Dato i Access Database
Fra : T. Pedersen

Dato : 11-03-02 22:17

Hej!

Jeg sidder med VB 6.0, men er nu stødt på et (stort) problem iht. den Access
db jeg benytter (Access 97).
Jeg ved ikke helt om dette er gruppen at poste i, men da jeg tidligere har
fået gode svar herfra, forsøger jeg igen

Nå, men jeg skal trække nogle data ud fra nogle tabeller for eksempelvis 100
dage tilbage.
Der er 2 felter i tabellen; Time og Value.
Det kunne se således ud:

26-01-2002 10:14:00 31,15
27-01-2002 10:14:00 31,25
28-01-2002 10:14:00 31,35
29-01-2002 10:14:00 31,45

For at finde de data jeg skal trække ud, bruger jeg:
SELECT Value WHERE (DateDiff("d",Time,Date()) <=100)

Det går også fint - lige indtil jeg når følgende poster i tabellen:

01-02-2002 10:14:00 31,15
02-02-2002 10:14:00 31,25
03-02-2002 10:14:00 31,35
04-02-2002 10:14:00 31,45

Her er det kun data fra 02-02 der kommer med - de andre springes over!
Det får mig naturligvis til at mene at mit program fortolker 01-02-2002 som
2. januar istedet for 1. februar osv.

Er der en måde jeg kan komme uden om det på? Jeg aner faktisk ikke hvorfor
det sker!?
Kunne problemet mon skyldes de navne som felterne har fået? (Time og Value).
Er det ikke reserverede navne?

Er det til at forstå?
Jeg er næsten desperat, så jeg håber virkelig der er nogen der kan række mig
en hjælpende hånd...

På forhånd tak!

Thomas

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 11-03-02 22:37

T. Pedersen skrev:
> Der er 2 felter i tabellen; Time og Value.

Hm, ordet "Time" er måske lidt uheldigt, da det let kan forveksles med
en "Time" funktion.
Hvordan er feltet "Time" defineret i databasen?
Du HAR vel ikke defineret det som en streng, for så har du selv "bedt"
om problemer!!!

-------
Tomas

Fra : T. Pedersen

Dato : 11-03-02 23:05

Hej Tomas.

Jeg har ikke selv lavet databasen (kunne aldrig finde på at definere de
felter), men jeg skal lave programmet der kan trække data ud fra den.

'Time' er et Dato/klokkeslæt...

Thomas Pedersen
Net-Tips.dk

...:: www.net-tips.dk
...:: thomas@net-tips.dk
...:: 28 92 49 82

Fra : T. Pedersen

Dato : 12-03-02 00:05

Hmmm.... jeg fik løst problemet ved at sammenligne på
FormatDateTime(Time,1) - alt eks. '1. februar 2002' istedet for
'01-02-2002'.

Det sidste kunne den ikke finde ud af - hvorfor aner jeg ikke...?

Thomas Pedersen
Net-Tips.dk

...:: www.net-tips.dk
...:: thomas@net-tips.dk
...:: 28 92 49 82

Fra : Rayman

Dato : 12-03-02 16:54

Det er fordi den blander DK datoer med US datoer, hvor dag og måned er
byttet. Jeg bruger kun strenge og ikke dato felter, fordi man ikke kan være
sikker på at en anden database fungerer på samme måde, desuden har jeg ikke
fundet ud af hvilke funktioner der benytter databasens interne format, og
hvilke der bruger den lokale. Men SQL kald er alle de steder jeg har set
det, bygget til at benytte mm-dd-yyyy formatet (US).

Mvh. Rayman