lan access = disabled, hvorfor det?
> Jeg har givet lov til dette på klienten.

Det er skam ikke noget, klienten selv kan få lov at bestemme. Det
styrer administratoren hårdt på concentratoren. Tidligere kunne
man kun slå Split Tunnel til/fra, idag kan man også styre, om en
bruger skal lave lokal LAN-adgang, selvom Split Tunnel er slået
fra.

-A

Søren Birkholm Madse~ (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Søren Birkholm Madse~


Dato : 14-03-02 16:57

> Jamen, hvis du slår NetBIOS via IP fra, så virker Windows
> Networking altså ikke. Windows Networking *er* NetBIOS via IP.

Rigtigt, årsagen til at jeg ikke kunne pinge var pga. at netbios var
deaktiveret. For at aktiver netbios på en dial-up forbindelse i win2000
skulle jeg slå fil- og printerdeling til på dial-up forbindelsen. Og så
virkede det.

> Det er skam ikke noget, klienten selv kan få lov at bestemme. Det
> styrer administratoren hårdt på concentratoren. Tidligere kunne
> man kun slå Split Tunnel til/fra, idag kan man også styre, om en
> bruger skal lave lokal LAN-adgang, selvom Split Tunnel er slået
> fra.

Ok, tak. Det må jeg lige få kigget nærmere på.

Du skal have mange tak for hjælpen.

Mvh
Søren



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste