Den Dina film
Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 11-03-02 20:38

Bille August prøvede det med Smilla, hvor en flok kendte skuespillere rendte
rundt i København og snakkede engelsk.

Nu prøver Bornedal med sit episke værk, og lader en flok blandede
nationaliteter, rende rundt, oppe i det høje nord, og snakke engelsk.

Ligesom med Smilla, holder det sikkert ikke en meter i Dina.

Jeg kan ikke acceptere sådan en film. Jeg kan ikke ta' sådan en film
alvorligt, og jeg kan slet ikke se meningen med den.

Hvorfor skal f.eks Mads Mikkelsen rende rundt, og tale skole engelsk !? Al
troværdigheden, ved at se en flok danske skuespillere spankulere rundt, og
plapre engelsk, ryger ud af vinduet pronto.

Jeg gider ikke sådan en gang pis.

Thomas.......som overhovedet ikke har tænkt sig at se den film.

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 11-03-02 21:18

Hej

Thomas Mouritsen wrote:
> Hvorfor skal f.eks Mads Mikkelsen rende rundt, og tale skole engelsk
> !? Al troværdigheden, ved at se en flok danske skuespillere
> spankulere rundt, og plapre engelsk, ryger ud af vinduet pronto.

Mener du seriøst at man ikke en skuespiller er utroværdig fordi han
spiller en rolle der snakker engelsk? God beware Denmark.

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 11-03-02 21:20

Hej

Ulrik Jensen wrote:
> Mener du seriøst at man ikke en skuespiller er utroværdig fordi han
> spiller en rolle der snakker engelsk? God beware Denmark.

*HOST* *HOST* ud ryger den der frog in der mouth...

Men....

Mener du seriøst at en skuespiller er utroværdig fordi han spiller en
rolle der snakker engelsk? God beware Denmark.

Sårn, det var vist lidt nemmere at forstå?

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk

Fra : Morten Steen

Dato : 11-03-02 21:26

> Mener du seriøst at en skuespiller er utroværdig fordi han spiller en
> rolle der snakker engelsk? God beware Denmark.

Jeg har bare én ting at sige : Ole Lemmeke i "Den Russiske Sangerinde"
(eller hvad den nu hed).

Morten

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 11-03-02 21:33

Hej

Morten Steen wrote:
> Jeg har bare én ting at sige : Ole Lemmeke i "Den Russiske Sangerinde"
> (eller hvad den nu hed).

Den er jeg så blevet skånet for :)

Derudover skal det siges at jeg idag faktisk blev lidt opsat på at se
"I Am Dina" efter at have set plakaten. Ja ok, jeg har ikke bedre grund
til at ville se den end Thomas M. har til at dizze den, men plakaten
fandt jeg utrolig interessant, og så kan jeg ikke se hvorfor man ikke
skal give den en chance.

Jeg får dog nok nogle problemer med at slæbe min sædvanlige bif-klike
med....

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk

Fra : Morten Steen

Dato : 11-03-02 21:49

> Den er jeg så blevet skånet for :)

Godt for dig. :)

> [...]
> til at ville se den end Thomas M. har til at dizze den, men plakaten
> fandt jeg utrolig interessant, og så kan jeg ikke se hvorfor man ikke

Tjaaa... jeg ved sgu ikke. Umiddelbart er der en del andre film jeg tørster
mere efter at se. Og jeg MÅ indrømme - lidt på linie med Thomas M. - at
tanken ikke tiltaler mig. Generelt synes jeg nok at disse co-productions
mellem 100 forskellige lande bliver noget hø. Men hvem ved?

Morten

Fra : Kevin & Tina

Dato : 11-03-02 23:20

Mellem 100 forskellige lande er vel i overkanten, men hvis jeg ikke tager
helt fejl, var Blå Rød Hvid en co-produktion, og Europa var det vist også,
Livet er smukt lige så.
Men du har selvfølgelig ret hvis vi ser på "det åndede hus".såååh

Men jeg synes til gengæld at Bornedal er tilpas uortodoks til at jeg jo nok
tager chansen.
VH Kevin

--
" We must kill them. We must incinerate them. Pig after pig, cow after cow,
village after village, army after army. And they call me an assasin. What do

Fra : Torben Larsen

Dato : 11-03-02 21:25

"Thomas Mouritsen" <thomas_m@post10.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Nu prøver Bornedal med sit episke værk, og lader en flok blandede
> nationaliteter, rende rundt, oppe i det høje nord, og snakke engelsk.
[snip]
> Thomas.......som overhovedet ikke har tænkt sig at se den film.

Men tror du ikke det vil være en ide at se filmen alligevel, inden du fyrer
sådan en bredside af ??

Torben

Fra : Peter Larsen

Dato : 11-03-02 21:26

Hejsa

Jeg kender et par stykke der har set den og de synes det
er en helt fantastisk film.

Og se det skidtet før du danner dig en mening for helvede da.

Hilsen

Peter

Fra : Kefka

Dato : 11-03-02 21:51

"Peter Larsen" <????Trump@pc.dk> wrote in message

> Og se det skidtet før du danner dig en mening for helvede da.

Det kan godt lade sig gøre at have en mening i denne gruppe uden at man har
set filmen(e)...

Fra : Wolfgang

Dato : 11-03-02 22:18

"Kefka" <NOSPAMmm@anarki.dk> wrote in message

> Det kan godt lade sig gøre at have en mening i denne gruppe uden at man
har
> set filmen(e)...

Ja, nogen har enddog gjort det til en mærkesag :-/

/w

Fra : Kevin & Tina

Dato : 11-03-02 23:20

--
> [...]

> "Peter Larsen" <????Trump@pc.dk> wrote in message

> Det kan godt lade sig gøre at have en mening i denne gruppe uden at man har

Ja men det hjæper unægteligt at man har set de film man udtaler sig
uforbeholdent kritisk over for. jeg mener bare så får man vel en bedre
argumentation?
VH Kevin

Fra : Kefka

Dato : 12-03-02 11:58

"Kevin & Tina" <kevin.v@mail.dk> wrote in message

> Ja men det hjæper unægteligt at man har set de film man udtaler sig
> uforbeholdent kritisk over for. jeg mener bare så får man vel en bedre
> argumentation?

Jep - det var også min pointe. Bemærk min smiley!

Fra : Casper

Dato : 11-03-02 23:12

"Thomas Mouritsen" <thomas_m@post10.tele.dk> wrote in message news:<a6j160$jnu$1@sunsite.dk>...
> Bille August prøvede det med Smilla, hvor en flok kendte skuespillere rendte
> rundt i København og snakkede engelsk.

Helt enig. Der har været nogle rigtigt grelle eksempler i denne genre
og "jeg er Dina" ser bestemt ud til at være endnu et eksempel. Jeg
tror bl.a. forklaringen er, at de danske instruktører - som så mange
andre danskere - fuldstændigt overvurderer deres engelskkundskaber. De
kan simpelthen ikke høre, hvor ringe dialogen bliver. For
skuespillernes vedkommende er netop brugen af stemmen/talen vel en
meget stor del af uddannelsen, så det er vel ikke så underligt, at det
går galt - især når der ikke er en sprogkyndig instruktør til at
vejlede dem. Hvis der er nogen, der har været så uheldige at se Bille
Augusts "Åndernes Hus", så kan man heller ikke have undgået at bemærke
den suverænt ringe, opstyltede dialog deri - selvom de fleste af
skuespillerne var engelsktalende.
Det er efter min mening ikke selve det, at der tales engelsk, der er
problematisk - bare det gøres ordentligt. Lars von Trier er for øvrigt
vist en undtagelse?

Mvh
Casper

Fra : Kevin & Tina

Dato : 11-03-02 23:29

Hej Casper
Kunne det hænge sammen med at Bille August har instrueret begge de film du
nævner?
Jeg er i øvrigt enig, jeg var godt nok ked af at jeg fik set Smilla, det er
en vidundelig bog.
Åndernes hus er rent faktisk heller ikke af vejen, i bogform altså.
Som jeg har nævnt er Bornedal jo ikke August, men jeg kan sagtens følge
betænkelighederne vedr danske skuespilleres engelsk kundskaber.
VH Kevin

Fra : J.O.H

Dato : 11-03-02 23:31

> Jeg gider ikke sådan en gang pis.

Hvad gav Bogart den? Nogen der ved det? De opdater ikke deres egen
hjemmeside..

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 12-03-02 08:55

J.O.H skrev:

> Hvad gav Bogart den?

Fire hatte.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 12-03-02 01:01

"Thomas Mouritsen" skrev i en meddelelse

> Bille August prøvede det med Smilla, hvor en flok kendte skuespillere
rendte
> rundt i København og snakkede engelsk.

Nu var der ikke udpræget mange danske skuespillere, der havde dialogtunge
roller i Smilla - desuden synes jeg din kritik vedr. sproget og dialekten er
udokumenteret. I de klip jeg har set fra I am Dina går det meget godt med
accenten. Det er da mindst lige så pinligt at høre amerikanske skuespillere
tale irsk eller skotsk...eller for den sags skyld "rigsdanskere" tale
bornholmsk, som i Bornholmsstemme og f.eks. søndagens afsnit af
rejseholdet....

Hvis handlingen og filmen ellers kan bære det vil jeg vove at påstå, at så
betyder accenten mindre...

Kåre
- der helt klart skal se I am Dina - ny film af Bornedal er for mig alene
nok til at den er Must See.

Fra : Mogens

Dato : 12-03-02 11:37

> [...]
> tale irsk eller skotsk...eller for den sags skyld "rigsdanskere" tale
> bornholmsk, som i Bornholmsstemme og f.eks. søndagens afsnit af

Ja, og for ikke at forglemme de engelsk/amerikanske krigsfilm hvor man lader
de tyske soldater (oftest spillet af britter/amerikanere) tale engelsk med
tysk accent indbyrdes. Man ved ikke om man skal grine eller græde.

> Hvis handlingen og filmen ellers kan bære det vil jeg vove at påstå, at så
> betyder accenten mindre...

Ja. Helt enig. Det er et spørgsmål om hvor stort et vanemenneske man er, men
kan man lide selve filmmediet skulle det ikke være noget problem.

> Kåre
> - der helt klart skal se I am Dina - ny film af Bornedal er for mig alene
> nok til at den er Must See.

Måske ikke ligefrem et must see, men absolut en meget interessant mulighed.

/Mogens

Fra : Per Kristensen

Dato : 12-03-02 13:14

> [...]
> plapre engelsk, ryger ud af vinduet pronto.
>
> Jeg gider ikke sådan en gang pis.
>
> Thomas.......som overhovedet ikke har tænkt sig at se den film.

Jeg syntes sgu det er lige lovlig snobbet at sable en film ned på den måde
når du ikke engang har set den. Én ting er at du ikke gider se filmen, men
du kan da ikke sige en film er noget pis når du ikke har set den.

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 15-03-02 10:14

<-SNIP->

> [...]
> troværdigheden, ved at se en flok danske skuespillere spankulere rundt, og
> plapre engelsk, ryger ud af vinduet pronto.

Indrømmet at ingen af skuespillerne snakker perfekt engelsk, men de er sq så
tæt på at det ikke generer for indtrykket af filmen, og Mads Mikkelsen gør
det faktisk godt.
Filmen er fantastisk, meget dyster, og sproget er altså ikke en gene for
filmen.
Min anbefaling: Se denne skandinaviske storfilm, den er imo rigtig god
Go' weekend
Nicolai