SOLTEK SL-54U5 motherboard
Fra : Jens Storm Pedersen

Dato : 11-03-02 19:14

SOLTEK SL-54U5 motherboard

version: D 2 med 512 KB cache (i en chip), VIA MVP3 chipset og Award Modular
BIOS version 4.51 PG, rev L 5. BIOS-id-strengen er 10/21/1999-VP
3-586B-W877-2A5LESNEC-00 og BIOSchippen en WINBOND 29EE011/5V med påskriften
MVP3-A9.

Problem: Maskinen vil ikke anerkende min 6,4 GB harddisk i LBA-modus Det
samme er tilfældet med en 8,6 GB harddisk, som jeg har lånt til forsøg. En
harddisk på 2,1 GB derimod behandles helt korrekt i LBA-modus. I
NORMAL-modus er der ingen problemer, men da jeg kunne tænke mig en større
harddisk, skal den jo kunne køres i LBA-modus.

Autodetektionen i BIOS-setup-programmet virker som det skal og viser de
rigtige værdier for harddiskene, men når maskinen bootes, viser
startskærmbilledet følgende for min 6,4 GB harddisk: LBA, UDMA 33, 495 MB.
FDISK rapporterer ligeledes en diskstørrelse på ca. 495 MB.

Jeg har forsøgt at opgradere BIOS'en med filen 54U5-Al Ib.BIN, som ifølge
Solteks hjemmeside skulle være den rigtige til SL-54U5 motherboardet, men
opgraderingen kunne ikke lade sig gøre.

Skal kortslutningsbøjlen på ben 1 og 2 på jumperen JP 2 tages af, før
BIOS-opgradering kan ske? Er det nødvendigt, at slette indholdet i
BIOS-hukommelsen med nævnte jumper inden opgradering?

Er filen 54U5-Al 1b.BIN den rigtige, eller er det REV L 5 eller måske en
helt tredje? Ligger problemet måske et helt andet sted?

Jeg håber en eller anden kan hjælpe mig. På forhånd tak.
Jens Storm
E-mail stormp2tdcadsl.dk

Fra : C. Kampmann

Dato : 13-03-02 00:36

Download manualen, der er ingen problemer med at opg. bios. Det har
jeg gjort og så er der ingen prob. med HD størrelser. Ja jeg mener at
bøjlen skal af, men læs i man.
Nej indholdet skal ikke slettes men du skal sætte alt i bios til
"standard" inden du opg.
ck