Matematiske myter
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 11-03-02 22:12

Jeg skal lave et lille foredrag (på tysk) om etelllerandet spændende.
Derfor tænkte jeg, at det kunne være interessant at fortælle om en af de
utallige myter om de matematiske helte (Galois, Gauss, Fermat etc). Jeg
mangler dog lidt detaljeret information om dem ... men hvor finder jeg det
henne ?

Jeg troede egentlig, at Galois blev slået ihjel i en duel fordi han kom til
at kigge på en officers kone - og nedskrev om natten en af sine berømte
formler (hvilken?) ... men nu ser jeg, at "omstændighederne om hans død var
stærkt overdrevne" [1] ... og hvad skal man så tro ?

[1] http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/Mathematicians/Galois.html

Har I nogle links eller idéer til, hvad jeg skal underholde med ?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-03-02 13:17

Jesper Stocholm wrote:

> [...]
> formler (hvilken?) ... men nu ser jeg, at "omstændighederne om hans død var
> stærkt overdrevne" [1] ... og hvad skal man så tro ?

Useriøst: Bare fortæl om Galois' død i duellen om en kvinde alligevel,
det er jo en god historie! Der er også det dér med at Nobel undlod at
indstifte en Nobelpris i matematik fordi hans kone lå i med Mittag-
Leffler (svensk matematiker). Ganske vist siger nogen at det er en
skrøne (de henviser til at Nobel var ugift), men historien er da for
god til ikke at blive fortalt blot af den grund.

Abel døde jo også ung, og var der ikke noget med at meddelelsen om at
han havde fået et professorat, først nåede frem efter hans død?

Endelig er der jo Archimedes hvis død under romernes indtagelse af
Syrakus er legendarisk. Vi véd jo alle at de romerske soldater havde
ordre om at skåne den gamle mester (han kunne måske bruges til at
udvikle dem nogle våben). Men en romersk soldat der ikke havde indset
hvem han kommanderede med, blev så arrig over at den gamle mand ikke
fjernede sig som befalet (»Forstyr ikke mine cirkler« sagde Archimedes
som bekendt blot til soldaten), at han slog ham ihjel på stedet.

Hvis du løber tør for interessante dødsfald, kan du jo altid fortælle
om hvor excentriske kendte matematikere var da de var i live.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Marie Kirstine Anton~

Dato : 12-03-02 20:37

Jesper Stocholm wrote:
> Har I nogle links eller idéer til, hvad jeg skal underholde med ?

tjah, der har også været nogle kvindelige matematikere, som folk måske
ikke kender, men der er nogle lidt sjove historier om nogen af dem...

Hypatia af Alexandria
Madame du Chatelet
Sophie Germain
Maria Gaetani Agnesi